هفت چالش جبران خدمات و نحوه رفع آن
شناسایی و رفع عوامل نارضایتی کارکنان و کاهش بهره وری

7 چالش جبران خدمات و نحوه رفع آن ها


نادیده گرفتن مسائل مربوط به جبران خدمات در سازمان شما می تواند منجر به ناراضی بودن کارکنان، کاهش روحیه، کاهش بهره وری و گردش مالی شود. از این رو تصمیم گیرندگان سازمان باید اطمینان حاصل کنند که پاداشی که به کارمندان خود ارائه می دهند به اندازه کافی جذاب بوده و می تواند آنها را راضی نگه دارد. بنابراین مهم است که بدانیم چگونه باید مشکلات مربوط به جبران خدمات را شناسایی و برطرف کرد.


 نمونه هایی از مسائل مربوط به جبران خدمات


ابتدا بنا داریم به برخی از مشکلات احتمالی جبران خدمات در سازمان اشاره کرده و در مورد آنها صحبت کنیم:

برابری داخلی

داشتن برابری داخلی برای سازمان شما ضروری است. اگر آن را ندارید، در خطر از دست دادن کارمندان و مواجهه با دعاوی حقوقی هستید. برابری پرداخت داخلی به این معنی است که شما به طور مشابه به کارکنانی که موقعیت‌ها یا مهارت‌های مشابه در سازمان خود دارند، پاداش می‌دهید. این شامل حقوق و مزایا و پاداش هایی است که با کار همراه است. در اکثر کشورها، دستمزد برابر برای کار برابر، یک الزام قانونی است.


برابری بیرونی

برابری بیرونی به میزانی که شرکت های بیرونی حاضرند برای همان استعداد بپردازند، اشاره دارد. بنابراین، هنگام ساختن ساختارهای جبرانی خود باید بازار و صنعت را به طور گسترده را در نظر بگیرید. اگر زیر نرخ بازار پرداخت کنید، کارمندان جدیدی جذب نخواهید کرد و کارمندان موجود را نیز از دست خواهید داد.


برابری درک شده

نحوه درک کارکنان از سطوح برابری درونی و بیرونی ضروری است. پرداختی به آنها ممکن است به طور عادلانه و مطابق با بازار باشد، اما احساس کنند که دستمزد کمتری دریافت می کنند. این می تواند باعث ناراضی شدن و همراهی کمتر آنها با سازمان شود.

نحوه تصمیم گیری هر یک از کارکنان از این که آیا حقوق و مزایای آنها منصفانه است یا خیر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، معمولاً این نتیجه گیری ها بر اساس مقایسه با همتایان شاغل در همان شغل و صنعت انجام می شود.

بنابراین، بخش منابع انسانی شما باید انتظارات نیروی کار در مورد پاداش را مدیریت کند تا کارکنان احساس ارتباط و وفاداری بیشتری به سازمان داشته باشد.


جبران خدمات سطح مدیریتی

کارکنان سطوح اجرایی و مدیریت ارشد نقشی حیاتی در سازمان شما ایفا می کنند زیرا آنها دیدگاه استراتژیک شما را ایجاد کرده و تصمیمات حیاتی می گیرند. برای این که آنها را در شرکت خود راضی نگه دارید، ایجاد یک بسته جبران خدمات کلی مناسب ضروری است.

با این حال، ایجاد بسته‌های جبران خدماتی که منصفانه بوده و سهامداران و مدیران اجرایی را راضی نگه دارد، می‌تواند چالشی باشد.


تفاوت های جغرافیایی

فرض کنید کسب و کار شما دارای اعضای تیمی است که در شهرها یا حتی کشورهای مختلف زندگی می کنند. در آن صورت، حقوق باید برای محاسبه هزینه زندگی در مکان‌های مختلف متفاوت باشد. این امر به ویژه در بحث کار از راه دور بسیار اهمیت دارد. آیا باید مکان کارکنان خود را برای جبران خدمات در نظر بگیرید؟ اگر چنین است، چرا، و اگر نه، چرا؟ چگونه می خواهید تفاوت ها را به کاندیداها/کارمندان خود منتقل کرده و تشریح نمایید؟


پاداش دادن به مشاغل خاص

برای شرکت ها می تواند چالش برانگیز باشد که بفهمند چگونه می توانند محدوده دستمزد منصفانه برای مشاغل نوظهور یا بسیار تخصصی ایجاد کنند.

به عنوان مثال، چگونه، دقیقاً ارزش این مشاغل را بدون اطلاعات زیاد می توانید برآورد کنید؟ و این چه تأثیری بر سایر دستمزدها در همان واحد سازمانی یا تیم کاری خواهد داشت؟


رشد دستمزد

ما در یک بازار کاندیدمحور هستیم، که در آن کارمندان بالقوه قدرت زیادی در طول مذاکرات قرارداد و دستمزد دارا هستند. بازارهای کاندیدمحور به دلایل زیادی رخ می دهند، اما در درجه اول ناشی از افزایش تقاضا برای استعداد در سراسر صنایع - به ویژه آنهایی هستند که سودهای غیرقابل پیش بینی دارند، است.

این بازار منجر به افزایش قابل توجه دستمزد افرادی می شود که به دنبال شغل جدید هستند، اما همچنین می تواند برای کارکنان فعلی که رشد دستمزدی کمتری دارند، مشکل ایجاد کند. بنابراین، تیم شما باید تصمیم بگیرد که چند وقت یک بار و چه زمانی حقوق کارکنان افزایش یابد. علاوه بر اطمینان از منصفانه بودن دستمزد افراد به نسبت دستمزد کارمندان جدید، باید سطوح تورم رو به رشد را نیز ارزیابی کنید.



مراحل شناسایی و رفع مشکلات جبران خدمات


با توجه به نکات بالا، به نظر می رسد راه های زیادی وجود دارد که می توانید در مورد مسائل جبران خدمات اشتباه کرده و دچار خطا شوید. با این حال، با کمی برنامه ریزی، راه های متعددی وجود دارد که می توانید نابرابری های جبران خدمات را برطرف کنید و مطمئن شوید که مجدد با این قبیل چالش ها مواجه نخواهید شد.


1-     تحقیق در مورد بازار

برای این که بفهمید بازار فعلی چگونه به نظر می رسد و در کجا قرار دارید، منابع زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. از جمله می توان به منابعی هم چون لینکدین و یا بررسی اطلاعات حقوق و مزایای آگهی های شغلی رقبا اشاره کرد.

همچنین شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای انجام تحلیل بازار در سازمان‌تان هزینه پرداخت کنید. فقط به یاد داشته باشید، باید تفاوت های جغرافیایی را در دستمزد در نظر بگیرید، بنابراین اگر کارکنان راه دور دارید، در صورتی که تصمیم بگیرید که تفاوت های جغرافیایی را در نظر بگیرید، لازم است اطلاعات محلی مربوط به یک منطقه خاص را پیدا کنید.


2-      انجام تجزیه و تحلیل در زمینه برابری پرداخت

ضروری است که سازمان شما حقوق کارکنان خود را به طور عادلانه پرداخت کند و بر اساس هیچ تبعیضی، شکاف پرداختی وجود نداشته باشد. این نه تنها یک الزام قانونی در بسیاری از کشورها است، بلکه کارکنان شما را نیز برای انجام بهترین کار، با انگیزه نگه می دارد. به عنوان مثال، فایزر، شرکت داروسازی معروف، یک مطالعه سالانه حقوق و دستمزد در سطح جهانی در سازمان خود انجام می‌دهد تا برابری جنسیت و اقلیت‌ها را بر اساس دستمزد پایه، افزایش شایستگی، و مزایا و پاداش‌ها ارزیابی کند.

شما باید حداقل یک بار در سال بررسی حقوق و دستمزد را در شرکت خود انجام دهید تا به شما در کشف هرگونه تفاوت پرداخت کمک کند.


3-    ردیابی معیارهای جبران خدمات

معیارهای پرداخت ضروری هستند زیرا به ارزیابی میزان برآورده شدن جبران خدمت با اهداف کلی شرکت شما کمک می کنند. با اندازه گیری شیوه ها و سیاست های جبران خدمات، می توانید ببینید که آیا باید آنها را بهبود ببخشید یا خیر. ردیابی معیارهایی مانند نسبت مقایسه و نفوذ دامنه حقوق نیز به شما کمک می‌کند تا مشکلات حقوق کارکنان را در صورت بروز پیدا کنید و به شما امکان می‌دهد در اسرع وقت آنها را اصلاح نمایید.

 

4- در نظر گرفتن پرداخت مبتنی بر شایستگی

پرداخت مبتنی بر شایستگی یک ترتیب پرداختی است که به کارکنان بر اساس مهارت‌ها، دانش، پیشینه و تجربه‌شان به جای عنوان شغلی آنها پرداخت می‌کند. این ساختار پرداخت، کارکنان را تشویق می کند تا با بهبود مهارت های سخت و نرم خود از طریق آموزش، به دستمزد مورد نظر خود برسند.

علاوه بر این، این روش پرداخت به اصلاح مسائل مربوط به پاداش کمک می کند زیرا شفافیت را در شرکت افزایش داده و کارکنان بهتر درک می کنند که بر اساس چه چیزی می توانند درآمد داشته باشند و چه کارهایی لازم است انجام دهند تا به سطح حقوق بعدی برسند.


برای آشنایی بیشتر با مفهوم شایستگی و ارتباط آن با جبران خدمات کلیلک کنید.

5-     توسعه یا ارزیابی مجدد فلسفه جبران خدمات

یک فلسفه پاداش به خوبی تعریف شده، به متخصصان منابع انسانی در سازمان کمک می کند تا یک ساختار پاداش طراحی کرده؛ برنامه های پاداش و مزایا را مدیریت نمایند؛ بسته های پاداش را برای استخدام های جدید تعیین کرده و به تصمیم گیرندگان سازمان در مورد حفظ ارزشمندترین کارکنان خود مشاوره دهند.

لازم است مطمئن شوید که فلسفه جبران خدمات سازمان شما منعکس کننده چیزی است که از نظر پرداخت از آن دفاع می کنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، روحیه کارکنان را افزایش می‌دهید، افراد را برای ارائه بهترین عملکرد خود ترغیب می‌کنید و به ماندگاری و رشد در سازمان امیدوارشان می نمایید.


6-    برنامه ریزی جبران خدمات

برنامه ریزی جبران خدمات یک رویکرد بلندمدت استراتژیک برای جذب، حفظ و پاداش دادن به کارکنان با در نظر گرفتن اهداف مالی شرکت است.

یک برنامه جبران خدماتِ اندیشیده شده همچنین شامل طرح پرداخت سازمان، ساختار پاداش و مشخص کردن زمانی است که کارکنان می توانند افزایش حقوق دریافت کنند. این برنامه ریزی اگر درست انجام شود، می توانید در بازارهای خود، رقابتی باقی مانده و استعدادهای برتر را جذب و حفظ خواهید کرد.


7-     حصول اطمينان از انطباق قانوني

انطباق قانونی بسیار مشکل است زیرا قوانین و مقررات دائماً تغییر می کنند. ابتدا، باید حوزه هایی را که تغییرات در آن، بر سازمان شما تأثیر می گذارد را شناسایی کنید. سپس لازم است خط‌مشی داخلی خود را تغییر داده، تغییرات را به شرکت اطلاع دهید و برای به‌روزرسانی‌های بیشتر هوشیار باشید.

اگر در یک شرکت بزرگ کار می کنید، احتمالاً در حال حاضر یک تیم حقوقی و مشاورانی دارید که از شما در این زمینه حمایت می کنند. اگر تیم کوچک تری هستید، باید کارشناسانی را استخدام کنید یا مشاورانی را همراه کنید تا مطمئن شوید همه چیز مرتب است. وجود کارشناسان در تیم همچنین به صاحبان شرکت و کارکنان این امکان را می دهد که در صورت لزوم از آنها راهنمایی خواهید خواست.



برای آشنایی بیشتر با قوانین کار در مورد حقوق و دستمزد کلیک کنید.
 

-     استخدام مشاور جبران خدمات

اگر بخش اختصاصی جبران خدمات و مزایا ندارید، ممکن است ایده خوبی باشد که یک مشاور جبران خدمات استخدام کنید. یک مشاور جبران خدمات می‌تواند با تعیین حقوق و نمرات برای موقعیت‌های جدید، جمع‌آوری داده‌های معیار در مورد دستمزد، و توصیه ساختارهای پاداش، از سازمان شما حمایت نماید. این امر به ویژه در صورتی مفید خواهد بود که مشاغل ویژه ای داشته باشید که در آن اطلاعات کمی به صورت آنلاین در دسترس است.

شرکت ها و فریلنسرهای زیادی وجود دارند که مشاوره ارائه می دهند. فقط مطمئن شوید که آنها تجربه خاصی در صنعت، اندازه شرکت و مکان(های) مربوط به سازمان شما دارند.


9-    ارتباطات شفاف

برای بهبود عدالت درک شده، باید استراتژی جبران خدمات خود را به طور شفاف به کارکنان خود ابلاغ کنید. این موضوع که به عنوان شفافیتِ پرداخت نیز شناخته می شود، در حال تبدیل شدن به یک موضوع رو به رشد در بین شرکت های فناوری محور است.

احتمالاً رادیکال ترین شرکت در رویکرد خود، Buffer است. این شرکت حوزه فناوری، حقوق کارکنان خود را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارد تا همه ببینند. در وب سایت Buffer ذکر شده است که «شفافیت یکی از ارزش های اصلی ما است. ما متوجه شده ایم که این شفافیت، اعتماد ایجاد می کند، ما را مسئول نگه می دارد و می تواند صنعت ما را به جلو سوق دهد."  اگر برنامه‌های جبران خدمات خود را به‌روزرسانی یا اصلاح می کنید باید در نظر داشته باشید که شفافیت حیاتی است.


کلام پایانی

نادیده گرفتن مشکلات جبران خدمات در سازمان می تواند به طور قابل توجهی بر کارکنان، بهره وری و سود کلی تأثیر بگذارد. نه تنها می توانید از نظر قانونی به دلیل عدم ارائه دستمزد برابر برای کار برابر، دچار مشکل شوید، بلکه اگر پیشنهادات جذاب تری در جاهای دیگر وجود داشته باشد، ممکن است با اتلاف مالی زیادی از بابت از دست دادن سرمایه های انسانی خود مواجه شوید. بنابراین، برای راضی نگه داشتن تیم خود، باید اقداماتی را برای شناسایی مشکلات جبران خدمات در سازمان خود و رفع آنها انجام دهید.



برای دسترسی به منبع این مقاله کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفت چالش جبران خدمات و نحوه رفع آن
Ali Akbar Izadikhah ۱۴۰۱/۰۳/۰۵ ۱۵:۳۶:۱۴
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
آیا آشنایی با مقررات کار و تأمین اجتماعی، برای صاحبان کسب و کارها ضرورتی دارد؟
·        قانون کار و تأمین اجتماعی، دو بال امنیت توسعه اقتصادی هستند.