تالار گفتگوی تیم برنده

Welcome!

This community is for professionals and enthusiasts of our products and services.
Share and discuss the best content and new marketing ideas, build your professional profile and become a better marketer together.

1

نحوه ایجاد و شروع همکاری اعضای یک تیم موفق

آواتار
Mohammad Rezaei

اساتید عزیز، خسته نباشید.

خیلی دوست دارم نظر دوستان را در خصوص المان هایی که برای تشکیل یک تیم موفق مورد نیاز است ، بدانم. 

بسیار سپاسگزارم از توضیحاتی که ارائه می گردد

1 نظر دادن
آواتار
رها کردن
آواتار
Zahra mazhari
-

سلام وقت همگی به خیر و ممنون از نظرات ارزشمندتون. بسیار سوال و البته جوابهای مفید و مهمی بود.

5 پاسخ
1
آواتار
Ali Akbar Izadikhah
بهترین پاسخ


سلام و ارادت خدمت جناب آقای مهندس رضایی عزیز؛ ممنون بابت توجه و اظهار لطفتون

در خصوص نحوه ایجاد و شروع همکاری اعضای یک تیم موفق میشه گفت که:

براي تشكيل تيم موفق اول بايد هدف تشكيل تيم ماموريت اصلي بصورت واضح تعريف بشه يعني اينكه اول بايد يه نوع طراحي و تحليل سازماني براي تشكيل تيم انجام بشه، اول بايد بدونيم دقيقا چه كاري رو ميخواهيم با استفاده از تيم انجام بديم. بعد با ويژگي هاي تيم انطباقش بديم ببينم اصلا در قالب تيم اون كار اجرايي هست يا نه؟ كاري رو ميشه به تيم سپرد كه از چند بخش تخصصي جدا تشكيل شده و اجماع اين تخصص ها به انجام یه كار يا پروژه مي انجامه. یعنی اينكه براي تحقق هدف تيم چه بخش هايي و چه تخصص هايي و به چه  اندازه نياز هست.

 در مجموع میشه گفت یه نوع آناليز شغلي تيمي باید انجام بشه. اینجا از اصول طراحي سازمان خيلي ميشه استفاده كرد. يعني تيم رو به شكل يه سازمان كوچيك ببينيم و براساس روش هاي معتبر طراحي سازمان انجام بديم. يعني همون تقسيم وظايف و بخش بندي و تعريف مشاغل اينجا انجام بشه. و البته توي آناليز و تحليل و طراحي سازماني تيمي بايد بيشتر روي نقش ها تاكيد بشه چون اون چيزي كه تيم رو منسجم ميكنه تعريف درست نقش هاست البته تو فاز اول يعني اول بايد در ساختار تيم نقش ها كاملا مشخص بشه. دقيقا بايد بر مبناي اصول طراحي سازمان پيش بره با ديدگاه كار تيمي، يعني از اول توي تعريف كار و سپردن كار به تيم اين نكته حتما بايد در نظر گرفته بشه بعد بايد بر مبناي حجم كار، تعداد بخش هاي اصلي و زير مجموعه ها مشخص بشه

بعد تو فاز دوم بريم سراغ يافتن افراد با بيشترين انطباق با اين نقش ها. و نكنه مهم ديگه اينه كه فرق تيم و گروه درك بشه. از گروه نتيجه كار تيمي رو توقع نداشته باشيم تيم رو با رويكرد گروه برنامه ريزي و هدايت نكنيم. همون طور که اول هم اشاره شد باید ببینیم چه كاري رو به تيم بسپريم و در چه بستر ساختاري؟

تيم در بستر فرهنگ سازماني منطبق با رفتارهاي تيمي موفق خواهد بود. اين توجه نکردن به بستر در كنار عدم شناخت تيم و كار تيمي و عدم شناخت نحوه رهبري تيم و اينکه اصلا چه كاري بايد تيمي انجام بشه عامل عدم موفقيت كار تيمي در ايران هستش و به نظر میاد که عدم تحليل درست سازمانِ تيم و طراحي نادرست تيم باعث اين موضوع ميشه.

خلاصه این که مرحله اول فاز تحليل و آناليز و طراحي سازماني تيم، هستش كه شامل شناخت و انطباق ماموريت و كار قابل واگذاري به كار تيمي با شرايط فرهنگي و ساختاري و ساير موارد مرتبط هستش. خروجي اين فاز اينه كه اصلا اين كار قابل سپردن به تيم هستش يا نه اگر هست بخش هاي اصلي و تقسم نقش ها بصورت كلي و كلان دربياد. تو اين فاز شاخص ها و kpi ها و فرايندهاي كاري همه درمياد، انطباق ويژگي هاي شخصيتي و عادات، علايق و توانمندي ها و شايستگي هاي افراد با نقش هاي تعريف شده در تيم، اينجا كانون ارزیابی هم ميتونه تعريف بشه، بعد رصد و پايش شاخص ها به صورت مستمر و در دوره هاي زماني مشخص و اصلاح و بهبود مستمر هم فرايندها و هم افراد تيم.

دوست دارم تجربیات شما رو هم در مورد تیم سازی بدونم و اینکه نظر شما در مورد موضوعات مطرح شده بالا چیه؟

موفق و پیروز باشید

1 نظر دادن
آواتار
رها کردن
آواتار
Mohammad Rezaei
-

رض ادب و احترام خدمت شما ، مهندس ایزدی خواه عزیز و دوست داشتنی،

خیلی ممنون از توضیحات عالی و کاملی که ارائه کردید. به جرات می توانم عنوان نمایم هر بخش از توضیحاتی که اشاره فرمودید ، کلی مطلب مهم و جالب توجه ای دارد که می توان راجع به هر کدام ، ساعت ها صحبت نمود تا جزیییات بیشتری از آن آشکار گردد. اگر زمان و فرصت داشته باشید خیلی خوشحال می شوم که راجع به برخی از این سرفصل ها، نظیر #تفاوت تیم و گروه ، #آنالیز شغلی تیم و... توضیحات تکمیلی را در هر قالبی صلاح می دانید(پادکست ، اسلاید آموزشی ،فروم ، یا حتی لایو اینستاگرامی)، ارائه نمایید.

اما یک دغدغه همواره برایم در خصوص تشکیل تیم وجود دارد. در بخش تشکیل تیم ، شما اشاره کردید در صورتی که به این جمع بندی رسیدیم که نیاز به انجام یک کار تیمی احساس شد، برای تشکیل تیم می توانیم اقدام نماییم. سوال اینجاست مثلا برای انجام یک پروژه خاص(مثلا ساخت یک ساختمان که قطعا می دانیم که افراد مختلفی در قالب تیم یا گروه برای ساخت آن نقش دارند و به نظر می رسد ، وجود تیم یا تیم هایی دراین پروژه لازم وضروری است.) آیا ما می توانیم به کارفرما، پیمانکار و ناظر در این پروژه واژه تیم را اطلاق نماییم؟ اگر تیم هستند ، چگونه می توان این نقش ها را که در ظاهر منافع مشترکی ندارند به عنوان نقش های حاضر در یک سازمان کوچک قلمداد نمود؟ و اگر تیم نیستند ، چگونه می توانیم این حجم از تعامل و ارتباط بین این افراد را در یک پروژه توضیح دهیم؟

در واقع آیا داشتن منافع مشترک و تخصص های مختلف را باید به عنوان شرط لازم برای تشکیل یک تیم در نظر گرفت؟ (با فرض پذیرش سایر شرایط) یا اینکه افراد با منافع و تخصص های متفاوت هم می توانند در قالب یک تیم فعالیت نمایند و آن تیم نیز موفق شود؟اگر چنین است ، آیا صرفا عدم وجودتضاد یا تنافر در منافع در این حالت کفایت می کند؟

خیلی خوشحال می شوم نظر شما را دراین رابطه بدانم . مجددا از فایل ها و توضیحات ارائه شده شما کمال تشکر را می نمایم.

0
آواتار
سما واحدی
بهترین پاسخ

شاید در مقابل این سوال بتوان پرسید که :

فاکتورهای اصلی کسب و کارهای موفق، چیستند؟

مهم‌ترین فاکتورهای تجربه شده در کسب و کارهای موفق به دسته بندی کلی زیر تقسیم می‌شوند:

1-       داشتن برنامه ریزی و اهداف روشن کسب و کاری

2-     استقامت و تاب آوری

3-    درک عدم دائمی بودن نقاط شکست و پیروزی

4-    داشتن باور مشترک و روحیه تیمی

5-    انگیزه متناسب با هدف و چشم انداز

6-     شفافیت ماموریت اصلی و زیرمجموعه‌ها (تعریف فرآیند، اصول متعالی سرمایه‌های انسانی ، اصول رفتار محیطی و بیرونی)

7-    مدیریت صحیح منابع موجود (مدیریت فناوری)

8-    درک روشنی از زمان، پول و منابع ( یک کنترل پروژه واقعی در ابعاد کسب و کاری)

تمامی این المان‌ها گرد هم نیازمند یک نقشه #استراتژیک هستند. نقشه استراتژی نقشه ای است که جنبه‌های رهبری دارد و از جنس بلند مدت است و نه فقط در موارد بحران.

#کسب_و_کار_موفق کسب و کاریست که پلن استراتژی چیده و در بازه‌های زمانی فاکتورها و سنجه‌های پلن را پایش و ارزیابی می‌کند و در جهت بهبود آن گام اجرایی دارد. 

آواتار
رها کردن
0
آواتار
Ali Akbar Izadikhah
بهترین پاسخ

سلام و ارادت

ممنون از توجه و نظر لطف شما مهندس عزیز و بزرگوار 

خب در خصوص فرق تیم و گروه نکته مهمی که میشه بهش اشاره کرد اینه که ساختار تیم باید طوری طراحی شود که وظایف در بخش های مختلف تیم تکمیل کننده هم باشند و برایند کار تمامی اجزای تیم منجر به تحقق هدف یکپارچه تیم بشود. یعنی باید طراحی ساختار تیم به دقت انجام شود که نه نقشی اضافه باشد و نه به نقشی بیش از حد وظیفه واگذار شود. 

منتظر نظر ارزشمند شما دوستان عزیز هستم 

1 نظر دادن
آواتار
رها کردن
آواتار
Fatemeh Shakhsian
-

سلام و سپاس بابت صحبت های مفیدی که مطرح شد، در خصوص تفاوت ساختاری و محتوایی تیم و گروه اگه از نظر رویکرد اعضا هم بررسی کنیم، در یک گروه معمولا افراد بر اساس یک نیاز فردی وارد میشوند و به دنبال استفاده از پتانسیل و توان جمع برای رفع بهینه اون نیاز یا اهدافی مرتبط با اون هستند. ولی در تیم، همون طور که در پست بالا به درستی بهش اشاره شده این رویکرد با روح تیم و کار تیمی هماهنگ نیست ، برای تشکیل تیم درسته که اعضا ممکن است هر کدوم بر اساس نیازی وارد شده باشند ولی مهم این هست که یک نیاز واحد به عنوان برایندی از مجموع خواسته ها و نیازها برای جمع تعریف شده و بر اساس آن نیاز واحد، هدفی در نظر گرفته و مبنای ساختار و نقش ها و وظایف اعضای تیم بشه. با این رویکرد، مهم تعریف درست هدف کلی و متعهد شدن اعضا به دسترسی به ان هدف که شاید کاملا منطبق با هدف فردی آنها هم نباشد است.

0
آواتار
Ali Akbar Izadikhah
بهترین پاسخ

سلام و ارادت

تشکر بابت ذکر مطالب ارزشمند دوستان عزیز

یه موضوعی که به نظر در تیم مهم هستش ،  ویژگی های شخصیتی افراد و اعضای تیم است 

با آزمونهای شخصیت شناسی مانند بلبین میشه فهمید که هر کسی تو تیم چه نقشی رو میتونه بهتر انجام بده و موفق تره پس شناخت شخصیتی اعضا تیم هم در کنار تخصص می تونه در بهره وری و موفقیت تیم موثر باشه 

اگه دوست داشته باشید می تونم آزمون بلبین و  تحلیل اونور براتون بزارم 

ممنون از شما 



1 نظر دادن
آواتار
رها کردن
آواتار
Fatemeh Shakhsian
-

خیلی هم عالی. ممنون میشیم

-1
آواتار
internal_user
بهترین پاسخ

با سلام،

لطفا مطالب بیشتری در این خصوص قرار دهید.

با تشکر

2 نظرات
آواتار
رها کردن
آواتار
Ali Akbar Izadikhah
-

جناب أقاي مهندس رضایی عزیز

با سپاس از اظهار لطف و دقت نظر شما

به نظرم بیاییم اول فرق تیم و گروه رو با هم بررسی کنیم

تیم از اجزای متفاوت و تکمیل کننده یکدیگر تشکیل شده است

در تیم اعضا دارای هدف مشترکی هستند ولی در گروه هدف الزاما مشترک نیست

مثلا تیمی که طراحی یک سازه را بعهده دارد ممکن است از مهندس عمران مهندس معمار و مهندس مکانیک تشکیل بشه که کاراشون هیچ شباهتی نداره و هر کدام وظیفه خاص خودشو داره و مجموعه کار اینا یک هدف رو دنبال می کنه و اون طراحی سازه هستن پس اینجا هدف یکیه تخصصها در تیم مختلف و تکمیل کننده همدیگه هستن میشه به این جمع تیم گفت

اگه موافق باشد موضوع یکی بودن هدف در تیم رو بحث کنیم اگه نکته ای به نظرتون میرسه بفرمایید ممنون ازمشارکت خوبتون

موفق باشید

آواتار
Mohammad Rezaei
-

خیلی ممنون مهندس عزیز،

بله خیلی جالب بود . حتما موافقم که در این خصوص صحبت شود. در واقع برداشت من از فرمایشات شما این است که دارا بودن هدف مشترک، جز لا ینفک یک تیم است که در گروه دیده نمی شود.

بی صبرانه منتظر جزییات بیشتری در این خصوص هستم.

برقرار باشید

پاسخ شما

لطفا به صورت کامل و جامع پاسخ خود را ارائه نمایید.درصورتی که می خواهید صرفا نظر خود را ارائه کنید و نیاز به پاسخ ندارید ، می توانید از گزینه ثبت نظر استفاده نمایید. البته شما همیشه می توانید پاسخ های خود را اصلاح نمایید - قطعا نیازی نیست به سوال های تکراری پاسخ دهید. همچنین رای دادن می تواند بسیار کمک کننده باشد - و برای شناسایی بهترین پرسش و پاسخ بسیار موثر خواهد بود.