شایستگی های مدیران منابع انسانی در 2025
متخصصان منابع انسانی امروز با شکاف مهارتی افزاینده ای مواجه هستند.
نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که 60 درصد متخصصان منابع انسانی معتقد هستند که مجموعه مهارت های فعلی آنها در سه تا پنج سال آینده منسوخ خواهد شد.
این موضوع یک چالش جدی برای حوزه منابع انسانی محسوب می شود. نه تنها مهارت های فعلی آنها منسوخ می شود، بلکه برای عملکرد خوب، لازم است شایستگی های جدیدی را نیز توسعه دهند.
استفان کسریل، مدیرعامل UpWork و عضو مجمع جهانی اقتصاد، نیمه عمر مهارت ها را حدود پنج سال می داند و بر ضرورت توسعه مداوم مهارت ها تأکید می کند.
وقتی به نقش فناوری توجه می کنیم، این نکته به بهترین شکل نشان داده می شود.
بر اساس این نظرسنجی، 70 درصد از سازمان ها حداقل یک فناوری جدید را جهت افزایش ظرفیت کارکنان در سال 2019 معرفی کرده اند. این میزان در طول همه گیری ویروس کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
این امر مستلزم تجدیدنظر در مدل های قدیمی شایستگی منابع انسانی است.
در این مقاله چهارچوب جدیدی برای شایستگی های منابع انسانی برای سال 2025 معرف می کنیم و معتقدیم این چارچوب به استانداردی برای حوزه منابع انسانی تبدیل خواهد شد.
متخصصان منابع انسانی T-Shaped
به طور سنتی، بسیاری از متخصصان منابع انسانی، قبل از کسب تجربه عملی در نقش های مربوطه، مهارت های عمومی مرتبط با مدیریت منابع انسانی را به صورت آکادمیک در دانشگاه توسعه دادند.
در دهههای گذشته، افراد تأثیرگذار بر حوزه مدیریت منابع انسانی، مهارتهای خاصی را که هر فرد حرفهای در این زمینه برای مؤثر بودن در نقش خود به آن نیاز دارد، برجسته نموده اند.
بارزترین مثال درک کسب و کار است.
با این حال، یک چارچوب فراگیر که مشخص کند هر کدام از حرفهها به کدام مهارتها و رفتارها نیاز دارند تا تأثیرگذار باشند تاکنون وجود نداشته است.
ما معتقدیم که موفق ترین فرد حرفه ای در حوزه HR، دارای مشخصات T شکل است.
یک متخصص منابع انسانی T شکل، درک عمومی از شایستگیهای اصلی مرتبط با کارشان دارد.
آنها همچنین دارای درک تخصصی از شایستگی های عملکردی خود هستند.
مطالعات متعدد در AIHR منجر به ارائه چهارچوبی برای شایستگی منابع انسانی در سال 2025 با چهار شایستگی اصلی شد که به دو بخش چهار بعدی تقسیم می شود. هر یک از این ابعاد شامل ده رفتار فردی است:
