برنامه ریزی توسعه فردی (بخش نهم)
بازطراحی مدل کسب و کار فردی

برنامه ریزی توسعه فردی (بخش نهم)

بازطراحی مدل کسب و کار فردی


 مدل کسب و کار فردی خود را بازطراحی کنید.




هنگامی که بلوک های مشکل دار را در بوم کسب و کار فردی خود را اصلاح کردید، زمان آن رسیده است که یک بوم جدید ترسیم کنید.

این بدان معنا نیست که شما باید بوم خود را یک بار بکشید، سپس یک بار آن را تغییر دهید.

نقطه قوت بوم کسب و کار در ارائه روشی ساختاریافته برای آزمایش مدل های مختلف کسب و کار فردی است.

این راهی برای آزمودن سبک های کاری مختلف و کشف بهترین موارد برای شما است.


قدرت نمونه سازی

آزمودن چندین مدل به تغییر زندگی کمک می کند.

مثلاً چه می شود اگر مدیر لایق شما فردا با یک رئیس بد جایگزین شود؟

ایجاد گزینه های متعدد به شما کمک می کند تا به سرعت مدل خود را به یک مدل قابل اجرا که شما را به جایی که می خواهید می رساند تغییر دهید.


الهام از بازطراحی

به عنوان مخترعان مدل کسب و کار فردی، ما به ابزارهای مشابه متکی هستیم.

اما فرآیندهای فردی ما و البته نتایج منحصر به فرد خواهند بود.


گام های زیر را می توان برای بازطراحی مدل فردی در نظر گرفت:

1. بوم را آماده کنید.

2. در داستان های زیر توجه داشته باشید که چگونه تمرکز بر یک یا دو بلوک باعث ایجاد تغییر قابل توجهی شد.

3. مدل خود را دوباره ترسیم کنید.




نکته کلیدی: کانال های توزیع خود را انتخاب کنید.

مشخصات: نوازنده

به دنبال یک حضور موفق تلویزیونی در سن 17 سالگی، Hind خواننده مقیم آمستردام با غول موسیقی آلمانی BMG قرارداد امضا کرد.

40000 نسخه از اولین آلبوم خود را فروخت و جایزه ادیسون را برای بهترین هنرمند آینده دریافت نمود.

اما پس از آن او توسط ستاره های بزرگتر BMG تحت الشعاع قرار گرفت و تلاش کرد تا کارهای خود را تبلیغ کند.

در همان زمان،محبوبیت انفجاری آهنگ‌های دانلودی، مدل تجاری صنعت موسیقی سنتی را تضعیف کرد: برند های ضبط دیگر بر کانال‌های تبلیغ و ارائه موسیقی تسلط نداشتند.

هیند متوجه شد که کنار آمدن با صنعت موسیقی که به سرعت در حال تحول است و به دست آوردن آزادی برای دنبال کردن دیدگاه خود به این معنی است که او باید مدل کسب و کار فردی خود را دوباره ابداع کند.

هیند شروع به پرسیدن سوالات سخت در مورد بلوک کانال های توزیع کرد.

چگونه طرفداران او را کشف کردند؟
آیا موسیقی او به روشی که طرفداران ترجیح می دادند خریداری و تحویل داده شد؟
چه اقداماتی موجب تضمین رضایت مخاطبین شد؟

پاسخ به این سؤالات منجر به یک تصمیم روشن می شود: Hind و مدیر Eddie Tjon Fo برند خود را به نام B-Hind ایجاد می کنند، مدل جدیدی که کنترل کامل بر ایجاد، تبلیغ و توزیع موسیقی هیند را تضمین می کند.




نکته کلیدی: به دیگران کمک کنید، به خودتان کمک کرده اید.

مشخصات: بلاگر

J.D. Roth می‌گوید: «سال‌ها من یک مصرف‌کننده صرف بودم.

«اما وقتی من و همسرم خانه‌ای با قدمت صدساله خریدیم، در نهایت به کف موجودی رسیدم. پولم تمام شده بود.»

J.D. که جعبه های مقوایی سفارشی می فروخت، همیشه به خودسازی و نوشتن علاقه داشت.

حالا ورشکسته و بدهکار، تصمیم گرفت خودش را از نو بسازد.

او هر آن چه را که می توانست در مورد امور مالی شخصی خواند و یافته های خود را در یک پست وبلاگی با عنوان آهسته ثروتمند شوید خلاصه کرد!

مقاله آنلاین و تعهد شخصی J.D. به تبعیت از پیام آن، در بین خوانندگان موردتوجه قرار گرفت.

یک سال بعد او یک وبلاگ مالی شخصی با نام "به آرامی ثروتمند شوید" راه اندازی کرد،

به یاد می آورد: «هیچ وقت به ذهنم خطور نکرده بود که یک نفر بتواند با وبلاگ نویسی امرار معاش کند. من فقط فکر می کردم دارم به مردم کمک می کنم. اما درآمد آنلاین افزایش یافت و خیلی زود درآمدهای "آهسته ثروتمند شوید" با حقوق شرکت جعبه ‌فروشی J.D. یکی شد.» 

این زمانی بود که او مدل جدید کسب و کار فردی خود را به عنوان یک وبلاگ نویس حرفه ای پیاده سازی کرد و شغل خود را رها کرد.

جی دی می گوید: «این بهترین تصمیم زندگی من بود، بدهی خود را پس دادم، برای آینده پس انداز کردم و به افراد دیگر کمک نمودم.»

اما یک برنامه هفت روزه پست در هفته و تعامل مداوم با بیش از 60000 خواننده باعث شد J.D شروع به افت کند و کیفیت "به آرامی ثروتمند شوید."  شروع به کاهش کرد.

جی دی متوجه شد که مدل کسب و کار فردی او باید بازنگری شود.

او یک شریک تجاری پیدا کرد و کارکنان نویسنده ای را استخدام کرد تا بتواند «قایق را بدون این که تنها خدمه باشد هدایت کند».

این حرکت هزینه ها را افزایش داد، اما از استرس و تعهد زمانی J.D را به طور چشمگیری کاست.

این امر او را آزاد کرد تا برای نشریات چاپی بنویسد که هم درآمد و هم رضایت را افزایش داد.

در این میان اشتراک "به آرامی ثروتمند شوید." به رشد خود ادامه داد.

اکنون J.D زمان بیشتری را در کنار دوستان و خانواده خود لذت می برد و به اهداف خود در مورد داشتن سفرهای طولانی دست یافته است. وی سفرهایی به آفریقا، اروپا و جاهای دیگر داشت.

او می‌گوید: «بوم مدل کسب‌وکار فردی به من کمک می‌کند، زیرا همه ما درباره کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، افکار زودگذر داریم، اما در ثبت آن‌ها شکست می‌خوریم».

وقتی آنها را یادداشت می کنید، دائمی می شوند.

بوم به شما کمک می کند تا در مورد کاری که می خواهید انجام دهید مختار و متعهد باشید.




نکته کلیدی: کشف منابع کلیدی بیشتر

مشخصات: گوینده رادیو

زمانی که Maarten Bouwhuis به بخش تولید رادیو بیزینس نیوز پیوست، به سختی تصور می‌کرد که روزی ممکن است خودش یک شخصیت رادیویی شود.

اما در عرض چند ماه شروع به فکر کردن کرد: "چرا من هم به عنوان گوینده کار نکنم؟" بنابراین آن را هدف خود قرار داد.

مارتن در راه تبدیل شدن به یک شخصیت رادیویی، سخت تلاش کرد تا صدا، دیکشنری و سبک مصاحبه خود را توسعه دهد.

و تا همین اواخر، او این ویژگی ها و سایر ویژگی های فیزیکی را جزو منابع کلیدی مدل کسب و کار فردی خود می دانست.

اما مجریان رادیو حقوق کمی دریافت می کنند و مارتن شروع به تشخیص ارزش محدود این منابع کلیدی کرد.

با گذشت زمان بازخورد همکاران و شنوندگان به مارتن نشان داد که تجربه مصاحبه و تفسیر او مجموعه‌ای کاملاً جدید از مهارت‌ها را ایجاد کرده است.

از جمله توانایی درک و شفاف سازی روندها و مهارت در برقراری ارتباط سریع، واضح و با قدرت احساسی.

این مهارت های جدید منجر به کار به عنوان هدایت کننده مباحث و تسهیل گر در سمینارهای تجاری و رویدادهای دیگر شد.

امروز او گاهی برای یک بار حضور در یک برنامه معادل یک ماه حقوق گوینده رادیو را دریافت می کند.

مارتن می‌گوید: «هرگز تعریف خود از منابع کلیدی را به آن چه در گذشته داشتید محدود نکنید. مدل کسب و کار شخصی فردی شما همواره در حال پیشرفت است.»




نکته کلیدی: پشتیبان گیری: یک رویکرد جایگزین

مشخصات: رهبر تیم

Nate یک مهندس برق بود که گروهی از مهندسان نرم افزار را برای توسعه دهنده نرم افزار سرویس موقعیت یابی جهانی (GPS) مدیریت می کرد.

او در حال از دست دادن اشتیاق برای کارش بود، اما در تشخیص این که دقیقاً چه چیزی اشتباه است مشکل داشت.

بنابراین از مربی کسب‌وکار، Bruce Hazen، کمک گرفت، او به ناتی پیشنهاد کرد که از backcasting استفاده کند. یعنی آینده شغلی ایده‌آل خود را تصور کند، سپس آن را تا زمان حال «مهندسی معکوس» نماید.

برای شروع این رویکرد، هزن از نیت خواست تا چهار صحنه فیلم کوتاه بنویسد، که هر کدام خود و دو حرفه‌ای دیگر را در حال انجام کارهایی که برای او رضایت‌بخش می‌دانست به تصویر می‌کشد، کارهایی که می‌توانست آن را کار ایده‌آلی ببیند.

صحنه ها گویا بودند: نیت خود را به عنوان رهبر و سازنده تیم ها در هر یک انتخاب کرده بود.

علاوه بر این هر سناریو دارای تنظیمات متفاوتی بود. نیت بر جزئیات نقش‌های تیم‌سازی‌اش بسیار بیشتر از بخش‌های صنعتی که در آن نقش‌ها را اجرا می‌کرد، تأکید کرده بود.

هازن و نیت با هم مشاغل کنونی و گذشته نیت را «بازسازی کردند». آن چه آنها پیدا نمودند با مضمون صحنه های فیلم نیت مطابقت داشت:

نیت واقعاً از جمع آوری و مدیریت تیم ها لذت می برد. او دوست داشت مردم را رهبری کند، به آنها کمک کند در مورد کارشان متفاوت فکر کنند و موانع پیشرفت آنها را از بین ببرد.

مراحلی که نیت پشت سر گذاشت: 

1- مدل ایده آل را به عنوان مدیر/رهبر ترسیم کرد.

2. مدل فعلی را به عنوان مدیر فناوری ترسیم نمود.

3. داستان فردی خود را بازنویسی کرد.

4. تشخیص نیاز به یافتن مشتری با تخصص مدیریت پیشرو در جهان و شهرت برای مدیران در حال توسعه

5. در جستجوی چنین مشتری ای تنها یک ماه پس از شروع تلاش خود، نیت به جنرال الکتریک پیوست - شرکتی که به خاطر برنامه های توسعه مدیریت و رهبری برجسته اش مشهور است.



فرضیه جدید شما


آیا کار بر روی مدل کسب و کار فردی شما تا به حال بیشتر تمرین کاغذ و مداد بوده است؟

اگر شما هم مثل اکثر ما هستید احتمالاً  همین طور بوده است.

اما به یاد داشته باشید که یک مدل کسب ‌و کار شخصی که کاملاً روی کاغذ طراحی شده است، فرضیه‌ای را در مورد زندگی کاری شما نشان می‌دهد و ممکن است حاوی مفروضات آزمایش‌ نشده باشد.

دانشمندان و کارآفرینان با نمونه سازی و آزمایش مفروضات را آزمایش می کنند.

ما هم باید همین کار را بکنیم. بنابراین بلاگ های بعدی شامل به اشتراک گذاری هدف شما، دریافت بازخورد برای بهبود مدل شما، شناسایی و تجزیه و تحلیل مشتریان بالقوه  و عملی کردن مدل کسب و کار فردی جدید شما است.

بیایید با در نظر گرفتن «ارزش تجاری» شما برای مشتریان شروع کنیم. انجام این کار بینش قدرتمندی در مورد نحوه تصمیم گیری مشتریان در مورد استخدام  و تعیین حقوق و دستمزدها ارائه می دهد.

ادامه مباحث در بلاگ های بعدی مورد بحث قرار می گیرد.



منبع: کتاب Business Model You (اُستروالدِر)


برنامه ریزی توسعه فردی (بخش نهم)
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ۰۹:۱۴:۴۹
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
برنامه ریزی توسعه فردی (بخش هشتم)
بازاندیشی در مدل کسب و کار فردی