هشت توصیه در مورد نحوه ایجاد محدوده دستمزد
برای نقش های مختلف در سازمان

8 توصیه درمورد نحوه ایجاد محدوده دستمزد برای نقش های مختلف در سازمان


پرسش- از نظر شما نکته کلیدی در مورد نحوه ایجاد محدوده حقوق و دستمزد برای نقش های خاص چیست؟

به منظور تعیین محدوده دستمزد برای نقش ‌های مختلف در سازمان، از کارشناسان منابع انسانی و رهبران کسب‌وکار سؤال بالا را پرسیدیم. از انجام تجزیه و تحلیل شغل گرفته تا بررسی رقابت، نکاتی هستند که در پاسخ به این سؤال مطرح شده و می تواند به شما در تعیین محدوده حقوق برای یک موقعیت شغلی کمک کند:



1-   نیازهای سازمان را بشناسید

زمانی که یک استراتژی استخدام می‌سازیم، ضروری است که فلسفه جبران خدمات خود را تعیین کرده باشیم. با در نظر داشتن این رویکرد و انجام تحقیقات بازار می توان بسته ای را ایجاد کرد که فرد مناسب برای استخدام جذب شود.


2-  یک سیستم سطح بندی بر اساس تجربه ایجاد کنید.

یکی از راه‌های ایجاد محدوده دستمزد، ایجاد یک "سیستم سطح بندی شده" و به خوبی تعریف شده است. برای ایجاد چنین سیستمی به داده های زیادی نیاز است که این داده ها بر مبنای تجربیات درون سازمانی به دست می ¬آیند.

هر نقش یک مسیر منحصر به فرد دارد، بنابراین می‌توانیم در هنگام استخدام به راحتی کاندید موردنظر را با یکی از مثلاً پنج سطح موجود در شرکت مقایسه کنیم. با این روش، ابهام مربوط به یک محدوده خاص از بین رفته و می توان آن را به عنوان نمایشی از مسیر پیشرفت شغلی و نقشه راه دستمزد در سازمان در نظر گرفت.

 

3-   تجزیه و تحلیل شغل انجام دهید.

شما می توانید مهارت ها و مسئولیت های ضروری مورد نیاز برای یک موقعیت را با تجزیه و تحلیل شغل تعیین کنید. تجزیه و تحلیل شغل می تواند به تعیین تحصیلات و تجربه مورد نیاز و این که آیا این شغل، نیاز به مدیریت کارکنان دارد یا خیر، کمک کند. درک این مؤلفه‌ها می‌تواند به تعیین معیار شغل در برابر نقش‌های مشابه در یک صنعت و خانواده شغلی خاص کمک نماید.

 

4-  سیستم های امتیازدهی حقوق و دستمزد را توسعه داده و شفاف نمایید.

خوب است در سازمان سیستم های خاص راهنمای امتیاز دهی برای تعیین مبالغ حقوق ایجاد کرده و در مواقع نیاز به آنها مراجعه کنید. به طور خاص هنگام مذاکره در مورد حقوق و دستمزد با کسانی که علاقه مند به همکاری با شما هستند، لازم است در مورد این راهنماهای امتیازدهی شفاف باشید.

داشتن یک سیستم قابل اعتماد و مبتنی بر ارزش که بتوانید به آن تکیه کنید تا به میزان و محدوده دستمزد خود دست پیدا کنید، بسیار مفید است. زیرا به شما این امکان را می دهد که دقیق باشید، نه این که فقط حدس بزنید که حقوق مناسب چقدر است. شما نیاز دارید کارمندان تان با خط فکری شما آشنا بوده و اصالت و صداقت شما را باور داشته باشند.


 

نکات کلیدی برای تعیین محدوده حقوق و دستمزد 

5-  بودجه و بازگشت سرمایه خود را ارزیابی کنید

ببینید تا چه میزان می توانید پرداختی داشته باشید. این تعیین می کند که چقدر می توانید برای استخدام کارمندان جدید برای نقش های خاص هزینه کنید.
همچنین به نرخ بازگشت سرمایه  (ROI)  موقعیت شغلی موقعیت شغلی موردنظر و این که چقدر در ازای آن کارمند به دست خواهید آورد، توجه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر فروشنده ای را استخدام می کنید و پیش بینی می شود که این شخص سالانه 150000 واحد پولی درآمد داشته باشد، می توانید حدود 75000 واحد برای او هزینه کنید.
در مورد بازار قضاوت کرده و ببینید هنگام ایجاد محدوده دستمزد برای این موقعیت، تا چه میزان می توانید برای آن نقش خاص هزینه کنید.
 
6-  از داوطلب آن نقش پرس و جو کنید.

یکی از راه‌های ایجاد محدوده دستمزد برای یک نقش خاص این است که از کاندیدهای آن نقش بپرسید انتظارات دستمزدی خودش برای این موقعیت شغلی چیست. انجام این کار طیف وسیعی از انتظارات داوطلبین نقش را به شما پیشنهاد می دهد و این توانایی را پیدا می کنید که محدوده دستمزدی دقیقی را برای این موقعیت ایجاد نمایید.
بدیهی است که شما فقط باید آن چه را که در حد توان تان است ارائه دهید. با این حال، اگر اکثر کاندیداهای شما محدوده خاصی را درخواست می کنند و برای کسب و کار شما مقرون به صرفه است، سعی کنید محدوده دستمزد را در همان حدود تعیین نمایید. به این ترتیب، می توانید اطمینان حاصل کنید که محدوده دستمزدی شما رقابتی و قابل قبول برای داوطلبین با کیفیت است.


 
7-   به بازار رقابتی توجه داشته باشید.

وقتی نوبت به ایجاد محدوده دستمزد برای نقش‌های خاص می‌رسد، ببینید رقبا چقدر می‌پردازند. اطمینان حاصل کنید که آن چه ارائه می دهید، کاندیداها را به سمت کسب و کار شما جذب می کند. محدوده دستمزد برای بسیاری از موقعیت ها بسیار متفاوت است. انتخاب میانه و شروع مذاکره از آن حدود می تواند نتیجه بخش باشد.


8-   تفاوت های منطقه ای را در نظر بگیرید.

ارزیابی و ترکیب تفاوت هزینه های زندگی بر اساس مکان داوطلبین موقعیت شغلی، می تواند کمک کننده باشد. به ویژه زمانی که برای موقعیت های شغلی از راه دور استخدام می کنید، در نظر گرفتن مدل های پرداختی مبتنی بر موقعیت مکانی می تواند مفید باشد.
به همین دلیل مهم است که با تفاوت های منطقه ای در زمینه صنعت خود و مشاغلی که برای آنها استخدام می کنید آشنا باشید.
 
نتیجه این که ایجاد محدوده دستمزد، یک فرآیند پیچیده است که در آن شما باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید تا بتوانید جبران خدمت منصفانه و عادلانه ای را ارائه دهید. اگر در این زمینه روش مند باشید می توانید مطمئن شوید که سازمان شما برای کارکنانش دستمزدی رقابتی ارائه می کند.



برای دسترسی به منبع این مقاله کلیک کنید.


هشت توصیه در مورد نحوه ایجاد محدوده دستمزد
Ali Akbar Izadikhah ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ۱۱:۵۳:۲۶
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
هفت چالش جبران خدمات و نحوه رفع آن
شناسایی و رفع عوامل نارضایتی کارکنان و کاهش بهره وری