استراتژی مناسب برای تحول دیجیتال کدام است؟

استراتژی مناسب برای تحول دیجیتال کدام است؟

نویسنده: Nancy White       

9/17/2021

استراتژی تحول دیجیتال یک برنامه دقیق برای استفاده از راه حل های دیجیتال برای بهبود جنبه های فیزیکی کسب و کار در مهندسی، تولید و خدمات است. تحول دیجیتالDigital Transformation (DX) به خودی خود یک استراتژی کسب و کاری گسترده است. ایجاد یک نقشه راه برای تحول دیجیتال کوتاه مدت و بلندمدت که توسط نتایج کسب و کار و نه فناوری هدایت می شود، اصلی اساسی است.

برای آشنایی بهتر و بیشتر با معنا و مفهوم تحول دیجیتال : تحول دیجیتال چیست؟‌ معنا و مفهوم و ۳ گام اصلی آن

شرکت‌ها در هر اندازه‌ای در ازای تحول دیجیتال، نتایج کسب‌وکاری غبطه‌انگیزی مانند بهبود کارایی، به حداکثر رساندن رشد درآمد و کاهش هزینه‌های عملیاتی را مشاهده خواهند کرد. یک نظرسنجی اخیر از متخصصان صنعت نشان داد که 92 درصد از شرکت ها در حال حاضر به دنبال تحول دیجیتال هستند. با این حال این نظرسنجی همچنین نشان داد که مراحل مختلفی از بلوغ و موفقیت در این زمینه وجود دارد.

بر اساس یک نظرسنجی Wipro Digital، بیش از یک سوم از مدیران فقدان یک استراتژی تحول روشن را به عنوان یک مانع کلیدی برای دستیابی به پتانسیل دیجیتال کامل کسب و کار ذکر می کنند.

پیشنهاد ما به شما برای مطالعه‌‌ی بیشتر:‌ سه مرحله تحول دیجیتال موفق

چرا توسعه یک استراتژی تحول دیجیتال مهم است؟


ایجاد یک استراتژی تحول دیجیتال مهم است زیرا تضمین می کند که تلاش موثر، قابل اندازه گیری و هماهنگ برای اهداف کلیدی کسب و کار وجود دارد. هر تیمی می تواند در فعالیت های مربوط به تحول دیجیتال مشارکت کند، اما تا زمانی که یک فعالیت هماهنگ با سایر جنبه ها و استراتژیک نباشد، سر سوزنی یک کسب و کار را تکان نخواهد داد.

با در نظر گرفتن این موضوع، این مقاله به جزئیات مراحل کلیدی و بهترین روش‌ها برای توسعه یک استراتژی موفق DX می‌پردازد و به عنوان یک راهنما برای به هنگام سازی استراتژی از پایه عمل می‌کند.

چگونه یک استراتژی تحول دیجیتال بسازیم: 7 مرحله کلیدی

1. با چرایی تحول دیجیتال هماهنگ شوید.

2. برای تغییر فرهنگ آماده شوید.

3. کوچک اما استراتژیک شروع کنید.

4. نقشه پیاده سازی فناوری

5. به دنبال شرکا و تخصص باشید.

6. بازخورد جمع آوری کنید و در صورت نیاز اصلاح نمایید.

7. مقیاس و تحول

 



1. با چرایی تحول دیجیتال هماهنگ شوید.

بخشی از مشکل اصطلاح "تحول دیجیتال" این است که برای بسیاری از مردم به معنای چیزهای زیادی است. غالباً رهبران بر این باورند که تحول دیجیتال به فناوری منتهی می‌شود و دلیل اجرای آن تنها پس از آن مورد بحث قرار می‌گیرد. این یک رویکرد معکوس است و ما بارها شاهد شکست آن بوده ایم. برای هماهنگی تحول دیجیتال جهت موفقیت، ضروری است که از شناسایی نیازها و اهداف کسب و کار و ایجاد استراتژی  شروع کنید.

یک نقظه عالی برای شروع، اهداف استراتژیک سازمان، برنامه 5 تا 10 ساله شما برای آینده است. این بحث  تحول دیجیتال را از موقعیت بسیار متفاوت و موثرتر - نسبت به شروع با فناوری آغاز می کند. به منظور اجرای تحول دیجیتال، باید یک مورد کسب و کاری قانع کننده و ارزش پیشنهادی مشخص شناسایی شود.

شروع این قبیل تعاملات در سطح معاونت ها و مدیران ارشد سازمان شکل می گیرد. چیزی که به عنوان گام مهم برای تغییر فرهنگی مورد نیاز برای یک تحول دیجیتال موفقیت آمیز ضروری است.

بیایید یک مثال را بررسی کنیم. گروه ولوو به محصولات با کیفیت بالا و برتری مهندسی شهرت دارد. بر اساس این چشم انداز  اصلی، سوال بعدی این است که چه کاری می توان در کوتاه مدت و بلند مدت انجام داد تا این اتفاق بیفتد؟ مواردی که قرار است جهت حرکت را بر روی این هدف تنظیم نماید چیست؟

در کوتاه مدت ولوو تشخیص داد که فرآیند تضمین کیفیت (QA) یک هدف اصلی است. فرآیند QA که یک رویه دستی و پیچیده بود، به کارشناسان آموزش دیده نیاز داشت که با کاغذبازی درگیر شده بودند. با تزریق فناوری‌های مناسب، آن‌ها می‌توانند فرآیند را متحول کنند، نتایج قابل اندازه‌گیری را نشان دهند و مدلی برای ارائه به کارخانه‌ها و برنامه‌های کاربردی دیگر ایجاد کنند.

سخن اصلی: تحول دیجیتال یک پروژه یا فعالیت یکباره نیست، بلکه چیزی است که به طور استراتژیک شرکت شما را در مسیر آینده قرار می دهد. از اولویت‌های کسب‌وکار و ارزش پیشنهادی تعریف‌شده، پایه‌ای برای تحول دیجیتال ایجاد کنید.


2. برای تغییر فرهنگ آماده شوید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، پشتیبانی و اشتیاق مدیران ارشد برای تحول دیجیتال به جهت تغییر فرهنگی که باید در طول زمان در سازمان اتفاق بیفتد، حیاتی است. در طول سه سال گذشته، تحول دیجیتال تقریباً به طور انحصاری (90 درصد!) توسط رده معاونت سازمان ها (C-suite)  تحت نظارت قرار گرفته است. گزارش سالانه وضعیت تحول دیجیتال PTC تأیید کرد که مدیر عامل، CIO، CTO و غیره همگی بخشی از استراتژی DX و مالکیت بودجه هستند. این رقم در سال 2019 تنها 36 درصد بوده است.

نیکلاس لیدر، معاون راه‌حل‌های تحول دیجیتال PTC، توضیح می‌دهد: «فناوری، قلب تحول دیجیتال نیست، بلکه انسان‌ها هستند.»

طبیعی است که مقاومت در برابر تغییر و شک و تردید نسبت به موارد «جدید» وجود داشته باشد. بنابراین برای مقابله با این عقب‌نشینی آماده باشید. تفکر فراتر از رده ارشد (C-suite)، توسعه یک طرز فکر تیمی با نمایندگانی در سراسر زنجیره ارزش - از IT، OT، فروش، بازاریابی، طراحی و موارد دیگر - به عنوان شروع یک حکمرانی قوی است که در استراتژی تحول دیجیتال اجرا می شود. داشتن یک تیم اصلی از "مشوقان" که چشم انداز پشت تحول دیجیتالی یک سازمان را درک کنند، سود بلندمدتی را به همراه خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که هر تغییری در مسیر خود چالش هایی خواهد داشت. رهبران باید فرهنگی را پرورش دهند که در آن همه از اشتباهات درس گرفته و بر موفقیت ها بنا شوند.

سخن اصلی: با گسترش فعالیت های تحول دیجیتال، کارهای روزانه کارکنان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. شناسایی پروژه‌هایی که واقعاً کارایی، اثربخشی یا بهره‌وری کارگران را بهبود می‌بخشند (در هر سطحی) بخش مهمی برای تحول دیجیتال است.


3. کوچک، اما استراتژیک شروع کنید.

تحول دیجیتال یک سفر است، نه یک رویداد، و شناسایی اولین پروژه "اثبات مفهوم" بسیار مهم است. این همان چیزی است که زمینه را برای فعالیت های آینده فراهم می کند و به جذب رهبران و تیم ها کمک می نماید.

بری لینچ، معاون ارشد خدمات میدانی در PTC می‌گوید: «به دلیلی به آن تحول می گویند. زیرا که زمان می‌برد، فردا همه چیز تغییر نمی‌کند.»

لینچ به تولیدکنندگان و کارخانه‌های بی‌شماری در فرآیند تحول دیجیتال، به‌ویژه یک استراتژی صنعتی اینترنت اشیا، کمک کرده است. وی سهم خود را از اشتباهات و شکست ها دیده است. از این رو می‌گوید که دو ویژگی کلیدی برای پروژه مناسب وجود دارد: زمان‌قابل اندازه‌گیری و تسریع شده برای دستیابی به ارزش

چرا؟ اثبات ROI در یک بازه زمانی کوتاه، شتاب تحول دیجیتال را نشان می دهد. ممکن است پروژه ای  ROI قابل توجهی داشته باشد اما اجرای آن ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. بهترین فعالیت های شروع، «پیروزی‌های سریع» هستند که می‌توانند راه‌اندازی شوند و نتایج قابل اندازه‌گیری را در مدت شش ماه یا کمتر نشان دهند.

لینچ گفت که یکی از رویکردهای موفق، مخصوصاً با تولیدکنندگان، این است که پروژه‌های تحول دیجیتال را «ماژولار» در نظر بگیرند. به عنوان مثال پروژه ای که می تواند در یک کارخانه به صورت آزمایشی اجرا شود و - پس از اثبات ارزش اولیه، به سرعت در کارخانه ها و عملیات بیشتری مقیاس شود. این رویکرد فرصتی را برای چند برابر شدن سریع ارزش ارائه می دهد.

سخن اصلی: اولین فعالیت تحول دیجیتال برای اثبات ارزش و تضمین موفقیت بلندمدت استراتژی  حیاتی است. گام ها و زمان مناسب را برای شناسایی یک راه تاثیرگذار برای شروع تلاش های DX خود بردارید.


4. نقشه پیاده سازی فناوری

لیدر فرمولی برای تحولات دیجیتالی ناموفق مبتنی بر فناوری دارد:

فناوری جدید + عملیات قدیمی = عملیات قدیمی گران قیمت

لیدر توضیح می‌دهد: «اگر فرآیندها و فرهنگ‌های شرکت را تغییر ندهید، کارکنان فقط با چیزهای جدید گران‌قیمت مشغول می‌شوند.»

به همین دلیل است که ما در حال حاضر در اصل چهارم هستیم و اکنون به  فناوری تحول دیجیتال می پردازیم. تحول دیجیتال موفق برای رسیدن به هدف، با فناوری شروع نمی شود، بلکه با استراتژی کسب و کار شروع می شود.

با ایجاد پایه در سه مرحله اول، فناوری به ابزار یا اهرمی ضروری برای کمک به شما در رسیدن به نتایج مطلوب و تعریف شده تجاری تبدیل می شود.

لیدر می‌گوید: «شما باید یک چشم‌انداز خلق کنید. یک چشم‌انداز بزرگ و خارق‌العاده برای ایجاد یک مورد کسب و کاری در تحول دیجیتال، اما پس از آن اولین گام‌ها باید بسیار ساده باشند، موارد استفاده ساده با نتایج قابل اندازه‌گیری.»

مجموعه مشترکی از فناوری‌های DX که برای دستیابی به تحول دیجیتال اساسی است شامل موارد زیر است:

 خدمات موبایلی

• اینترنت اشیا

• دوقلوی دیجیتال

• رباتیک

• فناوری ابری

• هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

• واقعیت افزوده

• تولید  افزودنی ها


ممکن است برای دستیابی به موارد استفاده اولیه از DX یک یا چند مورد از این فناوری ها لازم باشد. برخی از آنها ممکن است در حال حاضر در سازمان شما مورد استفاده قرار گرفته باشند، اما قطعات گم شده ای وجود دارد که مانع از تحقق ارزش واقعی کسب و کار می شود.

برای بیشتر  فناوری ها، شرکای بیرونی ضروری هستند و باید با در نظر گرفتن یک استراتژی بلند مدت انتخاب شوند. یافتن شرکا بر اساس ترکیبی مناسب از محصول و تخصص اغلب زمان رسیدن به ارزش را تسریع می کند.

سخن اصلی: توسعه یک نقشه راه روشن با فناوری برای فعالیت های اولیه و آتی، یک عنصر اساسی برای موفقیت در تحول دیجیتال است.


5. به دنبال شرکا و تخصص باشید

هنگام بررسی گزینه‌ها برای شرکای فناوری چشم‌انداز آینده را در نظر داشته باشید. سوالات کلیدی برای پرسیدن:

• آیا فناوری و ارائه کننده آن از مقیاس پشتیبانی خواهند کرد؟

• آیا دیدگاه ارائه کننده فناوری و تیم آن در حوزه تحول دیجیتال با شما مشابهت دارد؟

• آیا آنها می توانند از شما در استراتژی بلندمدت حمایت کنند؟

• چگونه با تکنولوژی موجود شما یکپارچه می شود؟

• آیا آنها فناوری و تخصص مناسب برای موارد استفاده خاص و صنعت شما دارند؟

• آنها با موارد استفاده/برنامه های مشابه و با شرکت های مشابه چه نتایجی به دست آورده اند؟


لینچ می‌گوید: «شما می‌توانید کامل‌ترین فناوری را داشته باشید، اما شریک مناسبی برای اجرای آن ندارید». "اگر افرادی که به شما کمک می کنند تجربه، دانش و پیشینه در برنامه شما نداشته باشند، مشکلاتی وجود خواهد داشت. آنهایی که تخصص دارند، همه چیزهایی را که نباید انجام دهند، از مشتریان قبلی یاد گرفته اند – و این بسیار با ارزش است که شما استراتژی تحول دیجیتال خود را با همراهی آنها اجرا نمایید.

جنبه دیگر این مرحله اجتناب از "راه حل های نقطه ای" است. به عبارت دیگر فناوری ای که نقطه درد یک بخش را حل می کند اما فناوری یا راه حل مناسبی برای مقیاس بندی در سراسر سازمان نیست. داشتن CXOs درگیر در تصمیم گیری فناوری DX کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که چشم انداز استراتژیک کل شرکت از بین نمی رود. به دنبال شرکای باشید که دیدگاه تحول دیجیتال شما را تکمیل، تقویت و فعال می کنند.


سخن اصلی: به دنبال تقویت شایستگی های اصلی خود با جستجوی شرکایی باشید که نقاط قوت شما را تکمیل کرده و تجارت شما را درک کنند. یافتن شرکایی که نتایج را تسریع کرده و فعالیت ها را به جلو هدایت کنند، برای دستیابی به نتایج تحول دیجیتال بسیار مهم است.


6. جمع آوری بازخورد و اصلاح در صورت نیاز

در این مرحله، ما یک چشم انداز و یک ائتلاف گسترده که از آن پشتیبانی می کند، یک مورد استفاده استراتژیک، یک نقشه راه فناوری، و شرکای موفقیت در تحول دیجیتال داریم. قبل از حرکت به سمت جلو، شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای هر پروژه به وضوح تعریف کنید. اطمینان حاصل کنید که همه طرف ها نسبت به آن چه که برای موفقیت پروژه باید ارائه شود، آگاه و پاسخگو هستند.

در همان زمان، یک حلقه بازخورد قوی با ذینفعان ایجاد کنید تا مطمئن شوید که همه از این تجربه در حین آشکار شدن استراتژی تحول دیجیتال درس می‌گیرند.

با درک این موضوع که تحول دیجیتال یک سفر است، تنظیم آن چه لینچ «نقطه‌های بین راه» می‌نامد، وسیله‌ای برای بررسی پیشرفت، تنظیم و بهبود است.

ممکن است اهداف جدیدی پیش بیاید و این اشکالی ندارد. لینچ می گوید: فناوری ها باید به اندازه کافی انعطاف پذیر و چابک باشند تا بتوانند پاسخ دهند. "با تحول دیجیتال، شما هرگز در یک جعبه فیزیکی قفل نمی شوید."

سخن اصلی: یکی از مشخصه های سازمانی که در حال تحول دیجیتالی است، چابکی است. ایجاد یک نقشه راه استراتژیک ضروری بوده، اما تمایل و توانایی برای تنظیم بر اساس نتایج، مسیر نهایی موفقیت است.


7. مقیاس و تحول

در حال حاضر، شرکت شما شروع به دیدن نتایج از موارد استفاده اولیه در استراتژی تحول دیجیتال کرده است. از این موفقیت برای به دست آوردن شتاب و ایجاد همکاری در مورد مراحل بعدی و همچنین استراتژی بلند مدت استفاده کنید.

با پیشرفت تحول دیجیتال، راه‌های جدیدی برای تبدیل فیزیکی دیجیتال به وجود می‌آید. فرصت‌هایی را برای مقیاس افقی، با اعمال استراتژی‌های مشابه در مکان‌های مختلف  و عمودی با اتصال فناوری‌های اضافی در نظر بگیرید.

سخن اصلی: تحول در هر سازمانی متفاوت به نظر می رسد، این چیزی است که استراتژی تحول دیجیتال را بسیار مهم می کند. این یک نقشه راه شخصی شده از جایی است که تغییر در سازمان شما را مؤثرتر می کند.


سخن نهایی

یکی از تصورات نادرست در مورد تحول دیجیتال این است که آن را یک مقصد در نظر بگیریم. هنگامی که «x» را انجام دادیم یا به «y» رسیدیم، کار را با آن تمام کرده و به سراغ چیز دیگری خواهیم رفت. همان طور که صنعت و کسب و کاردر حال تکامل هستند، تحول دیجیتال، همگرایی فیزیکی و دیجیتال - همچنان بخش مهمی از استراتژی کسب و کار به منظور رقابتی ماندن، متمایز کردن محصولات و خدمات و افزایش کارایی خواهد بود.


منبع: www.ptc.com



استراتژی مناسب برای تحول دیجیتال کدام است؟
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۰۷:۱۰:۲۵
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
تحول دیجیتال در معادن به چه معنا است؟