دوازده مهارت یک منتور موفق

12 مهارت یک منتور موفق

یک منتور می تواند در حین انجام پیگیری‌های شغلی منبع الهام، دانش و راهنمایی هم باشد.

اغلب برای منتورها لازم است که مجموعه خاصی از مهارت‌ها را برای هدایت موفقیت‌آمیزِ مِنتی در یک حرفه‌ی خاص داشته باشند.
درک این که مهارت‌های منتورینگ چیست و اهمیت آنها، ممکن است به شما کمک کند منتور مؤثرتری شوید.
در این مقاله به چیستی مهارت‌های منتورینگ می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا این مهارت‌ها مهم هستند و 12 نمونه از آنها را ارائه می‌کنیم که به شما کمک می‌کند به عنوان یک منتور موفق شناخته شوید.

مهارت منتورینگ چیست؟


مهارت‌های منتورینگ به منتورها کمک می کند تا آموزش ارائه دهند و تخصص خود را با منتی‌ها به اشتراک بگذارند.


منتورینگ شامل یک مشارکت دو طرفه با هدف توسعه، بهبود، رسیدن به اهداف شخصی و حرفه ای است.


چرا مهارت‌های منتورینگ مهم است؟


مهارت‌های منتورینگ مهم هستند زیرا می‌توانند به افراد کمک کنند تا با موفقیت، اهدافی را برای منتی ایجاد کنند. رشد حرفه‌ای را ارتقا دهند، ارتباط برقرار کرده و مسئولیت‌پذیر باقی بمانند.

یک منتورِ مؤثر از این تکنیک‌ها برای کمک به منتی خود برای توسعه و استفاده از مهارت‌های جدید در حین کار برای تکمیل اهداف خود استفاده می‌کند.

این مهارت‌ها هم چنین می‌توانند به منتور کمک کنند تا با استفاده از اطلاعات مربوط به منتی، از جمله نقاط قوت، تجربیات، ترجیحات و ارزش‌های اخلاقی، رویه‌هایی را برای هدف‌گذاری و دستیابی به موفقیت ایجاد کند.

12 مهارت موثر مربیگری

در این جا به 12 مهارتی که به شما کمک می کند یک منتور مؤثر باشید، اشاره می شود:


1. همدلی

دانستن احساس یک فرد می تواند به شما کمک کند نتیجه‌گیری‌های دقیقی برای کمک به او و تعیین اهداف قابل دستیابی انجام دهید.


مهارت‌های همدلی می‌توانند هنگام انتخاب روش‌های راهنمایی مناسب که یک منتی ممکن است به خوبی به آنها پاسخ دهد، راهگشا باشند.


در حین ایجاد رابطه با یک منتی، همدلی می‌تواند به شما در ایجاد اعتماد و شناسایی رفتارها و توانایی‌های فرد کمک کند تا بتوانید توصیه‌های مناسبی ارائه دهید.


2. گوش دادن فعال

سوال پرسیدن، توجه کامل به فرد هنگام صحبت کردن و شناسایی اشکال غیرکلامی ارتباط از اجزای گوش دادن فعال است.


گوش دادن فعال می تواند شفافیت و احترام شما را نسبت به نگرانی‌ها یا ایده‌های منتی نشان دهد.


هم چنین می‌تواند به شما کمک کند تا بازخوردهای معناداری ارائه دهید که فرد بتواند آنها را در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود پیاده سازی کند.


3. سازماندهی

مهارت‌های سازماندهی ممکن است به شما کمک کند تا برنامه‌ها، روال‌ها یا مجموعه‌ای از وظایف مؤثر را جهت تکمیل کردن جریان هدایت ایجاد کنید.


این مهارت‌ها شامل توجه به جزئیات، ایجاد ضرب‌الاجل‌ها و هدف‌گرا بودن برای اطمینان از موفقیت منتی است.


می‌توانید از تکنیک‌های سازمانی برای کمک به انتخاب دانش، مهارت‌ها و تجربیات مرتبط برای به اشتراک گذاشتن با یک منتی در حین انجام کار استفاده کنید.


4. ایجاد رابطه

به عنوان یک منتور مهم است که بتوانید روابط قابل اعتمادی ایجاد کنید.


داشتن این مهارت‌ها بسیار ارزشمند است تا بتوانید همدلی و ارتباط را با فردی که منتورِ او هستید شکل دهید.


مهارت‌های ایجاد رابطه هم چنین می‌تواند به شما در ارزیابی و شناخت ویژگی‌های منتی خود کمک کند. این مهارت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که با فرد همکاری کنید و به وی کمک کنید تا بر چالش‌های زندگی حرفه‌ای خود غلبه کند.


5. رهبری

مهارت‌های رهبری می‌تواند شما را قادر سازد تا به درستی از یک منتی در فعالیت‌های حرفه‌ای خود حمایت کنید.


می‌توانید از مهارت‌های رهبری برای ایجاد اهداف شغلی مرتبط با خواسته‌ها و قابلیت‌های فرد استفاده کنید.


مهارت‌های رهبری هم چنین می‌تواند سطحی از احترام را بین شما و منتی ایجاد کرده و قدرت شما را به‌عنوان یک منتور تثبیت کند.


6. مشاهده

مهارت‌های مشاهده مفید هستند زیرا به شما امکان می‌دهند اعمال و الگوهای رفتاری منتی خود را مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید.


مشاهده‌گر بودن ممکن است مهارت‌های تحلیلی برای تفسیر این رفتارها و درک نحوه کار با یک منتی را در شما تقویت کند.


نقش یک منتور معمولاً شامل آموزش مهارت‌های جدید است. بنابراین درک نحوه کار با یک فرد ممکن است به شما کمک کند تا استراتژی‌های آموزشی مختص عادات و رفتارهای منتی را توسعه دهید.


شما می‌توانید از این استراتژی‌ها برای برقراری ارتباط مؤثر، اطلاعات مرتبط و ارتباط با فرد برای افزایش تجربه یادگیری وی استفاده کنید.


7. خلاقیت

به‌عنوان یک منتور می‌توانید از خلاقیت برای طراحی برنامه‌ها و روش‌هایی برای تعیین هدف استفاده کنید تا به یک منتی در رسیدن به اهداف خود کمک کنید.


خلاقیت شما را قادر می سازد تا ایده های نوآورانه بسازید و راه حل های کارآمدی برای غلبه بر چالش‌ها ایجاد کنید.


هم چنین می‌توانید از این مهارت‌ها برای یافتن راه‌های جدید برای الهام بخشیدن به یک منتی و بهبود بهره‌وری و کارایی وی استفاده کنید.


8. توانایی ارائه بازخورد سازنده

بازخورد سازنده شامل ارزیابی پیشرفت، ارائه توصیه‌های متفکرانه و شکل‌دهی استراتژی‌هایی برای حمایت از منتی در حین رسیدن به اهدافش است.


شما می‌توانید در هر زمانی بازخورد انگیزشی و مفیدی را به منتی خود ارائه دهید.


این ممکن است فرد را تشویق کند که به اصلاح مهارت‌های خود ادامه دهد و در مسیر دستیابی به اهداف پیش رود.


یک منتور ممکن است بتواند از بازخورد سازنده شما در هنگام غلبه بر موانع برای ایجاد راه‌حل‌های مؤثر استفاده کند.


9. مدیریت تعارض

داشتن مهارت‌های مدیریت تعارض به‌عنوان یک منتور می‌تواند مفید باشد.


به طوری که می‌توانید به طور مؤثر به تعارضات احتمالی که ممکن است با منتی رخ دهد رسیدگی کنید.


شما می‌توانید از مدیریت تعارض برای ارزیابی نحوه تعامل مثبت با افراد و ارائه‌ی دیدگاه‌های جدید به آنها استفاده کنید.


مهارت‌های مدیریت تعارض شامل استفاده از همدلی برای درک وضعیت عاطفی منتی و ایجاد رویکردی محترمانه برای حفظ یک رابطه سالم با او است.


10. حل مسئله

مهارت‌های حل مسئله اغلب شامل استفاده از تفکر نقادانه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از جمله دیدگاه‌ها، افکار و احساسات مختلف افراد است.


به عنوان یک منتور می‌توانید از مهارت‌های حل مسئله برای یافتن توضیحاتی برای سؤالاتی که منتی ممکن است از شما بپرسد استفاده کنید.


راه‌حل‌هایی را برای موانعی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوند ایجاد کنید و رویکردهای یادگیری جایگزین ارائه دهید.


هم چنین می‌توانید از مهارت‌های حل مسئله برای ارزیابی پیشرفت استفاده کنید.


همچنین ممکن است این مهارت به شما کمک کند تا مشخص کنید که آیا اهدافی که تعیین می‌کنید مرتبط و قابل دستیابی هستند یا خیر، تا بتوانید اصلاحات لازم را به درستی انجام دهید.


11. خود مدیریتی

ظرفیت کنترل احساسات، نگرش ها و رفتارهای خود مستلزم استفاده از مهارت‌های خود مدیریتی است. این مهارت‌ها می تواند به شما کمک کند سطحی از حرفه‌ای بودن و اعتماد را در رابطه خود با یک منتی ایجاد کنید. 


نمونه‌هایی از به کارگیری مهارت‌های خودمدیریتی در طول دوره منتورینگ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن توانایی پاسخگویی قاطعانه به نظرات منتی، حتی اگر با نظرات شما متفاوت باشند.

  • اولویت دادن به مسئولیت‌های منتورینگ مانند شرکت در جلسات منظم با منتی

  • سازماندهی اهداف برای منتی و رعایت ضرب‌الاجل‌ها برای کمک به وی در رسیدن به این اهداف


12. ارتباطات

داشتن مهارت‌های ارتباطی در تمام جنبه‌های منتورینگ از جمله تعیین اهداف، ارائه‌ی بازخورد و برگزاری جلسات برای ارزیابی پیشرفت ضروری است.


می‌توانید از مهارت‌های ارتباطی هنگام همکاری با یک منتی و طراحی برنامه‌هایی برای رسیدن به اهداف استفاده کنید.


ارتباط مؤثر هم چنین می‌تواند به منتی شما اجازه دهد تا برای بیان پیشنهادات خود در مورد نحوه برخورد با موقعیت‌ها، احساس آمادگی کند.


در این جا چند نمونه از نحوه استفاده از مهارت های ارتباطی به عنوان یک منتور آورده شده است:

  • ملاقات با منتی‌ها برای بحث در مورد مقاصدشان و ایجاد برنامه هایی برای دستیابی به آنها

  • ایجاد انگیزه در منتی ها هنگام غلبه بر موانع

  • ارائه‌ی بازخورد سازنده


منبع: indeed.com

دوازده مهارت یک منتور موفق
Ali Akbar Izadikhah ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۱۸:۴۴:۱۳
اشتراک گذاری این پست
برچسب ها
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
ده راهکار برای کوچینگ عملکردی مؤثر کارکنان
آموزه هایی از مسابقات فرمول یک