معرفی الگوهای مدل کسب و کار (بخش ششم)
تبلیغات رایگان: الگویی از پلتفرم های چندوجهی

معرفی الگوهای مدل کسب و کار (بخش ششم)

تبلیغات رایگان: الگویی از پلتفرم های چندوجهی 


همان طور که بیان شد در مدل های کسب و کار رایگان سؤال اصلی این است که: چگونه می توان پیشنهادی رایگان ارائه نمود؟


در بخش قبلی تبلیغات به عنوان منبع درآمدی متداول که ارائه پیشنهادهای رایگان را امکان پذیر می سازد معرفی شد.


در ادامه به مثال های مرتبطی در این زمینه می پردازیم:


روزنامه ها: رایگان یا غیررایگان؟


صنعت انتشار روزنامه یکی از صنایعی است که تحت تأثیر مدل کسب و کار رایگان در حال فروپاشی است.


چندین روزنامه سنتی که تحت فشار محتوای رایگان اینترنت از یک طرف و روزنامه های رایگان از طرف دیگر قرار گرفته بودند ورشکست شده اند.


در سال 2008 یعنی زمانی که بر اساس پژوهش مرکز پژوهش پیو، دریافت خبر به طور رایگان و آنلاین از روزنامه ها و مجلات پولی پیشی گرفت، صنعت خبر آمریکا به نقطه اوج خود رسید.


به طور سنتی سه منبع درآمد روزنامه ها و مجلات، فروش در باجه روزنامه فروشی، حق اشتراک و تبلیغات بوده است.


دو منبع درآمد نخست به سرعت در حال کاهش هستند و سومی نیز با سرعت کافی افزایش نمی یابد.


اگر چه خوانندگان آنلاین بسیاری از روزنامه ها افزایش یافته است، اما این روزنامه ها در کسب درآمد ناشی از تبلیغات بیشتر که متناسب با رشد تعداد خوانندگان باشد، ناکام مانده اند.


از سوی دیگر هزینه های ثابت بالای فعالیت هایی که متضمن کیفیت خوب روزنامه نگاری است مانند جمع آوری اخبار و تیم های سردبیری، بدون تغییر باقی مانده اند.


برخی از روزنامه ها، پرداخت حق اشتراک های آنلاین را آزمایش کردند و نتایج متفاوتی گرفتند. 


مشکل بتوان بابت مقاله هایی که خوانندگان می توانند به طور رایگان همان محتوا را از سایت هایی هم چون سی. ان. ان دات کام با ام.اس. ان دات کام دریافت نمایند، پول درخواست کرد.


تعداد معدودی از روزنامه ها در تحریک خوانندگان به پرداخت پول بابت دسترسی آنلاین به محتوای مرغوب توفیق یافته اند. 


در قسمت چاپی نیز روزنامه های رایج با تهاجم ناشرانی هم چون مترو مواجه می باشند. با وجود این که مترو قالب و کیفیت روزنامه نگاری کاملاً متمایزی را پیشنهاد می کند و تمرکز خود را در درجه اول بر خوانندگان جوانی که تا پیش از این به روزنامه ها اهمیتی نمی دادند گذاشته است، اما فشار را بر روی خبرگزاری ها برای ارائه خبر رایگان افزایش داده است.


مطالبه پول بابت دریافت خبر به «پیشنهادی» با مشکلات رو به افزایش مبدل شده است.


برخی از کارآفرینان جدید در حال آزمودن قالب های بدیعی هستند که بر فضای آنلاین متمرکز می باشند.


به عنوان مثال خبرگزاری ترواسلنت دات کام، کار بیش از 60 روزنامه نگار را که هر کدام در یک حیطه خاص دارای تخصص هستند را در یک سایت جمع آوری می کند.


بخشی از درآمدهایی که ترو اسلنت از تبلیغات و نیز دریافت از حامیان کسب می کند به نویسندگان مطالب پرداخت می گردد.


تبلیغ کنندگان با پرداخت مبلغی می توانند تبلیغات خود را در صفحات متناسب و سازگار با محتوای خبری قرار دهند.


انبوه کاربر به معنی تضمین درآمد نیست.


شبکه اجتماعی فیس بوک دلیل خوبی است برای این که بگوییم:


انبوه کاربران به خودی خود معادل یک معدن طلا برای درآمدهای ناشی از تبلیغات نمی باشد.


این شرکت ادعا نموده است که تا ماه مِی 2009 میلادی بیش از 200 میلیون کاربر فعال داشته است و روزانه بیش از 100 میلیون نفر وارد این سایت می شوند.


این اعداد فیس بوک را بزرگ ترین شبکه اجتماعی در جهان تبدیل نموده است.


اما بر اساس نظر خبرگان صنعت، در مقایسه با تبلیغات سنتی وبسایتی، هنوز کاربران به تبلیغات فیس بوک کمتر واکنش نشان می دهند. 


در حالی که تبلیغات تنها یکی از چندین جریان درآمدی بالقوه فیس بوک است، اما به وضوح مشخص است که انبوه کاربران نمی تواند تضمینی برای درآمد هنگفت ناشی از تبلیغات باشد.


فیس بوک


(تا زمان انتشار این کتاب داده های درآمدی فیس بوک فاش نشده بود.)


تبلیغات رایگان: الگوی از پلتفرم های چندوجهی




معرفی مدل های کسب و کار مبتنی بر الگوی رایگان در بخش های بعدی ادامه خواهد یافت.


منبع: کتاب «خلق مدل کسب و کار» اثر الکساندر استروالدر و همکار، ترجمه غلامرضا توکلی و همکاران، انتشارات آریاناقلم.


معرفی الگوهای مدل کسب و کار (بخش ششم)
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ۱۵:۱۲:۴۲
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
معرفی الگوهای مدل کسب و کار (بخش پنجم)
رایگان به عنوان مدل کسب و کار