مزایای OKR براي استارت آپ ها، SMEها و موسسات اقتصادی
مفهوم OKR در کسب و کار

  مزایای  OKR   برای استارت آپ ها، SME ها و موسسات اقتصادی 

 

همه کسب‌وکارها به درک دقیقی از اینکه به کجا می‌روند نياز دارند تا اقدامات هدفمندی برای برنده شدن در آینده کاری خود انجام دهند، چه استارت‌آپ‌هایی باشند که در مراحل اولیه توسعه فعالیت می‌کنند، شرکت‌های کوچک و متوسط که برای تصاحب سهم بازار تلاش می‌کنند، یا شرکت‌هایی که به دنبال نوآوری هستند، شرکت‌ها باید به اهدافی متعهد شوند تا به نتایج دلخواه خود دست یابند.

اهداف و نتایج کلیدی (OKRs) یک راه عالی برای دستیابی سازمان ها به اهدافشان است. OKR ها در تجارت می توانند یک چارچوب هدف گذاری قدرتمند باشند که برای تعیین اهداف بلندپروازانه، مشارکتی و محدود به زمان استفاده می شود. این چارچوب از دو جزء برای تعیین و پیگیری اهداف استفاده می کند: اهداف و نتایج کلیدی. اهداف به توصیف های کوتاه و کیفی از آنچه که یک کسب و کار می خواهد به آن دست یابد اشاره دارد. هر هدف با 3-5 نتیجه کلیدی قابل اندازه گیری همراه است که برای ردیابی پیشرفت به سمت هر هدف استفاده می شود.

OKR   می تواند با استفاده از شاخص‌های پیشرفت قابل اندازه‌گیری و شفاف، هدف‌گذاری مشترک و رویکردی انعطاف‌پذیر جهت تحقق هدف کسب و کارها در رفع نیازهای مشتری و ساده‌سازی رویه‌ها کمک کند.

برای نشان دادن قدرت OKR ها در کسب و کار، این مقاله مزایای استفاده از OKR برای استارتاپ ها، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) و شرکت ها را پوشش می دهد. علاوه بر این، نمونه هایی از OKR ها را برای هر نوع سازمان ارایه  می دهد.

5 مزیت استفاده از OKR در تجارت

OKR ها می توانند ابزارهای ارزشمندی بدون در نظر گرفتن اندازه یا نوع صنعت باشند و نیازها را در طول چرخه حیات کسب و کار برآورده کنند. مهم‌تر از همه، استارت‌آپ‌ها، SMB‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از OKR در تجارت استفاده کنند تا:

همسویی و هماهنگی آنها تقویت شود. 

فرهنگ نوآوری را تقویت کنند.

بهره وری و تعامل را افزایش دهند. 

قابلیت های تطبیقی افزایش یابد. 

تخصیص و مدیریت منابع را بهینه کنند.

1.  تقویت هم ترازی و هماهنگی 

استفاده از OKR ها در تجارت می تواند همسویی و هماهنگی منابع را بهبود بخشد. اهداف OKR می توانند پیوندهای محکمی بین کارمندان، عملیات و فرآیندها ایجاد کنند و آنها را در جهت یک مأموریت هماهنگ کنند. این همسویی، با تمرکز کارکنان بر روی یک هدف مشترک و بدون نیاز به سیستم های ارتباطی پیچیده، جهت کسب و کار را روشن و عملیات را ساده می کند، 

2. پرورش فرهنگ نوآوری

ماهیت جاه طلبانه OKR ها می تواند خلاقیت و آزمون و خطا را در هسته عملیات شرکت تقویت کند. از آنجایی که OKR ها در کسب و کار شامل اهداف کششی و روبه جلو هستند که به جبران گذشته مرتبط نیستند – یا حداقل نباید باشند، ریسک گریزی کمتر و آزمایش بیشتر را تشویق می کنند. این باعث می شود OKR ها محرک های قدرتمندی برای نوآوری و تفکر جانبی باشند.

3. افزایش بهره وری و تعامل

استفاده از OKR در کسب و کار با هر اندازه ای می تواند تعامل و بهره وری را در مشاغل بهبود بخشد. از طریق هدف گذاری مشترک، به روز رسانی شفاف پیشرفت، و مالکیت واضح اهداف، کارکنان در طول چرخه OKR با انگیزه، پاسخگو و سازنده باقی می مانند.

4. افزایش قابلیت انعطاف پذیری

چارچوب OKR یک نیروی محرکه چابکی و انعطاف پذیری است که شرکت ها را تشویق می کند تا منابع را در پاسخ به تغییرات در محیط بازار به کار گیرند. از آنجایی که OKR ها در کسب و کار را می توان به طور مداوم در طول چرخه OKR به روز کرد - قابل تنظیم با آهنگ OKR یک شرکت - آنها به شرکت ها کمک می کنند تا به طور یکپارچه استراتژی های خود را با پیشرفت پایدار به سمت اهداف بلند مدت تغییر دهند.

5. تخصیص و مدیریت بهینه منابع 

استفاده از OKR ها در عملیات تجاری، سازمان ها را تشویق می کند تا منابع را به سمت آنچه مهم تر است هدایت کنند. به عنوان مثال، شرکت ها می توانند از پیشرفت OKR سالانه و سه ماهه خود برای ارزیابی اثربخشی تخصیص منابع خود استفاده کنند. علاوه بر این، از آنجایی که اهداف توسعه‌یافته از کسب‌وکارها می‌خواهد که از آنچه که دارند حداکثر استفاده را ببرند، OKR به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا سودمندی و قابلیت منابع خود را به حداکثر برسانند.

چگونه OKR ها به استارت آپ ها کمک می کنند

استارت‌آپ‌ها ممکن است هنگام کار برای ساده‌سازی فرآیندهای خود با موانع متعددی روبرو شوند. استارت‌آپ‌ها با تجهیز به OKR در عملیات تجاری، می‌توانند تأثیر این موانع را کاهش دهند و عملکرد برتر را حفظ کنند.

هنگامی که استارتاپ ها برنامه ارتباطی خود را تقویت می کنند، ممکن است کارمندان اشتباه کنند یا در جهت اهداف متفاوت تلاش کنند. برای غلبه بر این امر، استارت‌آپ‌ها می‌توانند یک OKR در سراسر شرکت (یعنی هدف ستاره شمالی) برای هدایت تلاش‌های کارمندان و رشد پایدار و متمرکز ایجاد کنند.

OKR ها همچنین می توانند به استارتاپ ها کمک کنند تا در مقابل رقبای بزرگ قرار بگیرند. از آنجایی که اهداف کششی OKR تفکر نوآورانه را تشویق می کند - به طور همزمان مشارکت کارکنان و بهره وری را تسهیل می کند - استفاده از OKR ها در تجارت می تواند پیشنهادات استارتاپ ها را بهبود بخشد و آنها را به قله های جدیدی از موفقیت سوق دهد.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها می‌توانند از OKR برای سازگاری خود استفاده کنند. از آنجایی که استارت‌آپ‌ها فاقد فرآیندهای داخلی ریشه‌دار هستند و نیازمند رویکردهای تجربی برای کسب‌وکار هستند، می‌توانند برای انعطاف‌پذیری در محیط‌های پویا به OKR‌ها اعتماد کنند.

این انعطاف پذیری برای استارتاپ هایی که با منابع محدود فعالیت می کنند بسیار مهم است. از آنجایی که این شرکت ها باید به طور استراتژیک از منابع برای اطمینان از عملیات پایدار و نتایج برتر استفاده کنند، آنها نیاز به درک روشنی از بهترین محل استقرار منابع خود دارند. با ماهیت کمی و قابل ردیابی OKR ها، استارت آپ ها می توانند اثربخشی تخصیص منابع خود را ارزیابی کنند، بر دوره های نوسان غلبه کنند و در میان عدم قطعیت پیشرفت کنند.

چگونه OKR به مشاغل کوچک و متوسط کمک می کند

OKR ها همچنین می توانند Small & Medium Businesses)  SMBs)  را پشتیبانی کنند و به آنها کمک می کنند تا بر چالش های عملیات مقیاس بندی غلبه کنند.

همانطور که SMB ها رشد می کنند، ممکن است مقیاس شبکه های داخلی را به طور یکسان چالش برانگیز بدانند. این می تواند باعث اختلال در انتقال اطلاعات، دانش و تجربه شود. از آنجایی که OKR ها همسویی را در هر سطح از سازمان تسهیل می کنند، SMB ها می توانند از آنها برای کالیبره کردن عملیات و اجتناب از موانع عملیاتی استفاده کنند.

علاوه بر این، از آنجایی که کارکنان SMB باید توانمندی های زیادی داشته باشند تا فاصله بین منابع و رشد شرکت را به حداقل برسانند، SMB ها باید بر مشارکت کارکنان تمرکز کنند. با OKR ها که مالکیت اهداف بلندپروازانه را ترویج می کنند، کارکنان تشویق می شوند تا با انگیزه و سازنده بمانند.

مشارکت کارکنان نیز برای تغییر تمرکز SMB ها از بقا به رشد ضروری است. این تغییر مستلزم یک رویکرد آینده نگر برای عملیات است که اغلب در SMB ها به دلیل تمرکز قبلی آنها بر بقا و ریسک گریزی وجود ندارد. با استفاده از OKR ها در تجارت، SMB ها می توانند نوآوری و سازگاری را در عملیات خود ادغام کنند و از منابع محدود برای مطابقت با نیازهای بازار در حال تغییر استفاده کنند.

چگونه OKR ها به شرکت ها کمک می کنند

به دلیل اندازه بزرگ، شرکت ها با چالش های متفاوتی نسبت به استارتاپ ها و SMB ها مواجه هستند. با این حال، OKR ها هنوز هم می توانند یک راه حل بهینه برای این مشاغل باشند، زیرا انعطاف پذیری این چارچوب می تواند برای سازمان های بزرگ نیز بسیار سودمند باشد.

عدم انطباق و عدم ارتباط مسائل رایجی است که شرکت هایی با تیم های ترکیبی گسترده با آن مواجه هستند. از آنجایی که این چالش‌ها می‌توانند باعث ایجاد کارهای تکراری، زائد و متناقض شوند، استفاده از OKR در کسب‌وکار می‌تواند همسویی اهداف و دیدگاه در مورد استفاده از منابع را تضمین کند.

همسویی و دیدگاه مشترک، برای سازمان های بزرگ با سلسله مراتب قدیمی، تصمیم گیری آبشاری و سیلو ضروری است. کارمندان در چنین مشاغلی ممکن است نتوانند سهم مثبت کار خود را ببینند، که باعث جدایی و احساس قطع ارتباط می شود. از آنجایی که OKR ها مسئولیت پذیری در مورد اهداف آرمانی را تشویق می کنند، می توانند راه حل مناسبی برای کسب و کارهای بزرگ باشند و مشارکت کارکنان، بهره وری و حفظ را تسهیل کنند.

علاوه بر این، موفقیت موجود سازمان‌های قدیمی می‌تواند آنها را کمتر مشتاق نوآوری کند و بیشتر به روش‌های آزمایش‌شده متکی باشد. این می تواند آنها را خاموش نگه دارد و ممکن است منجر به از دست دادن سهم بازار شود زیرا کسب و کارها نیاز دارند تا به سرعت در برابر عوامل غیر قابل پیش بینی در بازار تغییر کنند. استفاده از OKR به‌عنوان نیروی محرکه نوآوری و چابکی، خروج شرکت ها را از رکود، افزایش رشد و اینکه آیا از جزر و مدهای محیط بازار اجتناب می‌کنند یا خیر را تضمین می کند. 

نمونه های OKR برای مشاغل با اندازه های مختلف

OKR برای استارت آپ ها

هدف: افزایش آگاهی از برند

نتیجه کلیدی 1: افزایش سهم صدا در رسانه های اجتماعی به 16٪

نتیجه کلیدی 2: افزایش ترافیک ارجاع تا 70٪

نتیجه کلیدی 3: افزایش ترافیک وب تا 25٪

هدف: در مسیر تامین بودجه اولیه باشید

نتیجه کلیدی 1: پایگاه مشتری را به 500 افزایش دهید

نتیجه کلیدی 2: افزایش نرخ فعال سازی به 25٪

نتیجه کلیدی 3: NPS را از 31 به 50 افزایش دهید

هدف: بهبود تناسب محصول با بازار

نتیجه کلیدی 1: افزایش نرخ ثبت نام تا 5٪

نتیجه کلیدی 2: افزایش نرخ تبدیل تا 10٪

نتیجه کلیدی 3: زمان را به مقدار 2 دقیقه کاهش دهید

نتیجه کلیدی 4: حفظ همگروهی در سطح کاربر را به 35 درصد افزایش دهید

OKR برای SMB ها

هدف: تحکیم تنوع، حقوق صاحبان سهام، و گنجاندن (DEI) در شرکت

نتیجه کلیدی 1: نرخ مشارکت 100% در آموزش DE&I کارکنان

نتیجه کلیدی 2: افزایش درصد کارکنان متنوع از 45% به 60%

نتیجه کلیدی 3: خط مشی فعلی خود را در مورد DE&I به عنوان بخشی از آیین نامه رفتار داخلی خود بهبود بخشید

هدف: افزایش درآمد به بالاترین سطح جدید

نتیجه کلیدی 1: به درآمد سه ماهه 5.000.000 دلار دست پیدا کنید

نتیجه کلیدی 2: افزایش نرخ تبدیل از SQL به فرصت به 13٪

نتیجه کلیدی 3: فروش به 25 درصد از مشتریان فعلی

نتیجه کلیدی 4: کاهش نرخ چرخش 2.5٪

هدف: بهبود رضایت مشتری

نتیجه کلیدی 1: امتیاز خالص تبلیغ کننده را از 5.8 به 7 افزایش دهید

نتیجه کلیدی 2: تعداد شکایات را از 12 به 8 کاهش دهید

نتیجه کلیدی 3: بازخورد 50 مشتری از بین رفته را به دست آورید

OKR برای شرکت ها

هدف: سرعت بخشیدن به رشد جهانی 

نتیجه کلیدی 1: استخدام 50 پرسنل جدید در دفاتر EMEA ما

نتیجه کلیدی 2: دستیابی به 500 میلیون دلار در کل فروش جهانی

نتیجه کلیدی 3: بازاریابی محلی را در 6 بازار جغرافیایی برتر ما فعال کنید

هدف: به زبان مشتریان بالقوه خود صحبت کنید

نتیجه کلیدی 1: برای هر یک از 6 بازار برتر جغرافیایی ما یک مدیر کشوری استخدام کنید

نتیجه کلیدی 2: انتشار وب سایت بومی سازی شده در 6 بازار جغرافیایی برتر ما

نتیجه کلیدی 3: برای هر یک از 6 بازار جغرافیایی برتر ما، 2 آگهی تبلیغاتی جدید تولید کنید

هدف: تاج گذاری مشتری

نتیجه کلیدی 1: هر ماه از 10 مشتری بازخورد جمع آوری کنید

نتیجه کلیدی 2: زمان پاسخگویی درخواست پشتیبانی مشتری را به 2 ساعت کاهش دهید

نتیجه کلیدی 3: افزایش حفظ مشتری تا 90٪

هدف: فرهنگ شرکت ما را افزایش دهید

نتیجه کلیدی 1: چالش متناسب  سازی شرکت را با مشارکت 85 درصدی اجرا کنید

نتیجه کلیدی 2: خلاصه ای از نتایج حاصل از نظرسنجی های مشارکت کارکنان را تهیه کنید

نتیجه کلیدی 3: در جشن تعطیلات امسال 100% بازخورد مثبت بدست آورید.


استفاده از OKR در کسب و کار شما

کسب و کارها باید در مورد تعیین و دستیابی به اهداف در هر مرحله از چرخه زندگی خود فعال باشند. استارت‌آپ‌ها، SMB‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از OKR در کسب‌وکار برای تسهیل هم‌ترازی، نوآوری، بهینه‌سازی تخصیص منابع، افزایش عملکرد و بهبود انعطاف‌پذیری استفاده کنند.

اجرای OKR ها در کسب و کارتان به شما کمک می کند که به طور مداوم از انتظارات عملکرد فراتر بروید، یک مزیت رقابتی را حفظ کنید. با استفاده از پلت فرم اجرای استراتژی مناسب برای کسب و کار خود، می توانید OKR های خود را با رشد و موفقیت مستمر برنامه ریزی، تراز، اجرا، ارزیابی و تطبیق دهید. ببینید چگونه می توانید از پلتفرم ها برای ایجاد یک اجرای استراتژی مناسب استفاده کنید.

از آن جایی که شرکت شما به دنبال دستیابی به بهترین نتایج ممکن است، شما نیاز به یک رویکرد مدرن برای اداره کسب و کار خود و تغییر کسب و کار خود دارید. مدل عملیاتی مدرن، استراتژی، تیم‌ها و داده‌ها را برای کمک به تصمیم‌گیری سریع‌تر، بهینه‌سازی عملیات و به دست آوردن نتایج بهتر کسب‌وکار با هم ترکیب می‌کند.

منبع: WWW.quantive.com

 


مزایای OKR براي استارت آپ ها، SMEها و موسسات اقتصادی
Ali Akbar Izadikhah ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ ۲۱:۰۷:۳۵
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
OKRs روشی مناسب برای تعیین اهداف تیم ها، نه افراد