چگونه رابطه ای عالی با یک منتور برقرار کنیم؟

چگونه رابطه ای عالی با یک منتور برقرار کنیم؟


تحقیقات در مورد قدرت منتورینگ، به طور واضح نشان می دهد: افرادی که منتور دارند عملکرد بهتری داشته، سریعتر در حرفه خود پیشرفت کرده و حتی رضایت بیشتری از زندگی حرفه ای خود تجربه می کنند. در این رابطه منتورها نیز سود می برند. زیرا که، "یاد دادن، یادگیری دوباره است." با وجود تمام این مزایا، و در نظر گرفتن این که 76 درصد از متخصصان حوزه کار معتقدند داشتن یک منتور، برای رشد و پیشرفت مهم است، بیش از 54 درصد افراد چنین رابطه ای ندارند.


مشکل اغلب این جا است که مردم نمی دانند چگونه یک منتور پیدا کرده یا رابطه منتورینگ برقرار کنند. هشت مرحله زیر می تواند کمک کننده باشد:



1-اهداف و نیازهای خاص خود را مشخص کنید.

 یک قلم و کاغذ بردارید و اهداف شغلی خود را بنویسید. مطمئن شوید که آنها SMART هستند. سپس، برخی از بزرگترین موانع برای دستیابی به آنها را فهرست کنید. این کار به شما در تعیین این که به دنبال چه نوع منتوری هستید، کمک می کند.

شاید لازم باشد مهارت های جدیدی را توسعه دهید، شبکه خود را در یک بخش خاص گسترش داده، یا برای داشتن مکالمات سخت، اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید. با یافتن این که کجا می‌خواهید باشید، و همچنین بزرگ‌ترین فرصت‌ها و شکاف‌ها برای رسیدن به آن نقطه، متوجه خواهید شد که چگونه وجود یک منتور، واقعاً می‌تواند برای شما مفید باشد.


 2- "شرح شغل" منتور ایده آل خود را بنویسید.

با دانستن اهداف خود و آن چه برای دستیابی به آنها نیاز دارید، به این فکر کنید که چگونه یک منتور می تواند به شما کمک کند. لازم است مشخصات منتوری که با همراهی او می توانید از بزرگترین فرصت‌های تان استفاده کرده یا چالش‌های تان را دنبال کنید، تعیین نمایید. در این مرحله متوجه باشید شاید به کسی نیاز دارید که بتواند به شما کمک کند تا یک پروژه را به انجام برسانید. یا آشنا شدن با فردی فعال در سطح مشخصی از یک صنعت خاص بتواند برای تان مفید باشد، یا مثلاً کسی را نیاز دارید که شما را برای انجام یک مذاکره سخت راهنمایی کند.

در شرح شغل خود، مطمئن شوید که «چرا»ها را نیز درج کرده باشید – درست مانند شرکت‌ها که می‌خواهند کارکنانِ بالقوه، درکی از هدف اصلی شرکت داشته باشند، توضیح دهید که چرا جریان منتورینگ به شما در دستیابی به چیزی بزرگ‌تر کمک خواهد کرد.

وقتی با منتورهای بالقوه تماس می گیرید، مطمئن شوید که این شرح شغل را در تعامل با آنان در نظر می گیرید واز این طریق آنها متوجه می شوند که چرا در جستجوی یک منتور هستید و بیشتر مایل به کمک خواهند شد. (در مراحل 4 و 5  اهمیت این مرحله مشخص تر می شود.)

  


3-در میان شبکه ارتباطی خود منتورها را جستجو کنید.

منتورها می توانند از هر جایی باشند. آنها می توانند عضوی از شبکه  LinkedIn و یا سایر ارتباطات حرفه ای یا افرادی باشند که در کنفرانس ها با آنها آشنا شده اید.

مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که همه مطمئناً مشغله های زیادی دارند، این که از آنها خواسته ‌شود که یک منتور باشند، در واقع یک تمجید قابل توجه محسوب می شود.

ممکن است فردی به شما، نه بگوید اما این به هر حال یک تبادل مثبت خواهد بود و شما نباید از بزرگ فکر کردن و درخواست‌ها خجالت بکشید، حتی اگر فکر می‌کنید هیچ راهی وجود ندارد که آن شخص بتواند برای شما وقت پیدا کند. بگذارید خودش قضاوت کرده و نتیجه را به شما اعلام کند.


4- سوال را مطرح کرده و سادگی و شفافیت را حفظ کنید.

احتمالاً برای بار اول، بار دوم و حتی بار سوم که از دیگری می خواهید منتور شما باشد کمی برای تان  ناخوشایند خواهد بود. این احتمال وجود دارد که هرگز از شما خواسته نشده است که منتور شخص دیگری باشید، و یا آموزشی برای این که چگونه این درخواست را برای خودتان انجام دهید، نداشته اید.

احساس ناخوشایند را بپذیرید و مشتاق باشید. پرسیدن ضرری ندارد. آهسته پیش بروید. در تعامل اولیه با فردی که تقاضای منتورینگ از او دارید، بخواهید از کارها و علاقمندی خود برای شما بگوید. هنگامی که در مورد یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب کردید، اگر همسویی وجود داشت، درخواست بزرگتر را از او داشته باشید. درخواست بی مقدمه از یک فرد از طریق ایمیلی طولانی برای قبول منتورینگ شما، بعید است نتیجه ای در بر داشته باشد.


5- اولین جلسه را برگزار کنید.

شما برای اولین مکالمه با منتور احتمالی خود دو هدف دارید: ابتدا باید تعیین کنید که آیا این شخص واقعاً منتور مناسب شما است یا خیر؟ سپس، دریابید که آیا وی قبول می کند منتور شما باشد یا خیر؟ رویکرد مکالمه به شما بستگی خواهد داشت، اما به طور کلی، مناسب است این چند مورد را انجام دهید:

کار را برای فرد آسان کنید. به مکانی مناسب برای آنها بروید، یک قهوه (یا چای) در انتظار بنوشید، آماده بیایید و جلسه را بدون فشار و راحت کنید.

زمانی را برای شناخت فرد صرف کنید.خوب است کمتر از 30 درصد زمان، شما گوینده باشید.

اشکالی ندارد که از وی درخواست لطف کوچکی داشته باشید. این کار در واقع، حتی ممکن است به شما در ایجاد رابطه کمک کند.

شفاف بگویید: «من واقعاً از این گفتگو لذت بردم. امکان دارد یک ماه بعد، پس از این که پیشرفت هایی در جهت اهدافم داشتم، مجدد با شما جلسه ای داشته باشم؟»

شفاهی تشکر کنید، و سپس مجدد از طریق ایمیل، تشکر دوباره ای داشته باشید.


 
6- ساده شروع کنید.

جلسه بعدی خود را ساده برگزار کنید و موارد جلسه قبل را پیگیری نمایید.
هنگامی که شخص مورد نظر تأیید کرد که دوباره با شما ملاقات خواهد کرد، ایمیلی مبنی بر دستور جلسه پیشنهادی را ارسال کنید و به ایده یک رابطه طولانی مدت در آن اشاره داشته باشید. متنی شبیه به این مورد را در ایمیل خود بیاورید: "در گپ آتی، امیدوارم که سریع تر وارد اصل بحث شده و مباحث گسترده تری نسبت به جلسه گذشته داشته باشیم. من چند سؤال خاص را که فکر می‌کنم می‌توانید در یافتن پاسخ آنها به من کمک کنید آماده خواهم کرد.»


7- یک فرآیند پاسخگویی ساختاریافته همراه با یک توافق نامه منتورینگ ایجاد کنید.

بعد از این که یک یا دو مکالمه ساده داشتید، سعی کنید یک سوال رسمی تر بپرسید: آیا فرد حاضر است طی شش ماه آینده، هر ماه یک بار با شما ملاقات داشته باشد تا به هدف خود برسید یا مشکل خود را حل کنید؟
اگر چنین است، پس در نظر داشته باشید که یک سند ساده یک صفحه ای ایجاد کنید که در آن مشخص می کند در این شش ماه با هم چه برنامه ای خواهید داشت. اگرچه ممکن است کمی بیش از حد به نظر برسد، اما با به اشتراک گذاشتن هدف، رابطه شما و منتورتان شفافیت پیدا خواهد کرد.
همچنین به شما کمک می کند تا یک دستور کار واضح برای هر جلسه تنظیم کنید. می‌توانید آن را با گفتن این جمله پیشنهاد کنید:
«من واقعاً برای وقت شما ارزش قائل هستم و می‌خواهم مطمئن شوم که از آن بهترین استفاده را می‌کنم. به این فکر می کردم که می توانم یک سند ساده تهیه کنم که بتوانم توسط آن اهدافم را مشخص کرده و تعهدم را با شما به اشتراک بگذارم، و امیدوارم در طول سه ماه آینده به نقاط عطفی در این زمینه برسم. فکر می‌کنم این به من کمک می‌کند که برای گفتگوهایمان آماده باشم. آیا شما با این روند موافقت دارید؟»


8- به پیگیری ادامه دهید و تشکر کنید.

حتما باید بعد از هر جلسه ملاقات یک یادداشت تشکر بفرستید. فراتر از آن، هنگامی که برنامه منتورینگ شما به پایان رسید، خوب است همچنان به تشکر ادامه دهید.
حتی یک بار دو سال پس از اتمام یک دوره منتورینگ، ایمیل تشکری از منتی آن دوره دریافت کردم.. آن ایمیل تا یک هفته حال و هوایم را عوض کرد.
بنابراین به یاد داشته باشید، درخواست برای دریافت یک لطف قدم مؤثری در جهت ایجاد ارتباطات قوی و پایدار است، فقط مطمئن شوید که قدردانی مناسب را نشان می دهید! 


برای دسترسی به منبع این مقاله از Harvard Business Review کلیک کنید 


چگونه رابطه ای عالی با یک منتور برقرار کنیم؟
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۱/۰۳/۱۳ ۱۱:۵۰:۲۹
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
آیا برنامه منتورینگ و کوچینگ برای سازمان ما مفید است؟