چه پیشنهادی برای بازی‌های تیمی مناسب برای یخ شکنی و شاد کننده دارید؟

بازی های یخ شکن برای جلسات تیمی


تفاوتی نمی کند که تیم شما تازه شکل گرفته و یا این که مدت زمانی از شکل گیری آن گذشته است، در هر صورت همیشه انجام  یک فعالیت یا بازی یخ شکن در ابتدای جلسه تیم می تواند مفید باشد. این جریان نه تنها یک شروع مناسب و جذاب برای کار محسوب می شود بلکه برای ادامه روند جلسه هم ریتم و جریان مناسبی ایجاد می کند.


شرایط سرگرمی و خنده برای هر فعالیت یک تیم کاری می تواند مفید باشد. این که افراد از لاک خود بیرون آمده و به ارتباط گیری و تعامل سوق داده شوند، به جلوگیری از تأثیر سلسله مراتب یا ساختارهای موجود بر کار تیم کمک می کند.


می‌توانید از انواع فعالیت های انرژی‌دهنده‌ و یخ‌شکن‌ برای شروع جلسه خود استفاده کنید، همینطور زمانی که سطح انرژی افراد کاهش یافته و لازم است تیم خود را برای کار تیمی پیشرو آماده نمایید این موارد گزینه های خوبی محسوب می شوند:


                    بازی شلیک

                     تفریح و انرژی دادن به تیم، راهی بی نظیر برای شروع جریان تیمسازی است. شلیک یک بازی تیمسازی ساده و موثر است که واکنش های سریع و سرگرم کننده را تشویق کرده و برای تیم های جدید و تازه شکل گرفته مناسب است.

                    با انتخاب یک کلانتر از بین افراد به روش قرعه کشی یا استفاده از شکلات های رنگی، شروع کنید و بقیه اعضای گروه را در یک دایره، دور او قرار دهید. کلانتر دور خود می چرخد و به یک نفر در دایره اشاره می کند و می گوید "بنگ!" سپس آن شخص در سریع ترین زمان ممکن خم می شود. 

                    دو نفری که در دو طرف فرد خم شده ایستاده اند، باید به سرعت به هم اشاره کنند و نام دیگری را فریاد بزنند. هر کس به اندازه کافی سریع واکنش نشان ندهد حذف خواهد شد به این معنی فردی که دیرتر نام دیگری را فریاد می زند از بازی خارج می شود. مگر این که شخص اشاره شده اولی که میان آن دو ایستاده به موقع خم نشود، در این صورت آن شخص حذف می شود.

                    در نهایت وقتی فقط دو نفر باقی می مانند، پشت به هم وسط اتاق می ایستند. کلانتر شروع به شمارش یک سری اعداد تصادفی می کند. در هر عدد غیر زوجی، دو نفر یک قدم از هم فاصله می گیرند. روی اولین عدد زوج می ایستند، به سرعت دور خود چرخیده و سپس شلیک می کنند. سریع ترین فرد برنده است.

                    این بازی یک فعالیت خوب برای ایجاد خنده در گروه بوده و هم چنین می تواند به یادگیری نام افراد کمک کرده تا یکدیگر را بهتر بشناسند. بسته به تعداد افراد میتوان بازی شلیک را در زمانی بین 5 دقیقه تا نیم ساعت اجرا کرده و از 10 تا 40 نفر امکان شرکت در این بازی را دارند.  


                     
                    بازی دست دادن

                    ایجاد یک مدل دست دادن خلاقانه و خاص کاری بود که بسیاری از ما در کودکی انجام می دادیم. این بازی در تیم به حس خلاقیت کمک کرده و همچنین اعضای تیم را تشویق می‌کند تا در حین اشتراک‌گذاری مدل دست دادن خاص خود به صورت دو به دو، یکدیگر را بشناسند. 

                    هر فرد به سراغ سایر اعضای تیم رفته و مراحل دست دادن خاص خودش را به آنها یاد داده و همزمان روش هر کدام را نیز یاد می گیرد. این کار به ایجاد صمیمیت و انسجام گروهی کمک می کند. فعالیت‌های تیم‌سازی یا بازی‌هایی که افراد را تشویق می‌کند تا بخشی از خودشان را بروز و ظهور دهند، می تواند در تعاملات تیم بسیار جذاب و مفید باشد.

                    چگونه خود را به شیوه ای سرگرم کننده و خلاق معرفی کنیم؟ روش خاص دست دادن بسازید!


                    در ابتدا هر فرد برای خود یک همراه پیدا کرده و با هم یک روش دست دادن دو مرحله ای ایجاد می کنند. (مثلاً فشردن دست طرف مقابل و بعد ضربه زدن به مشت یکدیگر) هر چقدر خلاقانه تر، بهتر. با هم روش را تمرین می کنند تا مطمئن شوند هر دو کاملاً یاد گرفته اند.

                    مجدد هر کدام از دو نفر، به سراغ یک نفر دیگر از اعضای تیم می روند و مدل دست دادن قبلی خود را به هم یاد می دهند. در این مرحله با همفکری هم یکی از روش های دست دادن را انتخاب می کنند. سپس، با هم دو مرحله جدید دست دادن هم به روش انتخابی قبلی اضافه می کنند. این روش چهار مرحله ای جدید را خوب تمرین کرده و از این که می توانند آن را به دیگری یاد بدهند مطمئن می شوند. 

                    سپس هر دو یک همراه جدید پیدا کرده و مراحل قبلی را تکرار می کنند. نتیجه این مرحله یک روش دست دادن شش مرحله ای خواهد شد. می توان همین جا بازی را تمام کرد و از افراد خواست که روش نهایی را اجرا کنند. یا این که یک دور دیگر هم همین روند را ادامه داد. 

                    اگر از ابتدا افراد را به دو گروه تقسیم کرده باشید، هر گروه در مورد روش های ارائه شده از طرف گروه دیگر نظر می دهند و خلاقانه ترین ها را انتخاب می کنند. یا این که همه اعضای تیم در مورد خلاقیت های شکل گرفته در این روش ها اظهارنظر کرده و روش بهتر را انتخاب می کنند. 

                    یکی از نکات مهم اجرای این فعالیت این است که در نهایت خوب است از کل گروه سؤالاتی در رابطه با آن پرسیده شود: 


                    به نظر شما هدف از این فعالیت چه بوده است؟
                    در این فعالیت چه چیزی در مورد خودتان یاد گرفتید؟
                    درباره سایر اعضای گروه چه آموختید؟
                    چگونه آنچه در این فعالیت آموختیم می تواند به ما کمک کند تا به عنوان یک تیم کار کنیم؟


                    این بازی حدود 5 تا 10 دقیقه طول کشیده و با هر تعداد بالای 4 نفر قابل اجرا است. 


                     
                    بازی شمارش

                    کارهای ساده ای که نیاز به تمرکز تیمی، انسجام و آگاهی دارند، برای هر گروهی که روی تیم سازی کار می کنند عالی هستند. در بازی شمارش یک تیم باید دور هم جمع شوند و با چشمان بسته و بدون هیچ گونه ارتباط دیگری تا بیست بشمارند. افراد نمی توانند هم زمان بیش از یک عدد را بگویند و اگر دو نفر هم زمان صحبت کنند، گروه باید از ابتدا شروع شود. گروه زمانی موفق شده است که تا تعداد تعیین شده شمرده شود.

                    این تمرین را می توان به صورت آنلاین هم انجام داد هر چند که بسیار چالش برانگیز است. این فعالیت برای تمرین برخی از آداب معاشرت آنلاین و تأکید بر اهمیت ارتباط خوب در این فضا روش مناسبی است. البته در حالت آنلاین بستن چشم ها دیگر توصیه نمی شود. راه دور بودن با اندازه کافی چالش اضافی دارد! ولی لازم است تأکید شود که جز شمردن حرف دیگری زده نشود.

                    اگرچه فعالیت ساده ای به نظر می رسد، اما می تواند قدرت کار تیمی مؤثر را نشان داده و یک راه گشای عالی برای تیم سازی موفق محسوب می شود. هدف اصلی از انجام آن دادن انرژی جمعی آرامش بخش و افزایش تمرکز گروهی است. 

                    برای این بازی حدود 5 دقیقه تا نیم ساعت زمان لازم است و از 10 نفر تا 40 نفر می تواند شرکت کننده داشته باشد. 



                     
                    بازی «از دایره عبور کنید.»

                    یافتن زمینه‌ها و تجربیات مشترک در میان گروه‌های متنوع، چیزی است که برای تیمسازی مؤثر بسیار کمک کننده است. در این فعالیت تیمی بازی گونه، شرکت کنندگان تشویق می شوند به سؤالاتی پاسخ دهند که به شناخت بیشتر از یکدیگر کمک می کند.

                    افراد به صورت دایره در کنار هم می ایستند و یک نفر در میان دایره قرار می گیرد. فرد میانی سؤالی در زمینه توانمندی یا تجربه افراد می کند و از افراد می خواهد هر که پاسخش مثبت است یک قدم جلو آمده و از مرز دایره عبور کند. برای مثال ممکن است بگوید: "اگر بیش از 5 سال اینجا کار کرده اید، از دایره عبور کنید." یا "اگر می توانید ساز بزنید، از دایره عبور کنید."

                    در هر مرحله یک نفر جدید به میان دایره آمده و سؤالی را مطرح می کند. بازی تا جایی که زمان اجازه می دهد ادامه می یابد. حداقل زمان آن 5 تا 10 دقیقه است و از 10 تا 25 نفر می تواند مشارکت کننده داشته باشد. 


                     
                    بازی «از رهبر پیروی کنید.»

                    بازی از رهبر پیروی کنید یک از فعالیت های جذاب و مفرح است که برای تیم های آنلاین و حضوری مناسب است. معمولاً یک نفر به عنوان رهبر تعیین می شود. دیگران دقیقاً نحوه حرکت رهبر را کپی می کنند. سپس رهبر از فرد جدیدی دعوت می کند که رهبر باشد و جریان ادامه پیدا می کند. 

                    هدف از انجام این بازی ایجاد شادی و ارتباط بین افراد است. با این فعالیت اعضای تیم علاوه بر رسیدن به سطح خوبی از حرکت و انرژی، تمرینی از دیدن و توجه به یکدیگر را تجربه می کنند.

                    می توان زمان هر فرد را برای رهبر شدن حدود 15 ثانیه در نظر گرفت. در این فاصله شخص رهبر هر حرکت دلخواه یا خلاقانه ای را نشان می دهد و بقیه از او تبعیت می کنند. بعد از 15 ثانیه به سرعت نام فرد دیگری را برده و او رهبر می شود. به خصوص در تیم های پرجمعیت تر همین تشخیص رهبر جدید و دنبال کردن او پرچالش و هیجان انگیز می شود.

                    خوب است در پایان بازی افراد درباره این پرسش ها با هم صحبت کنند:


                    وقتی رهبر بودید چه حسی داشتید؟ چگونه افکار و احساسات شما با ادامه بازی تغییر کرد؟ این فعالیت چگونه شبیه تیم ما است؟ چه چیزی باعث شد این بازی خوب کار کند؟ کی تبدیل به سرگرم کننده شد؟ مهارت های تیم در این بازی چگونه به نظر می رسد؟

                    این بازی را می توان حداقل در طی 5 تا 20 دقیقه انجام داد و برای هر جمع با تعداد 2 نفر به بالا مناسب است.


                     
                    بازی گالری پرتره

                    فعالیت های خلاقانه تیمی برای شکستن یخ اولیه یا انرژی بخشیدن به اعضای تیم در زمان خستگی عالی هستند. در گالری پرتره، به طور مشترک از همه افراد گروه پرتره ای کشیده شده و به نمایش گذاشته می شود. 

                    ابتدا افراد به دو گروه تقسیم می شوند و هر گروه پرتره اعضای گروه دیگر را می کشند. در پایان این بازی تیمی، مجموعه ای از پرتره های همه افراد گروه به دست آمده و همچنین شور و حرارت زیادی هم در طی این جریان ایجاد شده است.  

                    گالری پرتره یک بازی یخ شکن پرانرژی و سرگرم کننده است که شرکت کنندگان را با ترسیم پرتره های هر یک از اعضا به تعامل وا می دارد. این فعالیت حس گروهی را ایجاد می کند، زیرا نتیجه آن این است که هر شرکت کننده یک پرتره از خود را که توسط سایر اعضای گروه ترسیم شده در دست دارد. همچنین می توان با نصب پرتره ها به دیوار حال و هوای محیط را تا مدتی عوض کرد

                    این بازی معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه زمان لازم دارد و برای تیم های 2 تا 40 نفری می تواند مناسب باشد. 

                     

                    بازی گلوله برفی

                    بازی‌های سرگرم‌کننده ای که به افراد انرژی بدهند، برای زمان شکل گیری تیم و نیز برای شروع هر فرآیند توسعه گروهی بسیار مفید هستند. بازی گلوله برفی فعالیتی است که افراد را از صندلی بلند کرده و به حرکت و تکاپو وا می دارد. 

                    این بازی با پرسیدن یک سوال مرتبط با گروه شروع می شود.  از هر شرکت کننده خواسته می شود که پاسخی را روی یک تکه کاغذ بنویسد. پس از انجام این کار، همه کاغذ خود را مچاله کرده و یک بازی پرتاب گلوله برفی را با هم شروع می کنند. بعد از چند دقیقه از همه خواسته می شود که یک گلوله برفی را برداشته و شخصی که پاسخ را نوشته است پیدا کند. 

                    نمونه سؤالات خوبی که می توان در این بازی پرسید:

                    میان وعده بعد از ظهر مورد علاقه شما چیست؟؛ آخرین باری که به طرز باورنکردنی خندیدید کی بود و شرایط چگونه بود؟ چه کسی الگوی بزرگی در زندگی شما بوده است؟؛ بدترین زمان از روز برای شما برای یک جلسه چیست؟ اگر می توانستید یک ابرقدرت جادویی داشته باشید، چه قدرتی را می خواهید و چرا؟؛ چه کسی برای شما یک الگوی عالی برای رهبری است و این شخص چه کرده است؟؛ به نظر شما کدام ویژگی در رهبر بودن مهمتر است؟؛ برای انجام بهترین کار به چه محیطی در اطراف خود نیاز دارید؟؛ چه تغییر بزرگی برای شما در زندگی تان بود و برای کنار آمدن با آن چه کردید؟

                    خوب است به نام بازی تا زمانی که شرکت کنندگان کاغذهای خود را مچاله کرده اند و آماده پرتاب می شوند، اشاره ای نشود تا افراد به اندازه کافی شگفت زده شوند. 

                    این تمرین تیم سازی نه تنها انرژی بخش و مفرح است بلکه افراد را نیز تشویق می کند که یکدیگر را بشناسند. زمان مناسب برای این فعالیت حدود 20 تا 40 دقیقه بوده و برای گروه های با تعداد 8 تا 50 نفر می تواند مناسب باشد.


                    چه پیشنهادی برای بازی‌های تیمی مناسب برای یخ شکنی و شاد کننده دارید؟
                    Faridokht Fakhar ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۰۸:۱۳:۰۹
                    اشتراک گذاری این پست
                    بایگانی
                    ورود برای ارائه نظر
                    چگونه به کمک بازی‌های خلاقانه، تیم های برنده بسازیم؟