برنامه ریزی توسعه فردی (بخش ششم)
تعیین اهداف حرفه ای خود

برنامه ریزی توسعه فردی (بخش ششم)

تعیین اهداف حرفه ای خود


نکته کلیدی: هدف بر مهارت ها برتری دارد.

مشخصات: باستان شناس

Adrian Haines به قدرت گذشته اعتقاد دارد.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد در تاریخ قرون وسطی است و بیشتر عمر حرفه ای خود را در موزه ها یا با آنها کار کرده است.

پنج سال پیش او برای یک شغل رویایی به حومه آمستردام نقل مکان کرد: کمک به یک ناشر کتاب های تاریخی با همکاری متصدیان موزه و کتابداران برای خلق ایده و عناوین جدید کتاب های تاریخی.

اما با گذشت زمان دو چیز باعث شد آدریان متوجه شود که لازم است حرفه خود را بازنگری کرده و از نو بسازد.

اول او از بی میلی کارفرمایش برای پذیرش نشریات دیجیتال و رسانه های اجتماعی ناامید شده بود.
دوم این که همسرش دلش برای زندگی در شهر تنگ شده و مشتاق بازگشت بود.

آدریان متوجه شد که یک کتابخانه ملی بزرگ در جستجوی یافتن یک «مسئول پروژه دیجیتالی» است.

آدریان احساس کرد که این موقعیت با سوابق و علایق او مطابقت بسیار خوبی دارد، اما معتقد بود که فاقد مهارت های مدیریتی لازم برای کار برای یک سازمان بزرگ و بوروکراتیک است.

بنابراین او با Mark Nieuwenhuizen عضو انجمن، برای بازیابی مدل کسب و کار فردی خود مشورت کرد.

اولین مشاهده مارک این بود که آدریان بیش از حد بر جزئیات متمرکز است.

به ویژه این که لازم است مشخص شود که آیا او مهارت های حرفه ای و مدیریتی لازم برای اجرای کار را دارد یا خیر.

بنابراین مارک به آدریان پیشنهاد کرد که روی هدف و ارزش پیشنهادی خود تمرکز کند.

پس از مدتی تامل، آدریان دریافت که ارزش پیشنهادی او - و اشتیاق واقعی اش - "نجات تاریخ از دیوارهای غبارآلود موزه و کتابخانه و قرار دادن آن در مکان هایی است که همه بتوانند از آن لذت ببرند." است.

این بینش به او کمک کرد تا ناامیدی خود را از کارفرمای فعلی‌اش درک کند و اعتقادش را بیان کند که به تاریخ نه تنها از طریق امکانات چاپی و فیزیکی، بلکه از طریق رسانه‌های دیجیتال نیز می توان بها داد و آن را دنبال نمود.

در حالی که آدریان آماده درخواست برای موقعیت جدید می شد، مارک از او خواست که کمتر بر مهارت های خود تمرکز کند و بیشتر به این موضوع بپردازد که چگونه هدفش با نیازهای کتابخانه مطابقت دارد.

آدریان با کار با بوم کسب و کار فردی خود متوجه شد که هدف تازه بیان شده او چندین مسیر بالقوه رشد را باز می کند.

به عنوان مثال بسیاری از مشتریان فعلی و گذشته آدریان موزه بودند، بنابراین او شبکه‌ای داشت که از طریق آن می‌توانست به‌عنوان مدیر کل یک موزه متوسط یا به‌عنوان متصدی موزه‌ای بزرگ‌تر کار کند.

مصاحبه شغلی آدریان با تاریخ انتشار کتاب Business Model You (منبع این محتوا) هم زمان شده است. ولی هر مسیری را که وی در پیش بگیرد اکنون متوجه است که هدف بر مهارت ها برتری دارد:

شگفت انگیز است که وقتی از ارزش و هدف، به جای مهارت، به عنوان نقطه شروعی برای شکل دهی مجدد حرفه خود استفاده می کنید، چقدر فرصت های حرفه ای بدیعی ظاهر می شود.





نکته کلیدی: وقتی به شما مربوط نیست.

مشخصات: کارآفرین

شرکتی که من راه اندازی کردم مربوط به انجام تحقیقات و مشاوره ورود به بازار را برای شرکت هایی که قصد ورود به بازارهای آسیایی به ویژه ژاپن را داشتند، بود. 

پس از حدود شش سال تلاش خستگی ناپذیر، پیشنهاد خرید چند میلیون دلاری دریافت کردیم.

زمانی که کار را شروع کردم همه اینها برای من جدید بود تا قبل از این حتی نمی‌دانستم مردم شرکت‌های شان را می‌فروشند.

به هر حال توانستم سه وام مسکن را پرداخت کنم؛ بودجه پس انداز شهریه دانشگاه بچه ها را به حداکثر برسانم؛ خانواده را به یک تعطیلات عالی ببرم؛ و بقیه را برای تأمین درآمدی غیرفعال سرمایه‌گذاری کنم.

اما مثل بقیه افراد هنوز با این سوال بزرگ مواجه بودم: با بقیه عمرم چه کنم؟

به نوعی حتی این سؤال سخت تر هم شده بود. دقیقاً به این دلیل که من از نیاز مبرم به کسب درآمد رها شده بودم.

جستجوی پاسخ، آگاهی من را نسبت به موضوع تقویت کرد که کار چیزی فراتر از دستیابی به استقلال مالی است.

من فکر می کنم اکثر کارآفرینان موفق همین احساس را دارند.

با افراد زیادی صحبت کرده‌ام که مجموعاً ده‌ها شرکت را برای مبالغی از یک تا 40 میلیون دلار فروخته‌اند و جالب آن که حتی یک نفر هم از "دستیابی به استقلال مالی" به عنوان انگیزه اصلی خود برای کار یاد نکرده است.

جویندگان ثروت به ندرت می توانند اشتیاق خود را در روزهای سخت حفظ کنند.

شرکت های موفق بر روی ارزش پیشنهادی به مشتریان تمرکز عمیق دارند.

کارآفرینی مربوط به شما نیست بلکه مربوط به خدمت مؤثر به دیگران است.


پرچم هدف خود را بالا ببرید.

پیش از این اشاره کردیم که مدل‌های کسب‌ و کار مانند نقشه و طرح اولیه هستند.

آنها ساخت و ساز یک کسب و کار را هدایت می کنند همان طور که نقشه، ساخت یک ساختمان را راهنمایی می کند.

حالا بیایید به ابعاد بیشتری از این مقایسه بپردازیم.

برای ایجاد یک نقشه، معمار باید هدف ساختمانی را که قرار است ساخته شود، درک کند.

به عنوان مثال اگر مستأجران پزشک و دندانپزشک باشند، ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شود که مکان‌های انتظار، اتاق‌های معاینه، تعداد زیادی سینک و حمام و تجهیزات سنگین مانند دستگاه‌های اشعه ایکس را در خود جای دهد.

هنگام آغاز به ایجاد یک سازمان یا کسب و کار نیز هدف به همان اندازه مهم است.

هدف سازمان هدایت کننده طراحی مدل کسب و کار آن است.

از این نظر هدف یک عنصر حیاتی "خارج از بوم" محسوب می شود.

هم چنین می توان آن را به عنوان یک محدودیت قابل توجه در طراحی در نظر گرفت:

به هر حال هیچ سازمان یا ساختمانی نمی تواند طوری طراحی شود که همه چیز برای همه افراد داشته باشد.

همین امر در مورد مدل های کسب و کار فردی نیز صادق است.

اصلاح یا ایجاد مجدد یک مدل کسب و کار فردی ابتدا نیاز به روشن کردن هدف اساسی آن دارد.

یک "لایه برتر" یا Meta Layer را در نظر بگیرید که مدل کسب و کار فردی شما را از بالا هدایت می کند.



 

"اگر کار و هدف خود را با هم هماهنگ نکنید، فقط مشکل را به میز دیگری منتقل کرده اید."  Bruce Hazen

برعکس همسویی کار و هدف، باعث شروع کار شده و رضایت را افزایش می دهد.

از کجا شروع کنیم؟

در بالا Carl James اشاره می کند که کارآفرینی خدمت به دیگران است. ما نیز اذعان داریم که هدف اصلی زندگی ما کمک به دیگران است.

همان طور که کارآفرینان موفق می‌دانند، حتی کسی که هدفش جمع‌آوری ثروت است، تنها با فروش خدمات یا محصولاتی که به نحوی به مردم کمک می‌کند، موفق می‌شود.

اما چگونه هدف فراگیر خود را تشخیص داده و یا شکل می دهید؟

سه آزمایش بعدی می تواند به شما در پاسخ به این سوال مهم کمک کند.

صفحه روی جلد کتاب داستان فردی خود را انتخاب کنید!

این تمرین توسط David Sibbet ایجاد شده است.

این تمرین، تخیل را به چالش می کشد و به شرکت کنندگان کمک می کند تا هدف و علایق اصلی را با هم پیوند دهند.

تصور کنید که از امروز دو سال گذشته است و یک رسانه مطرح به تازگی یک داستان بزرگ درباره شما منتشر کرده است که شامل نقل قول ها و عکسی از چهره خندان شما است. چقدر هیجان انگیز!


1. نام رسانه چیست؟
یک مجله، روزنامه یا برنامه واقعی را انتخاب کنید که حضور در آن برای شما جذاب است.

2. داستان در مورد چیست؟ چرا شما برجسته شده اید؟

3. برخی از نقل قول های مصاحبه را یادداشت کنید.

حتی می‌توانید یک کلاژ با نقل‌قول‌ها، حاشیه ها، تصاویر بریده‌ شده از مجلات یا نمودارها ایجاد کنید.

این تمرین به ویژه برای گروه‌های سه نفری یا بیشتر که می‌توانند «جلد داستان» های خود را با هم به اشتراک بگذارند و بحث کنند، مؤثر است.



مشخصات: معلم

1. من با Terry Gross در برنامه هوای تازه رادیو ملی مصاحبه می کنم:

در مورد برنامه دویدن بعد از مدرسه که در دبیرستان محلی خود شروع کردید صحبت کنید.

این برنامه به عنوان تلاشی برای بهبود میزان حضور و سطح انگیزه آغاز شد.

2. در ابتدا به سادگی با تعداد محدودی از دانش آموزان هر روز بعد از مدرسه در پیست ملاقات کرده و به آنها کمک کردم برای یک مسابقه تمرین کنند.

با گذشت زمان دانش آموزان بیشتری به برنامه پیوستند و من ابعاد بیشتری را به برنامه اضافه کردم.

دانش آموزان در مسابقات داوطلبانه شرکت کردند. اعضای انجمن مدرسه نیز در زمینه رفت و آمدها و آموزش به ما کمک کردند.

در نهایت نوانستیم با همکاری مدرسه، برخی ایده های در حال اجرا را در برنامه درسی اصلی مدرسه بگنجانیم.

میزان حضور و سطح انگیزه افزایش یافت. به طور غیرمنتظره، نمرات در آزمون های ورودی و همچنین میزان فارغ التحصیلی مدرسه نیز افزایش یافت. در نتیجه چندین منطقه دیگر نیز این برنامه را در پیش گرفتند.

3. NPR: شما فقط با چند دانش آموز شروع به کار کردید، چگونه توانستید افرادی را استخدام کنید؟

من قول دادم که هزینه ورودی مسابقه را برای هر کسی که در جلسات شرکت می کند پرداخت نمایم. وقتی می گویید برای چیزی پول می دهید، بچه ها گوش می دهند.

"دانش آموزان باید ببینند که مدرسه کاربرد و دستاوردی فوری برای آنها دارد. این چیزی بیش از آمادگی برای اهداف به ظاهر دور در مورد دانشگاه و به دست آوردن شغل است."

آنها از مشکل دوری کردند، سالم ماندند و با جامعه و برنامه درسی ارتباط برقرار نمودند.»


سه پرسش

در این جا انجام تمرین دیگری با یک شریک یا گروه کوچک پیشنهاد می شود. شرکت کنندگان می توانند افکار خود را یادداشت کرده، سپس با دیگران به اشتراک گذاشته و بحث کنند.


1. به چند باری فکر کنید که احساس برآورده شدن  خواسته های تان را داشته اید؟ چه احساسی داشتید؟ چرا این قدر حس خوبی بود؟ تا جایی که می توانید آن احساسات را به طور خاص توصیف کنید.

2. یک یا چند مورد از الگوهای خود را نام ببرید. چه کسی را بیشتر تحسین می کنید و چرا؟ چندین کلمه که آن شخص را توصیف می کند بنویسید. به عنوان مثال یکی از اعضای انجمن، نلسون ماندلا را به عنوان یک الگو معرفی کرد. او در حین انجام این تمرین، مهربانی، استقامت در برابر ناملایمات، شناخت و درک موقعیت را یادداشت کرد. این کلمات سرنخ هایی از چیزهایی را که او در خود و دیگران برایش ارزش قائل بود ارائه می کرد.

3. دوست دارید چگونه از شما یاد شود؟ برخی از چیزهایی را که امیدوارید بعد از رفتن تان دوستان درباره شما بگویند، یادداشت کنید.


مثالی از تمرین سه پرسش

مشخصات: مربی فنی

پرسش 1:

زمانی که در یک شرکت نرم افزاری کار می کردم به ویژه در حین آموزش همکاران و شرکا احساس رضایت داشتم، توانستم آن چه را که می‌دانستم آموزش دهم و در عین حال از تجربیات دیگران بیاموزم. من فکر می کنم همه ما تأثیر آن را بر زندگی یکدیگر درک کرده ایم.

پرسش 2:

الگوی من زیلدا آرنس، پزشک اطفال برزیلی است که در زلزله سال 2010 هائیتی درگذشت. او به خاطر مهربانی، همبستگی و فداکاری اش برای مبارزه با مرگ و میر نوزادان، سوءتغذیه و خشونت خانگی شناخته شد.

پرسش 3:

دوست دارم از من به‌عنوان فردی خوش‌ذوق، فداکار، پرشور و صادق یاد شود. کسی که خانواده‌اش را دوست داشته و به خود و دیگران اجازه داد تا احساسات خود را ابراز کنند. شجاعت این را داشت که معنی زندگی شخصی و کارش را با یافتن چیزهای جدید بازسازی کند.


زندگی کاملاً جدید شما

یک روز بسته ای ضخیم از اسناد قانونی به دست شما رسیده و شگفت زده می شوید. عمو رالف ثروتمند و عجیب و غریب فوت کرده و 18 میلیون دلار برای شما باقی گذاشته است، اما برای دریافت پول باید دو شرط را رعایت کنید.

وصیت نامه عمو رالف از شما می خواهد که شغل خود را رها کنید و دو کار یک ساله را دنبال کنید. در طول این دو سال، کمک هزینه زندگی ماهانه به اضافه بازپرداخت هزینه های مربوط به انجام وظایف، مانند سفر و تحصیل دریافت خواهید کرد. در پایان سال اول، مبلغی معادل 9 میلیون دلار و 9 میلیون دلار دیگر در صندوق امانی دریافت خواهید کرد تا پس از اتمام دومین کار سالانه آزاد شود.


1. سال اول، اولین وظیفه

امسال را صرف یادگیری چیزهای جدید کنید. شما نیازی به شرکت در کالج، دانشگاه یا هر برنامه آموزشی رسمی دیگری ندارید. شما به سادگی باید از زمان و انرژی خود برای تمرکز بر یادگیری چیزهای جدید استفاده کنید. بنابراین چه چیزی یاد می گیرید؟ چگونه خود را توسعه می دهید؟

2. سال دوم، وظیفه دوم

دلیلی برای حمایت پیدا کنید. یک سال فرصت دارید.

برای تحقیق، مشارکت و در نهایت انتخاب یک علت یا پروژه ای که واقعاً به آن اهمیت می دهید. چیزی که به بشریت کمک می کند (محله / شهر / کشور / جهان / محیط زیست و غیره). در پایان سال دوم، شما باید 9 میلیون دلار در صندوق اعتماد خود را به هدف یا پروژه ای که انتخاب کرده اید اهدا کنید. چه علتی را انتخاب خواهید کرد؟

اختتامیه

سبک زندگی شما از سال سوم شروع می شود. 
پس از انجام این دو کار از چه نوع سبک زندگی لذت خواهید برد؟ شما 9 میلیون دلار دارید. کجا زندگی خواهید کرد؟ با چه کسی؟ وقت خود را چگونه سپری خواهید کرد؟ چه فعالیت هایی را دنبال خواهید کرد؟ برای رسیدن به چه چیزی تلاش خواهید کرد؟


مثالی از تمرین زندگی کاملاً جدید

مشخصات: جستجوکننده

چیزهای جدیدی که می آموزم.

من رویکرد Swami Rama به روشنگری را می پذیرم. همان طور که در کتاب زندگی با اربابان هیمالیا توضیح داده شده است:
«بگذارید دنیا برای شما کوچک باشد. بگذار در مسیر معنویت قرار بگیری.»

در این جا سؤالات خاصی وجود دارد که من بررسی خواهم کرد:

• پرتغالی را مطالعه کنید و یک سفر طولانی به برزیل داشته باشید.

• بیاموزید که چگونه یکی از ده ها ایده کتابی را که در طول سال ها داشته ام به پایان برسانم و بفروشم.

• مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک داستان سرای چند رسانه ای چیره دست را بیاموزید: فیلمبرداری، استراتژی های طراحی/محتوای وب و وبلاگ و ضبط موسیقی.

• تناسب اندام شخصی خود را بهبود بخشم: سه روز در هفته دوچرخه سواری کنم، یوگا انجام دهم و برقصم. و رژیم غذایی خود را برای حمایت از این فعالیت ها تنظیم کنم.

علت انتخابی من

من مرتباً از خودم می‌پرسم: «چگونه می‌توانم وجود مادی خود را از بین ببرم تا به زندگی واقعی برگردم؟» در جستجوی پاسخ‌ها، به  Jiddu Krishnamurti,، فیلسوف و مربی هندی‌تباری که در سنت‌های فکری شرق و غرب آموزش دیده بود، برخوردم. من معتقدم که پیام کریشنامورتی در مورد روابط انسانی و تغییرات اجتماعی باید در مقیاس وسیع تری شنیده شود، بنابراین با همکاری و حمایت از بنیاد کریشنامورتی به گسترش ایده های کریشنامورتی کمک خواهم کرد.

بقیه زندگی من

سه سال بعد من در یک خانه کوچک خریداری شده در منطقه سانتا ترزا در ریودوژانیرو زندگی خواهم کرد. پرتغالی من برای ایجاد روابط با شرکت های نوظهور برزیلی که به دنبال بازاریابی محصولات خود در ایالات متحده هستند، به اندازه کافی قوی خواهد بود. داوطلبانه وقت خود را برای کمک به برزیلی های فقیر در کسب منابع و مهارت های لازم برای حمایت از خود و بهبود شرایط زندگی خود صرف کنم.



شما مقدمات فوق‌العاده‌ای برای کمک به شناسایی هدف شغلی خود ایجاد کرده‌اید. حالا وقت آن است که یک کاردستی بسازید: بیانیه هدف


تصور کنید از نظر مالی مستقل هستید. همان طور که در تمرین قبلی انجام دادید و آماده هستید که دقیقاً همان طور که انتخاب می کنید زندگی کنید. افکار خود را در مورد این زندگی جدید دقیقاً در صفحات این بیانیه با استفاده از سه بخش زیر یادداشت کنید:


فعالیت ها

سه یا چهار فعالیتی را که بیشتر از تمرکز بر روی آنها لذت خواهید برد، شرح دهید.


افراد

چند نفر یا گروهی از افراد را که می خواهید وقت خود را با آنها بگذرانید توصیف کنید.

کمک

چگونه به افراد دیگر کمک خواهید کرد؟ از سه یا چهار کلمه عملی (فعل) برای توصیف این که چگونه به دیگران کمک خواهید کرد، استفاده کنید.


از جمله زیر به عنوان پایه بیانیه هدف خود استفاده کنید:

"من می خواهم از طریق این فعالیت ها به مردم کمک کنم..."

سپس جدول زیر را با افعال و اسم هایی که در بالا نوشته اید پر کنید. افعال و اسم های مورد علاقه خود را در اولویت اول قرار دهید!



شما جملات قدرتمندی (هر چند شاید بی معنی) ایجاد کرده اید که به یک هدف واقعی و رضایت بخش اشاره می کنند.
این اولین پیش نویس بیانیه هدف را در نظر بگیرید. شاید لازم باشد با جملات بازی کنید و کلمات را دوباره مرتب کنید، اما ایده را دریافت می کنید.




قرار دادن هدف در بازی

ممکن است متوجه شده باشید که بیانیه هدف چگونه شبیه بوم مدل کسب و کار فردی است:

کمک به معنای ارزش ارائه شده است
مردم به معنی مشتریان (و همکاران)
فعالیت ها به معنای فعالیت های کلیدی

بیانیه هدف شما گامی حیاتی در جهت تعریف مجدد مدل کسب و کار فردی شما بر اساس فعالیت هایی است که می خواهید برای ارائه ارزش به مشتریان انجام دهید.


«کسانی که برای دستیابی به یک هدف بزرگ آماده نیستند باید افکار را بر انجام بی عیب و نقص وظیفه خود تثبیت کنند. مهم نیست که وظیفه آنها چقدر ناچیز به نظر می رسد. تنها از این طریق است که می توان افکار را جمع و متمرکز کرد و قدرت حل و فصل را توسعه داد که با انجام دادن، امکان تحقق چیزی وجود ندارد.»

- جیمز آلن، در کتاب «همان طور که یک مرد فکر می کند.»



اگر نتوانید هدف خود را مشخص کنید چه؟

اگر در تعیین هدف خود مشکل دارید چه باید کرد؟

اول این که تشخیص دهید که به شدت تنها هستید.

به گفته یک نویسنده، تنها سه درصد از مردم شجاعت یافتن و دنبال کردن رویاهای خود را دارند.

دومین نکته آن که شما هنوز هم می توانید با تمرکز عمیق روی هر کاری که انجام می دهید به برتری و رضایت برسید.

بیانیه هدف همیشه در حال تغییر

همكاران توسعه اين كتاب كه بيش از يك بار روي اين تمرين ها كار كردند، اغلب دريافتند كه نتايج در طي چند ماه تغيير كرده است.

این که هدف در طول زمان تغییر می کند دلایل مختلفی دارذ:
دوران زندگی یکی از دلایل است. نگرانی های 20 سالگی (یافتن شغل یا فرد مهم زندگی و غیره) با نگرانی های 55 سالگی کاملاً متفاوت است (دیدن کودکان در حال گذار به بزرگسالی، به جای گذاشتن میراث و غیره).
رویدادهای بزرگ زندگی (ازدواج، طلاق، تولد، مرگ، شغل جدید، بیماری و غیره) دلیل دیگری برای تغییر در هدف هستند.

نهایت این که در حالی که علایق و توانایی‌های اصلی ما در طول زمان ثابت می‌مانند، شکل بیان آنها ممکن است تکامل یابد.

همان طور که یکی از نویسندگان، Laurence Kuek Swee Seng بیان کرد "بیانیه هدف یک کار به طور دائم در حال پیشرفت است."

او توصیه می‌کند که یک بیانیه هدف کاربردی را در پرونده نگه دارید و با تغییر زندگی و دیدگاه‌های تان مرتباً آن را به‌روزرسانی کنید.

اهداف در مقابل مقصد

بسیاری از ما در زندگی اهدافی داریم: کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت. اما چند نفر از ما از داشتن یک مقصد واقعی لذت می بریم؟

اهداف با مقصد متفاوت است. Oki Matsumoto  کارآفرین،به سازمان ها توصیه می کند تا این تمایز را انجام داده و «ستاره شمالی و نه قطب شمال را هدف بگیرند.»

منظور ماتسوموتو این است که ستاره شمالی نمایان گر چشم انداز یک سازمان است:
نیروی هدایت کننده ای که به طور مستمر تلاش های همه را همسو می کند.
در مقابل قطب شمال نشان‌دهنده هدفی است که باید به آن رسید و زمانی که اتفاق افتاد، بارها و بارها با یک مقصد جدید جایگزین می شود.

Stephen Shapiro در کتاب «زندگی بدون هدف» خود نگاه مشابهی را به کار می برد. شاپیرو خوانندگان را تشویق می‌کند «از قطب‌نما استفاده کنید، نه از نقشه،» 

ایده این است که به جای تلاش برای یک مقصد خاص، جهت را حفظ کرده و در حین حرکت به جلو، اطلاعات جدید  جمع آوری کرده و بر اساس آن اطلاعات بررسی کنید که آیا مسیر شما درست است یا نیاز به اصلاح در آن دارید.


تست بیانیه هدف

آیا می توانید با اطمینان و فعالانه بیانیه هدف خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟

اگر اعتماد به نفس این کار را ندارید یا احساس خجالت می کنید، کارهای بیشتری برای انجام دادن در پیش دارید.

هنگامی که شما آن را به درستی تنظیم کرده اید (حداقل برای در حال حاضر)، وقت آن است که به مرحله تجدید نظر بروید و احتمالات را برای ایجاد مجدد مدل کسب و کار فردی خود با استفاده بیانیه هدف به عنوان راهنما بررسی کنید.


منبع: کتاب Business Model You  (اُستروالدِر)


برنامه ریزی توسعه فردی (بخش ششم)
Ali Akbar Izadikhah ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۶:۲۷:۴۶
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
برنامه ریزی توسعه فردی (بخش پنجم)
شناخت خود از دیدگاه دیگران