طراحی بازی های آموزش سازمانی به روش لِنا
ایجاد شناسنامه برای بازی ها

طراحی بازی های آموزش سازمانی به روش لنا 


در روش لِنا LENA، نقش اصلی مدرس یا به تعبیری مربی، خلق موقعیت یادگیری ساختارگرایانه است

بر اساس نظریه ساختارگرایانه، مسئولیت یادگیری بر عهده یادگیرنده بوده و مسئولیت مدرس، ایجاد  شرایط یادگیری از طریق طراحی فعالیت ها و تسهیل گری در اجرای آنها است.



روش آموزشی لنا LENA

برای طراحی این فعالیت ها لازم است که تعدادی از پنج بعد اصلی این روش در نظر گرفته شود. چنان که بیان شد، اصول کلی در این روش عبارتند از:    

یک – خودیادگیرندگی SELF- GUIDED

دو- سازنده بودن   PRODUCTIVE

سه- فعال کننده   ACTIVATED

چهار- موقعیتی   SITUATIONAL

پنج- اجتماعی   SOCIAL


 برای آشنایی بیشتر با روش لِنا در بازی های سازمانی کلیک کنید.

 

 

روش آموزشی بازی محور

در ادامه بیشتر با بخش ها و ابعاد این شناسنامه فعالیت آشنا می شویم:


بخش 1- مشخصات اولیه فعالیت

این بخش شامل سه جزء می باشد:


   اول- عنوان فعالیت 

لازم است برای فعالیت یک عنوان مشخص کننده در نظر گرفته شود. این که بتوانیم فعالیت موردنظر را با یک نام بخوانیم، برای هویت دادن به آن و شناخته شدن برای مخاطب و نیز امکان استفاده های مجدد از آن کمک کننده است.

برخی از این بازی ها و فعالیت های پرکاربرد به صورت استاندارد درآمده و در شرایط مختلف استفاده می شوند. از طرفی دیگر بعضی از فعالیت ها کاملاً بر اساس شرایط و نیاز شکل گرفته و نامگذاری می شوند. 

به طور مثال یکی از بازی های متداول و استاندارد شده در روش لِنا، با عنوان GROUP PUZZLE (پازل گروهی) شناخته می شود.



  دوم-   ویژگی های فعالیت 

در این بخش لازم است مشخص شود که فعالیت مذکور واجد کدام ویژگی های پنج گانه موردنظر در روش لِنا می باشد 


معمولاً به طور خلاصه این ویژگی های پنج گانه به صورت S.P.A.S.S نشان داده می شوند.  


در این بخش از شناسنامه فعالیت عبارت S.P.A.S.S نوشته شده و ویژگی های مرتبط با فعالیت مذکور با رنگ سبز (یا هر رنگ دلخواه دیگر) از بقیه متمایز می شوند. 


بازی GROUP PUZZLEاز آنجا که واجد سه ویژگی خودیادگیرندگی؛ فعال کنندگی؛ و اجتماعی بودن است به این صورت نشان داده می شود:

(S.P.A.S.   - SSelf-guided/Activating/ Social)


 سوم-  هدف فعالیت

در این قسمت توضیح مختصری از هدف فعالیت بیان می شود.


معمولاً فعالیت ها یا برای ابتدای مسیر یادگیری به عنوان آغازگز به هدف یخ شکنی یا معرفی اعضا به یکدیگر و گروه بندی یا برخی مقدمات مانند طوفان فکری و یا بررسی ایده های اولیه تعریف می شوند.


در میانه مسیر یادگیری به فعالیت های با هدف انتقال مفهوم یا محتوای جدید و یا توضیحات و تبادل نظر و امثال آن مدنظر قرار می گیرند.  


در گام های انتهایی مسیر یادگیری هم اهدافی مانند جمع بندی، نظرخواهی و دریافت بازخور و مانند آن مطرح می شود. 


در بخش های مختلف هم می توان فعالیت هایی با اهداف متنوع و جذاب مانند شادکننده و یا تغییر حال و هوا، انرژی زایی و مانند آن تعریف نمود.  


در بازی GROUP PUZZLEهدف شکل دهی نوعی از کار گروهی همکارانه برای توسعه محتوای جدید، معرفی شده است.


 

بخش 2- چرایی؟


در این بخش در حد یکی دو جمله با توضیح روند اصلی بازی، دلیل و چرایی استفاده از این فعالیت توضیح داده می شود.  

به طور مثال برای چرایی استفاده از بازی GROUP PUZZLE  توضیح داده شده است که این متدمشارکت کنندگان را به تعامل اولیه با بخشی از قسمت های مختلف یک موضوع به روشی خودهدایتگر سوق می دهد. سپس مشارکت کنندگان بخش های دیگر موضوع را از یکدیگر آموخته و به یک دریافت کلی دست پیدا می کنند.  



بخش 3- چه وقت؟


در این بخش مشخص می شود که استفاده از این فعالیت در چه مواقعی مناسب است.


همان طور که اشاره شد در روش لِنا جریان یادگیری مانند یک سفر طراحی می شود و در هر مرحله از این سفر، با در نظر گرفتن نیازمندی های خاص آن مرحله باید فعالیت مرتبط و متناسب را به کار برد.


بازی  GROUP PUZZLE به عنوان یکی از گزینه های موجود برای زمانی که لازم است از طرف مربی، ورودی و خوراک دانشی به یادگیرنده منتقل شود، به حساب می آید.



بخش 4- مدت زمان؟


در این بخش مشخص می شود که برای انجام فعالیت مذکور به چه میزان زمان نیاز است.


بازی  GROUP PUZZLE  به حداقل 60 دقیقه زمان نیاز دارد.


حدود 20 دقیقه، به مرحله ابتدایی و در گروه پایه اختصاص داده می شود.


بیشتر از 20 دقیقه برای تعاملات گروهی زمان لازم است.   


 


بخش 5- چه تعداد؟


در این بخش مشخص می شود که انجام فعالیت مذکور برای چه تعداد مشارکت کننده می تواند مناسب باشد.


بازی  GROUP PUZZLE  برای تعداد 12 تا 16 مشارکت کننده ایده آل است.


 


بخش 6- چه امکاناتی؟


در این بخش مشخص می شود که برای انجام فعالیت مذکور به چه امکانات و وسایلی نیاز است.


بازی  GROUP PUZZLE  به قلم و کاغذ و یک مستند کاری قابل بررسی نیاز است.




        بخش 7- چگونگی؟


در این بخش روند انجام بازی با جزییات و به صورت شفاف شرح داده می شود.


در بازی  GROUP PUZZLE  تعدادی گروه پایه با تعداد اعضای برابر تشکیل می شود. (مثلا 12 نفر به سه یا چهار گروه، 16 نفر به چهار گروه، 18 نفر به 6 گروه تقسیم می شوند.)


هر گروه پایه بر روی یک بخش از یک موضوع کلی و مفصل کار می کنند. مربی می تواند متون، مقالات، کتاب ها، آدرس های اینترنتی و مانند آن را برای این منظور در اختیار گروه ها قرار دهد. مهم است که تمام اعضای گروه در حین کار بر روی موضوع فرعی مربوط به خود یادداشت برداری کنند.

بعد از انجام این وظیفه، گروه های جدید شکل می گیرد. گروه های جدید شامل یک عضو از هر کدام از گروه های پایه می باشد. هر عضو درباره یک بخش از موضوع کلی برای دیگران صحبت می کند. بنابراین تمام مشارکت کنندگان یک دریافت کلی از موضوع پیدا کرده و همگی به شیوه یکسانی در این روند فعال بوده اند. 

ـ این بازی مدل تغییر یافته ای از روشJIGSAW است که می توانید با جستجو در وب درباره آن اطلاع به دست آورید!

ـ برای تشکیل گروه های پایه بهتر است از مبنای گروه بندی بر اساس رنگ (گروه آبی، زرد، سبز) استفاده کنید که فرایند بازتشکیل گروه ها راحت تر شود.

ـ لازم است یک وظیفه برای بعد از انجام تبادلات در گروه های جدید تعریف شود که بر مبنای انجام آن وظیفه، یک نتیجه خاص به دست آید. آن وظیفه خاص می تواند جمع بندی یا شرح نتیجه و مانند آن باشد.

ـ بعد از تبادلات، افراد به گروه های پایه خود برگشته و مشغول مباحثه شده و سپس یک خلاصه ارائه می دهند. محتوا در تمام تغییرات گروهی تکرار می شود. هر چه تعداد تغییر گروه ها بیشتر باشد، محتوا بیشتر مرور می شود.

طراحی بازی های آموزش
سازمانی به روش لِنا
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۱۴:۵۷:۵۲
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
آموزش های سازمانی به روش بازی محور لِنا LENA
رویکردی مبتنی بر نظریه ساخت گرایی  Constructivism در آموزش و یادگیری