ده معیار سنجش آموزش کارکنان
که خوب است آنها را بدانید.

10 معیار سنجش آموزش کارکنان که خوب است آنها را بدانید.


یکی از معروف ترین نقل قول های کسب و کاری از پیتر دراکر (پدر تفکر مدیریت) روایت شده است:

"اگر نتوانید چیزی را اندازه گیری کنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید."

وقتی صحبت از شناخت معیارهای آموزش کارکنان می شود، این نقل قول کاملاً مناسب است، زیرا در این مقوله لازم است مشخص شود که چگونه می توانید نتایج را نشان داده و بهبودهایی ایجاد کنید؟


معمولاً به طور سالانه بخش‌های تحقیق و توسعه در سازمان‌ها، نوع آموزش کارکنان را بر اساس معیارهای دستیابی به اهداف و بهبود نتایج کلی کسب‌وکار به دقت برنامه‌ریزی می‌کنند.


اما آیا این آموزش ها واقعاً مفید بودند؟ و در صورت مفید بودن، آیا 100% برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهینه شده است؟


تصمیم گیرندگان سازمان معمولاً در مورد سرمایه گذاری  در آموزش بدون هیچ گونه نتایج یا معیارهای مشخصی تردید دارند.


این رویکرد قابل درک است، زیرا فشار زیادی برای کاهش هزینه ها وجود دارد و معمولاً بودجه آموزشی یکی از اولین مواردی است که تحت تأثیر قرار می گیرد.


ردیابی معیارهای آموزش کارکنان کمک می کند تا مطمئن شویم که آموزشی که ارائه شده جذاب است و مهم تر از آن، به اهداف سازمان کمک می کند.


معیارهای آموزش کارکنان چیست؟


معیارهای آموزش کارکنان حاوی اطلاعات مهمی است از جمله:

  • ارزیابی موفقیت یک برنامه آموزشی

  • اندازه گیری اثربخشی آموزش یک برنامه

  • استفاده از نقاط داده و بینش برای همسویی آموزش با اهداف سازمان

  • ارزیابی اجزای مختلف یک برنامه آموزشی


تمرکز اصلی معیارهای آموزش کارکنان «اثربخشی» است.

بنابراین فرض کنید برای مثال شما در شرکتی کار می‌کنید که لباس‌های آنلاین می‌فروشد. به منظور افزایش فروش، باید سئو (بهینه سازی موتور جستجو) وب سایت خود را بهبود بخشید تا منجر به افزایش فروش شود. با این حال، پس از یک تجزیه و تحلیل سریع، متوجه می شوید که کارکنان شما مهارت های لازم در سئو را ندارند – بنابراین آنها را به یک دوره آموزشی می فرستید.

معیارهای آموزش کارکنان به پاسخگویی به سوالات زیر کمک می کند:


  • آیا آموزش کارمندان در زمینه سئو موفقیت آمیز بود؟

  • آیا فراگیران از آموزش راضی بودند؟

  • آیا فروش سایت افزایش یافته است؟ آیا افزایش قابل توجهی در سرنخ ها وجود داشته است؟

  • آیا وب سایت شما از نظر سئو بهینه شده است؟

  • آموزش اضافی مورد نیاز برای هر گونه مهارت سئو بیشتر چیست؟


در یک سازمان نتایج آموزشی واقعاً زمانی آشکار می شود که یک هدف روشن  مرتبط با آموزش در ذهن وجود داشته باشد.


فرض کنید هدف شما افزایش 15 درصدی بازدید از وب سایت در مدت شش ماه است.

در آن صورت می‌توانید سطح آموزشی مناسبی را برای دستیابی به این هدف به کار بگیرید و بنابراین معیارهای آموزشی را با این معیار کسب و کاری خاص اندازه‌گیری کنید.


چرا باید از معیارهای آموزشی برای ارزیابی آموزش استفاده کرد؟


استفاده از معیارهای آموزش کارکنان در ارزیابی آموزشی به شما امکان می دهد تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید. تعصب را از بین می برد و از تصمیم گیری از روی هوس جلوگیری می کند.

از منظر سازمانی، انصاف رویه ای ایجاد می کند و به هر سرمایه گذاری مالی انجام شده در آموزش اعتبار می دهد.


علاوه بر این استفاده از معیارهای آموزشی امکان می دهد که:

  • تخمینی از عملکرد مالی که باید اندازه‌گیری شود داشته باشید.

می‌توانید معیارهای آموزشی را به معیارهای عملکرد مالی (به عنوان مثال ROI، نقدینگی، معیارهای سودآوری) مرتبط کنید.


  •  ردیابی عملکرد در طول زمان داشته باشید.

استفاده از معیارها و KPIهای یکسان به شما امکان می دهد هر گونه پیشرفت قابل توجهی را در نتیجه مستقیم تلاش های آموزشی خود مشاهده کنید.


  • معیاری برای آموزش در مقایسه با رقبا محسوب می شود. 

استفاده از معیارهای ثابت به شما این امکان را می دهد که برنامه آموزشی سازمان را با رقبا مقایسه کنید و میزان هزینه کم یا زیاد خود در این زمینه را بسنجید.


  • موجب برقراری ارتباط شفاف با کارمندان می شود.

می توانید ارزش آموزش و سرمایه گذاری روی آن را به کارکنان نشان دهید.


یکی از بزرگترین دلایلی که کارکنان سازمان را ترک می کنند، عدم آموزش است.

استفاده از معیارهای آموزشی گاهی اوقات می‌تواند راه ساده‌ای برای نشان دادن ارزش افراد برای سرمایه‌گذاری به کارمندان باشد.

گاهی مهم این نیست که چه کاری انجام شود، بلکه انتقال حس ارزشمند بودن می تواند بسیار مهم باشد.


معیارهای کلیدی آموزش کارکنان


در ارزیابی آموزشی، بسته به هدف می توانید از معیارهای آموزشی مختلفی استفاده کنید:

اندازه گیری رضایت و مشارکت آموزشی، برنامه ریزی بودجه آموزشی، بهبود میزان مشارکت و قبولی، یا ارزیابی نتایج کسب و کار.

در این جا به 10 معیار رایج آموزشی اشاره می شود:


1. هزینه آموزش به ازای هر کارمند


این یک معیار ساده است که هزینه کل آموزش را بر تعداد کارمندان تقسیم می کند.

از این معیارمی توان برای یک برنامه خاص یا به عنوان مجموع تمام آموزش های انجام شده در یک سال خاص استفاده کرد.

فرمول این خواهد بود:

هزینه آموزش برای هر کارمند = تعداد کارکنان / هزینه آموزش


به عنوان مثال، فرض کنید آموزش شما برای سال 100000 دلار هزینه دارد و شما 75 کارمند دارید.


هزینه آموزش به ازای هر کارمند = 75 / 100000 دلار  = 1333.33 دلار

به عنوان مثال اگر متوسط ​​آموزش در صنعت آموزش به صورت میانگین هزینه هر کارمند در سال 1046 دلار باشد می توانید تخمینی داشته باشید که آیا شما بیش از حد خرج می کنید یا برای آن توجیهی وجود دارد.

علاوه بر این می توانید از این معیار برای برنامه ریزی بودجه آموزشی خود برای سال بعد نیز استفاده کنید.




2. مشارکت یادگیرنده


مشارکت یادگیرنده میزان زمان و تلاشی صرف شده توسط افراد برای فرآیند یادگیری را اندازه گیری می کند.

در حالی که هیچ معیار دقیقی برای اندازه گیری این موضوع وجود ندارد، برخی از آمارهای تعاملی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه کنید.

این شامل زمان صرف شده برای ماژول ها یا دوره ها می شود. اکثر سیستم‌های LMS دارای این ویژگی‌ها هستند.

واضح است که هر چه افراد زمان بیشتری را در بستر یادگیری و تعامل با ویژگی‌های مختلف آن صرف کنند، درگیری و مشارکت آن‌ها بیشتر می‌شود.

با این حال این ممکن است همیشه درست نباشد زیرا در برخی موارد، یادگیرندگان فقط از ماژول‌ها بدون یادگیری عبور می‌کنند.

به همین دلیل است که برای اندازه‌گیری مشارکت، باید آن را با معیارهای دیگری مانند تکمیل دوره، رتبه‌بندی رضایت و عملکرد کارکنان ترکیب کرد.


3. بازده سرمایه گذاری آموزش


بازگشت سرمایه (ROI) آموزش، کارایی یا سودآوری پولی را که برای آموزش صرف می کنید اندازه گیری می کند.

این معیار معمولاً به کسب درآمد بیشتر و تأثیر کسب و کاری مرتبط است.

شما نیازی به اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI) هر طرح آموزشی در سازمان خود ندارید. به طور معمول فقط این معیار کلیدی را برای 5٪ برنامه های آموزشی با میزان تأثیرگذار بالا به کار می برید.


یکی از رایج‌ترین روش‌های اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری آموزشی این است:


بازده سرمایه گذاری آموزش = 100 * هزینه سرمایه گذاری /  (بازگشت سود – هزینه سرمایه گذاری)  


فرض کنید شما 45000 دلار را صرف آموزش کرده اید تا سرعت حل مشکلات نمایندگان خدمات مشتری را افزایش دهید. در نتیجه آنها توانستند رضایت مشتری و فروش خود را افزایش دهند که منجر به افزایش ۱۰۰ هزار دلاری سود خالص حاصل از فروش شد. از این رو:


 بازگشت سرمایه آموزش  122%= 100 * 45000/ (45000 - 100000)


4. رضایت از تجربه آموزشی


این یکی از محبوب ترین معیارهای آموزشی برای اندازه گیری است و معمولاً می توان آن را در نظرسنجی پس از آموزش یافت.

این معیار برای سنجش میزان رضایت یادگیرندگان از آموزش هایی که دریافت کرده اند استفاده می شود.

می‌توانید برای جمع‌آوری بازخورد و سنجش رضایت از تجربه آموزشی از امتیاز خالص پروموتر (1 تا 10) (Net Promoter Score) با این سؤال استفاده کنید:

«چقدر احتمال دارد که این جلسه آموزشی را به یک دوست یا همکار خود توصیه کنید؟»

این یک معیار عالی برای ارزیابی موفقیت آمیز بودن آموزش از نظر یادگیرندگان است.

 

5. کارایی عملیاتی


اگر آموزش به طور موثر انجام شده و شکاف های مهارتی خاص مورد نیاز برای بهینه سازی فرآیندها در محل کار را شناسایی کند باید موجب افزایش کارایی عملیاتی شود.

به عنوان مثال، ممکن است در حال حاضر 40٪ از مهلت های تحویل کار را از دست داده باشید. اگر یک برنامه آموزشی کارکنان برای رسیدگی به این موضوع خاص به کار گرفته شود، باید بهبود قابل توجهی در این زمینه حاصل شود.(به عنوان مثال، کاهش به 20٪ یا 5٪ در طول زمان)

معیارهای عملیاتی مانند «زمان برای تعمیر»، «زمان بهبود»، «زمان تا شکست»، «هزینه به ازای هر کلیک» را می‌توان قبل و بعد از آموزش اندازه‌گیری کرد تا میزان بهبود کارایی مشخص شود.


6. داده های ثبت نام دوره


این معیار به سادگی برای اندازه گیری تعداد داوطلبین یادگیری است که در دوره ثبت نام می کنند.

برای مثال می‌توانید از این معیار برای بهبود نحوه انتقال آموزش به کارکنان استفاده کنید.


ممکن است بخواهید در اینجا از تست A-B استفاده کنید، جایی که برنامه آموزشی را با استفاده از پیام‌های مختلف برای سنجش اثربخشی تصاویر مختلف و سرفصل‌های موضوع ایمیل که هنگام ارائه دوره استفاده می‌شوند، به کارکنان اطلاع رسانی می کنید.

علاوه بر این مشخص می کند که آیا آموزش به کار گرفته شده برای کارکنان مناسب است یا خیر.

شما می توانید کارهای کوچکی برای بهبود ثبت نام دوره انجام دهید (مانند تشویق مدیران به تبلیغ دوره برای تیم های خود) و ببینید که چگونه در طول زمان این معیار بهبود می یابد.


7. نرخ اتمام دوره


بالاخره  داوطلبین یادگیری برای دوره شما ثبت نام کردند! اما تنها 50 نفر از 1000 فرد ثبت نام شده 100 درصد دوره را تکمیل کردند.

نرخ تکمیل دوره به شما نشان می دهد که افراد چه مقدار از دوره را گذرانده اند.

روش های خلاقانه ای برای تشویق به اتمام دوره وجود دارد مانند گیمیفیکیشن و تولید بسته های محتوایی کوتاه.


8. نرخ افت یادگیرندگان


این معیار نشان می دهد که چه تعداد از افراد یک دوره را شروع کرده اند و آن را کامل نکرده یا تصمیم به ترک دوره گرفته اند.

این معیاری برای کیفیت محتوای مواد آموزشی اس یا حتی ممکن است مشکلات سازگاری مرورگر را در سیستم عامل های یادگیری آنلاین نشان دهد.

در حالت ایده‌آل شما اندازه می‌گیرید که یادگیرندگان تا کجای محتوا پیش رفته اند.

این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا در قسمت خاصی از آموزش مشکلی وجود دارد یا خیر.


9. میزان قبولی ارزیابی و نمرات ارزیابی


میزان قبولی ارزیابی تعداد یادگیرندگانی که یک دوره آموزشی را با موفقیت گذرانده یا شکست خورده‌اند را اندازه‌گیری می‌کند.

به عنوان مثال، اگر 200 کارمند در پایان یک دوره در آزمون شرکت کنند و تنها 45 نفر قبول شوند، ضریب قبولی 22.5 درصد خواهد بود.

این می تواند نشان دهد که ارزیابی دوره دشوار بوده است یا ممکن است عمداً به این روش انجام شده باشد تا بهترین فراگیران را فیلتر کند.

اگر میزان قبولی و نمرات ارزیابی شما به طور غیرمنتظره پایین است، می توانید علت آن را بررسی کنید.

آیا دوره تکمیل دوره طولانی بوده و افراد آن چه را که در ابتدا یاد گرفته اند فراموش کرده اند؟ یا سوالات بی مورد مفصل بودند؟

گاهی اوقات شرکت در ارزیابی آموزشی اجباری است و فراگیران باید بعد از عدم موفقیت  مجدداً در ارزیابی شرکت کنند.

 

10. عملکرد کارکنان پس از آموزش


عملکرد کارکنان پس از آموزش به بهبود عملکرد مرتبط با آموزش کارکنان  می پردازد.

تأثیر آموزش ممکن است فوراً قابل توجه باشد یا فقط پس از یک دوره زمانی طولانی تر، بسته به پیچیدگی مهارتی که روی آن آموزش داده می شود، سنجیده شود.

شما می توانید این را از طریق ردیابی معیارهای عملکرد کارکنان مانند تعداد فروش یا موفقیت در تماس ها در سطح یک کارمند، یا درآمد هر کارمند در سطح سازمانی، قبل و بعد از آموزش اندازه گیری کرده و نتایج را مقایسه نمایید.

باز هم مانند بازگشت سرمایه آموزشی، شما این را فقط برای تاثیرگذارترین آموزش های خود اندازه گیری می کنید.


این داده ها را از کجا می آورید؟


برای به دست آوردن داده های معیارهای آموزشی باید به موارد زیر توجه کنید:


سیستم مدیریت یادگیری 

این سیستم تمام داده های اصلی، مانند نرخ تکمیل دوره، نرخ ثبت نام، نمرات ارزیابی، نرخ قبولی و برخی از معیارهای تعامل را در خود جای می دهد.


نظرسنجی 

نظرسنجی به شما کمک می کند تا داده هایی مانند امتیاز رضایت و داده های کیفی در مورد اثربخشی آموزش خود را جمع آوری کنید.


گروه های کانونی 

گاهی اوقات ممکن است تشکیل گروه های کانونی کارکنان برای داشتن یک گفتگوی صادقانه و باز در مورد آموزش دریافت شده مفید باشد.


داده‌های عملکرد کارکنان

هر معیاری از بهبود عملکرد که در نتیجه آموزش در طول زمان مشاهده می‌شود را نشان می‌دهد.


سخن آخر


آموزش موثر کارکنان، کلیدی برای تضمین آینده سازمان است.

به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که نتایج مورد نظر را به ارمغان می آورد.

ردیابی معیارهای آموزشی مناسب به شما کمک می کند تا از این امر اطمینان حاصل کنید.


منبع: AIHR-  ACADEMY TO INNOVATIVE HR 

ده معیار سنجش آموزش کارکنان
Ali Akbar Izadikhah ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۰۹:۳۲:۲۶
اشتراک گذاری این پست
برچسب ها
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
اندازه گیری اثربخشی برنامه های آموزشی
راهنمای عملی