چگونه کسب و کارهای کوچک می توانند از هوشمندسازی استفاده کنند؟

چگونه کسب و کارهای کوچک می توانند از هوشمندسازی استفاده کنند؟


در یک کسب و کار کوچک، تجزیه و تحلیل، داده ها و فناوری اجزای اصلی رشد پایدار هستند. اما این سؤالات زیادی را ایجاد می کند - چه نوع داده هایی برای تجزیه و تحلیل نیاز دارید؟ فناوری مناسب برای رشد کسب و کار چیست؟ بهترین ابزار برای کسب و کار شما چیست؟

یافتن تمام پاسخ های مناسب می تواند دلهره آور باشد، به خصوص اگر بودجه، پرسنل و یا دانش لازم برای اجرای ابزارهای پیچیده را ندارید. اما لازم نیست اینطور باشد.


با ابزار و استراتژی مناسب، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند هوش کسب و کاری کاربردی ایجاد نمایند که به دستیابی به اهداف تجاری به آنها کمک می‌کند. بیایید ببینیم که چگونه شرکت های کوچک می توانند از هوش تجاری برای بدست آوردن تصویری کامل از تجارت و رشد بهتر استفاده کنند.

هوشمندی کسب و کار یعنی چه؟

هوشمندی کسب و کار یا هوش تجاری (BI) فرآیند تبدیل داده ها به اطلاعات ارزشمند است که می تواند تصمیمات را هدایت کند، روندها را شناسایی کند و رشد را هدایت کند. این شامل پیاده سازی ابزارها و فرآیندهای مناسب برای جمع آوری، سازماندهی، تجسم و تفسیر داده ها است. هدف نهایی این است که دید کاملی از کسب و کار و حوزه های مختلف آن داشته باشید.


نمونه هایی از هوش کسب و کار

راه‌های زیادی برای استفاده از BI وجود دارد، بنابراین مورد استفاده خاص شما عمدتاً به صنعت و نیازهای شرکت شما بستگی دارد. برخی از رایج ترین روش هایی که کسب و کارهای کوچک از BI استفاده می کنند عبارتند از:


تجزیه و تحلیل داده های مالی برای ردیابی درآمد، سود و سایر KPIها

ترجیحات و رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل کنید

عملکرد فروش و بازاریابی را دنبال کنید

مشکلات و تنگناها در عملیات را شناسایی کنید

مشخص کنید کدام عملیات باید بهینه شود

روندهای درون کسب و کار و بازار را شناسایی کنید

به عنوان مثال، یک شرکت تجارت الکترونیک می‌تواند از BI استفاده کند تا در یک نگاه به محبوب‌ترین محصولات خود در بین مصرف‌کنندگان پی ببرد، آیا مشتریان مشکلات مشترکی را با محصولات یا خدمات خود تجربه می‌کنند، یا اینکه آیا تاخیر یا تنگناهایی در تحویل کالا وجود دارد.


یا اگر می‌خواهید فرآیند فروش خود را ساده کنید، می‌توانید از BI برای گزارش خودکار عملکرد فروش استفاده کنید. تجزیه و تحلیل داده های فروش در زمان واقعی به شما امکان می دهد استراتژی های فروش و تولید سرنخ خود را بهینه کنید. همچنین می‌توانید داشبوردی برای نظارت بر رضایت مشتری ایجاد کنید و شایع‌ترین علل ریزش مشتری را شناسایی کنید تا قبل از وقوع آن از آن جلوگیری کنید.


علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارها از BI برای پیگیری معیارهای مالی مانند MRR و ARR استفاده می کنند تا مطمئن شوند که در مسیر رسیدن به اهداف هستند. اگر نه، آنها می توانند به سرعت استراتژی های خود را برای افزایش درآمد تغییر دهند.


برترین ابزارهای هوش کسب و کاری برای کسب و کارهای کوچک

شما می توانید (و باید) از BI تقریباً در هر زمینه ای از تجارت خود استفاده کنید که در آن وضوح و شفافیت بیشتری می خواهید. اما چگونه می توانید آن را بدون پیچیدگی زیاد انجام دهید؟


مانند هر ابزاری که برای کسب و کار خود تهیه می کنید، جستجوی خود را بر روی ابزارهایی متمرکز کنید که با در نظر گرفتن کسب و کارهای کوچک ساخته شده اند – این ابزارها به احتمال زیاد برای نیازها و بودجه خاص شرکت شما مناسب تر هستند، بدون اینکه مجبور شوید برای ویژگی هایی که انجام می دهید هزینه کنید. واقعا نیاز نیست


علاوه بر این، طبق تحقیقات Accenture،  هفتاد و چهار درصد کارمندان هنگام کار با داده ها احساس ناراحتی یا سردرگمی می کنند و بیش از یک سوم از پاسخ دهندگان ترجیح می دهند از استفاده از داده ها برای تکمیل یک کار اجتناب نمایند. ما به ابزارهایی نیاز داریم که نه تنها قدرتمند باشند، بلکه تجزیه و تحلیل داده‌ها را در دسترس‌تر نموده و به ما کمک کنند سریع به بینش‌های کلیدی برسیم.


در این جا یک مرور سریع از ابزارهای BI برای مشاغل کوچک آورده شده است تا به شما در شروع جستجوی خود کمک کند. بسیاری از این موارد می توانند با رشد کسب و کار شما مقیاس شوند، بنابراین می توانید پس از افزایش مقیاس، آن ویژگی های اضافی را بررسی کنید.


1. Tableau

 به عنوان یکی از ارائه دهندگان پیشرو در بازار BI و تجزیه و تحلیل، انتخاب عالی برای بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ است. این ابزار کاربرپسند به کاربران اجازه می‌دهد تا داشبورد بسازند و داده‌ها را تجسم کنند و به راحتی می‌توانند همه داده‌های مورد نیاز خود را در یک مکان پیدا کنند و تصمیم‌های زیرکانه بگیرند.


آنچه ما دوست داریم: Tableau قدرتمند و انعطاف پذیر است در حالی که بصری می ماند و آن را برای کسب و کارهای کوچکی که در رشد خود با BI سازگار می شوند ایده آل می کند. ابزارهای تجسم داده ها به ویژه محبوب هستند و به خوبی دریافت می شوند.


قیمت گذاری: Tableau سه طرح را برای تیم ها ارائه می دهد: Viewer (15 دلار برای هر کاربر در ماه)، Explorer (42 دلار برای هر کاربر در ماه) و Creator (70 دلار برای هر کاربر در ماه).


2. Looker

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای کسب‌وکارهای کوچک، Looker یک نرم‌افزار BI با استفاده آسان و پلت‌فرم تجزیه و تحلیل داده‌ها است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تجزیه و تحلیل‌های بلادرنگ را بررسی، تجزیه و تحلیل و به اشتراک بگذارند. این به شما امکان می دهد داشبوردهای سفارشی را برای تجسم آسان داده ها ایجاد کنید و مطمئن شوید که ذینفعان مناسب به مرتبط ترین داده ها در زمان واقعی دسترسی دارند.


آنچه ما دوست داریم: رابط کاربری و ویژگی‌های Looker بسیار قابل تنظیم هستند و برای ارائه داده‌های کاربردی در قالب مورد نظر شما ساخته شده‌اند. داده هایی که می بینید و نحوه تجسم آنها تا حد زیادی به شما بستگی دارد.


قیمت‌گذاری: Looker یک مدل قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر دارد، بنابراین مشتریان بالقوه باید با تیم خود تماس بگیرند تا قیمت‌گذاری شخصی‌شده را دریافت کنند.

3. Cluvio

Cluvio یک ابزار BI است که با در نظر گرفتن استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک ایجاد شده است. این به کاربران امکان می دهد به راحتی داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و داشبوردهای تعاملی ایجاد کنند که می توانند تنها در چند دقیقه با تیم شما به اشتراک گذاشته شوند. با Cluvio، تیم شما می‌تواند KPIهای مهم را ردیابی کند، اعلان‌ها را بر اساس شرایطی که تعیین می‌کنید دریافت کند، گزارش‌ها را سفارشی کند و موارد دیگر.


آنچه ما دوست داریم: Cluvio برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها در ذهن طراحی شده است. داشبوردهای سفارشی بسیار منعطف را ارائه می دهد که به عنوان یک مکان برای پرس و جوها، تجسم ها و موارد دیگر عمل می کنند.


قیمت گذاری: Cluvio یک طرح رایگان اولیه برای حساب های کاربری با یک کاربر ارائه می دهد. برنامه های پولی از 279 دلار در ماه شروع می شود.


4. Domo

Domo یک پلتفرم BI و تجزیه و تحلیل مقیاس پذیر است که به شما امکان می دهد داده ها را از منابع مختلف ادغام کنید تا همه آنها را در یک مکان تجسم کنید، تیم شما را قادر می سازد دسترسی سریع به داده ها داشته باشد و بینش های مبتنی بر داده را برای طیف وسیعی از فرآیندهای تجاری استخراج کند.


آنچه ما دوست داریم: Domo در جمع آوری داده ها از چندین منبع و تجسم آن به راحتی بسیار عالی است. این می تواند مجموعه داده های بزرگ را بدون مشکل مدیریت کند و تجزیه و تحلیل داده ها را برای مبتدیان قابل دسترس می کند.


قیمت: Domo یک آزمایش رایگان ارائه می دهد، اما کاربران علاقه مند باید با تیم خود تماس بگیرند تا قیمت سفارشی دریافت کنند.


5. Google Data Studio

Google Data Studio یک پلتفرم رایگان و با کاربری آسان برای کسب‌وکارها ارائه می‌کند تا گزارش‌ها و داشبوردهای سفارشی بسازند، تجسم سریع داده‌ها و گزارش‌دهی ساده را امکان‌پذیر می‌سازد. با بیش از 300 منبع داده متصل می شود تا داده های شما را برای یک نمای کلی ساده از تجارت یکپارچه کند.


آنچه ما دوست داریم: Google Data Studio یک جایگزین عالی رایگان برای گزینه های پولی که لیست کرده ایم است.


قیمت گذاری: اگرچه دارای ویژگی های اساسی تری نسبت به سایر ابزارهای این لیست است، Google Data Studio رایگان است.


برای تجسم داده های وب سایت خود، می توانید Google Data Studio را با Google Analytics ادغام کنید. برای نکاتی در مورد نحوه پیاده سازی Google Analytics در کسب و کار کوچک خود، قسمت پادکست بازاریابی نوار چسب را در زیر بررسی کنید:


استفاده بهینه از داده های هوش کسب و کاری

انتخاب نرم افزار BI مناسب تنها نوک کوه یخ است. هنگام اجرای فرآیندهای BI در سازمان خود، این بهترین شیوه ها را برای تجزیه و تحلیل دقیق و شفاف داده ها دنبال کنید:


اطمینان حاصل کنید که داده هایی که تجزیه و تحلیل می کنید با کیفیت و ارزشمند هستند. هر استراتژی مبتنی بر داده، با داده های با کیفیت شروع می شود. برای شروع مطمئن شوید که داده‌های دقیق و مرتبط را جمع‌آوری می‌کنید. اگر نمی‌توانید به داده‌های خود اعتماد کنید، نمی‌توانید به اطلاعاتی که از آن‌ها به دست می‌آورید نیز اعتماد نمایید.

داده های خود را سازماندهی کنید. علاوه بر جمع آوری داده های با کیفیت، مطمئن شوید که آن ها را به درستی و ایمن سازماندهی و ذخیره می کنید.

راه حل های خیلی پیچیده یا گران قیمت را به کار نگیرید. هنگامی که به دنبال راه حل BI برای کسب و کار خود هستید، ممکن است وسوسه انگیز باشد که به دنبال ابزاری باشید که وعده تعداد زیادی ویژگی و قابلیت می دهد. اما اغلب اوقات کم، زیاد است: روی نیازهای کسب و کار خود تمرکز کنید و ابزاری را پیدا کنید که مناسب شما باشد، نه برعکس.

راه حلی را دریافت کنید که در کوتاه مدت برای شما مفید باشد. در حالی که مهم است که بلندمدت فکر کنید، راه حل BI شما باید اکنون برای شما کار کند نه در آینده. یک سازمان معمولی از چهار ابزار مختلف BI استفاده می کند، اما این بدان معنا نیست که شما نیاز به خرید چند ابزار مستقیماً خارج از بیرون از مجموعه دارید. سعی کنید ابزاری را بیابید که ساده شروع شود و نیازهای فعلی شما را برآورده کند، اما بتوانید با رشد، ویژگی های بیشتری را اضافه کنید.

از سیلوهای داده خودداری کنید. گاهی اوقات استراتژی داده شما ممکن است کار نکند زیرا داده های شما در برنامه های مختلف ذخیره می شوند. به عنوان مثال، اگر بخشی از داده های مشتری خود را در یک برنامه و بخشی دیگر را در جای دیگر ذخیره کنید، تصویر کاملی از داده ها به دست نمی آید و تجزیه و تحلیل شما تکه تکه و ناقص خواهد بود.


هوش تجاری بر روی داده های یکپارچه ساخته شده است.


برای این که بینش قابل اعتمادی در مورد کسب و کار خود داشته باشید، یکپارچه سازی داده های شما ضروری است. هم گام نگه داشتن تمام داده ها به شما یک نمای یکپارچه، کامل و غنی می دهد که می توانید آن را به اطلاعات ارزشمند و بینش های عملی تبدیل کنید.


به عنوان مثال، با همگام‌سازی نرم‌افزار پشتیبانی مشتری با CRM خود در زمان واقعی، می‌توانید مطمئن شوید که CRM شما همیشه به‌روزترین اطلاعات در مورد مشتریان شما، از جمله ریسک ریزش، نقاط دردسر و خریدهای گذشته را دارد. این نوع ادغام شما را قادر می سازد تا به سرعت اطلاعات کامل را در داشبورد خود مشاهده کرده و تصمیمات آگاهانه بگیرید.


در حالی که برای کسب‌وکارهای کوچک مشکلی برای دستیابی به داده‌های شفاف و دقیق طبیعی است، ترکیب مناسب فرآیندها، افراد و ابزارها می‌تواند استراتژی داده‌های شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و اطمینان حاصل کند که گزارش‌های داده‌های شما قابل اعتماد و قابل اتکا هستند.


منبع: Hubspot.com

چگونه کسب و کارهای کوچک می توانند از هوشمندسازی استفاده کنند؟
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۱:۵۵:۲۸
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارها