تالار گفتگو در خصوص قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی

Welcome!

This community is for professionals and enthusiasts of our products and services.
Share and discuss the best content and new marketing ideas, build your professional profile and become a better marketer together.

1

پرسش های خود را در این بخش مطرح نمایید

آواتار
Mohammad Rezaei
آواتار
رها کردن
2 پاسخ
1
آواتار
Ali Akbar Izadikhah
بهترین پاسخ

سلام آقای صالحی عزیز ضمن تشکر از شما، خدمت شما عرض شود که مبحث پنجم از فصل سوم قانون کار جمهوری اسلامی ایران به شرایط کار نوجوان اختصاص داره که شامل ماده 79 تا 84 این قانون هستش. در ماده 79 ممنوعیت به کار گماری افراد زیر 15 سال اعلام شده و در ماده 80 کارگر با سن بین 15 تا 18 سال به عنوان کارگر نوجوان معرفی شده و ضوابطی برای اونا در نظر گرفته از جمله انجام آزمایش های بدو استخدام توسط سازمان تامین اجتماعی و تجدید سالی یکبار آن. و اظهار نظر پزشک در خصوص تناسب کار ارجاعی با توانایی کارگر  و در ماده 82 نیز ساعات کار روزانه کارگر نوجوان نیم ساعت کمتر از ساعات کار معمولی کارگران اعلام شده و در ماده 83 نیز ممنوعیت ارجاع هر نوع کار اضافی، انجام کار در شب، کارهای سخت و زیان آور و حمل بار با دست بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی به کارگران نوجوان ابلاغ شده است. 

در صورت نیاز به توضیح بیشتر لطفا اعلام بفرمایید. سپاس  

آواتار
رها کردن
0
آواتار
Ali Akbar Izadikhah
بهترین پاسخ

یکی از سوالات مطرح شده در جلسه اول دوره قانون کار و تأمین اجتماعی برگزار شده از طرف مرکز آموزش اتاق بازرگانی تهران در اردیبهشت 1401:

پرسش: اگر اشخاصی ضمن سهامدار بودن در شرکتی در همان واحد شاغل نیز باشند آیا می توان آنان را مشمول قانون کار نیز به حساب آورد؟

پاسخ: افرادی که علاوه بر مدیرعامل بودن و یا عضویت در هیأت مدیره و یا داشتن سهام در شرکت و یا مؤسسه، در آن واحد شغل موظف نیز داشته باشند و در قبال انجام کار و دریافت مزد، با واحد مربوط تابعیت حقوقی و اقتصادی نیز پیدا کنند، به اعتبار رابطه اخیر و ایجاد رابطه کارگری و کارفرمایی بین طرفین، مشمول قانون کار بوده و به نسبت ساعات کار از مزد و مزایای مقرر در این قانون و مقررات تبعی برخوردار خواهند شد.

آواتار
رها کردن

پاسخ شما

لطفا به صورت کامل و جامع پاسخ خود را ارائه نمایید.درصورتی که می خواهید صرفا نظر خود را ارائه کنید و نیاز به پاسخ ندارید ، می توانید از گزینه ثبت نظر استفاده نمایید. البته شما همیشه می توانید پاسخ های خود را اصلاح نمایید - قطعا نیازی نیست به سوال های تکراری پاسخ دهید. همچنین رای دادن می تواند بسیار کمک کننده باشد - و برای شناسایی بهترین پرسش و پاسخ بسیار موثر خواهد بود.