چگونه به کمک بازی‌های خلاقانه، تیم های برنده بسازیم؟


کار کردن در یک تیم عالی از آن جهت که موجب رضایت شغلی و نیز موفقیت های سازمانی می شود، می تواند منشاء تغییرات و تحولات بزرگی باشد. اما حتی بهترین مقاصد و نیت ها هم برای جمع کردن افراد به دور هم کفایت نمی کنند و نمی توان انتظار داشت که یک گروه قوی به خودی خود شکل بگیرد. می توان انجام بازی ها و فعالیت های تیمی را به عنوان حلقه گم شده ای در نظر گرفت که گروه یا سازمان را به سطح بالاتری ارتقاء می دهد. 

ایجاد یک تیم با اثربخشی بالا نیاز به تلاش، توجه و استقرار یک فرایند گروهی متفکرانه دارد. به یاد داشته باشیم که تیم ها از ارتباطات میان افراد شکل گرفته و هر رابطه ای نیاز به توجه و مراقبت دارد. برخی از بازی های مرتبط با تیم سازی و کار تیمی شروع خوبی محسوب می شوند.

گاهی اوقات تعبیر تیمسازی برای افراد گیج کننده بوده و درک درستی از آن ندارند. به واقع هم این جریان می تواند مبهم و غیرکارا و به نوعی اتلاف وقت برای همه مشارکت کنندگان محسوب شود. 


چه در یک تیم کوچک کار کنید و چه بخشی از یک سازمان بزرگ باشید، صرف زمان برای توسعه تیم خود و قادر ساختن همه اعضای گروه برای دستیابی به بهترین عملکرد خود، ارزشمند خواهد بود.

ما مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، بازی‌ها و تمرین‌های تأیید ‌شده تیم‌سازی را گردآوری کرده‌ایم که همه موارد مربوط به تیم از ارتباطات و همکاری گرفته تا همسویی و ایجاد دیدگاه مشترک را پوشش می‌دهد.

پیش از آن که به معرفی این فعالیت ها و بازی ها بپردازیم، کمی در مورد مفاهیم و اصول تیم سازی و کار تیمی با هم همزبان شویم:


برای آشنایی بیشتر با نکات تیم سازی کلیک کنید.


    تیم سازی چیست؟


     تیم سازی را فعالیت یا فرآیندی برای کمک به ایجاد ارتباط بین اعضای یک گروه، شکل گیری پیوندهای پایدار و امکان همکاری با شیوه ای مناسب تعریف می کنند. تیم سازی ممکن است شامل انجام  فعالیت های جمعی، برگزاری گفتگوهای گروهی یا صرفاً انجام کارها با هم به عنوان یک تیم باشد.


    هدف اصلی از تیم سازی چیست؟


    هدف اصلی هر فعالیت تیم سازی، بهبود ارتباطات، همکاری، همسویی، ارزش های تیمی، انگیزه و هر چیز دیگری است که می تواند گروه را قادر به همکاری موثرتر با یکدیگر کند. همچنین ممکن است شامل حل تعارضات، به اشتراک گذاری مهارت ها، یا به سادگی گرد هم آوردن افراد در یک تجربه مشترک باشد.
     
    به طور کلی، هر تلاش تیم سازی باید به گونه ای طراحی شود که تیم شما منسجم تر شده یا راه هایی جهت تعریف اهداف مشترک و حرکت به سمت آنها به دست آید.
     
    همانطور که فوربس خاطر نشان می کند، تیم سازی مهمترین سرمایه گذاری است که می توانید برای افراد خود انجام دهید. وقتی شروع به فکر کردن به چگونگی بهبود تیم سازی در سازمان خود می کنید، همیشه در نظر داشته باشید که یک فعالیت، تمرین یا ابتکار چگونه به این امر کلیدی کمک می نماید.


    چرا تیم سازی مهم است؟


    تیم سازی برای سازمان ها با هر اندازه ای با ارزش است، به ویژه زمانی که رشد می کنند و تغییر می یابند. پیوندها، ارتباطات و اعتمادی که به عنوان یک تیم ایجاد می‌کنید، بخش بزرگی از چیزی است که همه را در کار مشغول و راضی نگه می‌دارد. تیم سازی به شما کمک می کند تا با چالش ها روبرو شده و با آنها مقابله کنید، صریح و صادقانه صحبت کنید و تغییراتی ایجاد نمایید که همه اعضای یک تیم بتوانند به آن افتخار کنند.


    فعالیت های تیم سازی چیست؟



    فعالیت‌های تیم‌سازی بازی‌ها و تمرین‌هایی هستند که به گروه کمک می‌کنند تا در یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند، مسائل مهم را به طور سازنده مورد بحث قرار دهند، یک تجربه سرگرم‌کننده با هم داشته باشند یا راه‌های بهتری برای کار با یکدیگر پیدا کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند شکل‌ها و ساختار‌های مختلفی داشته یا بخش کوچکی از یک فرآیند بزرگ‌تر بوده و حتی به شکل یک کارگاه توسعه کار تیمی طراحی و اجرا شوند.
     
    وجه مشترک هر فعالیت تیم سازی خوب این است که یک گروه را گرد هم می آورد، ارتباطات عمیق تری ایجاد کرده و کار گروهی مؤثرتری را ممکن می سازد.
     
    قبل از این که بتوانید به طور معناداری تیم خود را گرد هم بیاورید، باید اذعان کرد که همه فعالیت ها برای هر گروهی کار نمی کنند و باید روش های خود را بر اساس جنبه های خاصی از تیم سازی که برای شرایط تیم شما مناسب است هماهنگ نمایید. لیست فعالیت های تیم سازی ارائه شده در این جا می تواند کمک بزرگی به شما برای این انتخاب محسوب شود.

    فعالیت های تیم سازی

    فعالیت های تیم سازی چه مزایایی دارند؟



    مزایای فعالیت های تیم سازی شامل ارتباطات بهتر، بهبود روابط، پیوندهای تیمی، شیوه های کاری مؤثرتر و شادی در محل کار است. در حالی که جلسات مؤثر تیم سازی می تواند فواید زیادی در همسویی یک تیم داشته باشد، همچنین می تواند به اطمینان یافتن از قدرت و طول عمر هر گروه کمک نماید.
     
    ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی و بهبود رضایت شغلی اغلب در سطح تیم شروع می شود و بنابراین صرف زمان برای شادتر کردن و بهره وری تیم ها هر دقیقه اش دارای ارزش است. برخی از مزایای کلیدی اجرای یک تمرین تیم سازی را با هم مرور می کنیم:


       پیوند تیمی:

    اعتماد متقابل یک عنصر حیاتی برای هر گروهی از افراد است که با هم کار می کنند. از آنجا که همیشه اعتماد به صورت ارگانیک ایجاد نمی شود. بازی های تیمسازی یک راه عالی برای ایجاد پیوندهای تیمی و اعتمادسازی بین افراد است. این فرآیندها خواه فعالیت های مربوط به معرفی اولیه باشند یا از جنس تمرین‌های مشارکتی، اغلب برای ایجاد پیوندهای قوی تیمی طراحی شده‌اند.
    همچنین به مرور متوجه می شوید که فعالیت های تیم سازی که گروه را در حل یک مشکل با مشارکت افراد سوق می دهند، می توانند به ایجاد انواع پیوندهایی جهت انجام کارهای گروهی در آینده کمک کنند.


      ایجاد تغییر:

    یک تغییر تأثیرگذار و پایدار می تواند یک گروه را به نحوی شکل دهد که همه پشت یک هدف یا مقصد مشترک جمع شوند. بدون یک تیم منسجم و متعهد، ایجاد تغییرات معنادار و اطمینان از این که همه در مسیر درستی جهت به پیش بردن این تغییرات هستند، می تواند دشوار باشد. اگر متوجه شدید که ایجاد تغییرات سازمانی دشوار است یا انجام نمی شود، در نظر بگیرید که آیا تیم شما همسو، شاد و منسجم است؟
    شاید وقت آن رسیده باشد و همه را دور هم جمع کنیم و یکی از فعالیت ها یا بازی های مربوط به کار تیمی را انجام دهیم.


      ارتباطات کلامی بهتر:

    می توان گفت که انجام پذیری کارهای مولد در یک جمع، به طور کامل به شکل گیری ارتباط کلامی مؤثر وابسته است. فعالیت‌ها و بازی‌های مربوط به تیم‌ سازی اغلب بر این نکته تمرکز دارند که افراد در تعامل با هم، نیازهای خود را واضح‌تر بیان کرده، همدلی می کنند و فعالانه و متفکرانه گوش می دهند. در بازی‌های تیم سازی که بر حل مشکلات یا چالش‌ها متمرکز هستند، نیاز به ارتباط خلاقانه و مؤثر بسیار مهم و ضروری است. با استفاده از این نوع فعالیت‌ها می‌توانید گروه را به سمت ارتباطات و شیوه‌های کاری بهتر هدایت کنید تا عملکرد بهتری در چالش‌های سازمانی گسترده‌ تر داشته باشند.


      شادی کارکنان:

    دست کم گرفتن این نکته که چگونه تیم های ناکارآمد یا گروه های چالش برانگیز می توانند بر شادی فردی و رضایت شغلی تأثیر بگذارند، می تواند تبعات زیادی برای یک سازمان در پی داشته باشد. آشنایی با سایر افراد تیم در حین تفریح یا حل مشکلات می تواند به گرد هم آوردن گروه و بهبود روابط بین فردی کمک کند.


     
     با کار بر روی این جنبه‌های کار تیمی، نه تنها می‌توانید عملکرد یک گروه را بهبود ببخشید، بلکه به همه اعضای تیم کمک کنید تا در کار خود احساس ارتباط و شادی بیشتری داشته باشند. در بخش های بعدی برخی از دسته های کلی بازی و فعالیت های تیمی مناسب بر اساس اهداف و موقعیت مشخص شده و برای هر دسته چند نمونه از بازی ها را مثال خواهیم زد.


     


    برای دسترسی به منبع این محتوا کلیک کنید.



    چگونه به کمک بازی‌های خلاقانه، تیم های برنده بسازیم؟
    Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ ۱۸:۰۳:۳۲
    اشتراک گذاری این پست
    بایگانی
    ورود برای ارائه نظر
    رازهای کار تیمی عالی
    همکاری پیچیده تر شده است، اما موفقیت هنوز به اصول اساسی بستگی دارد.