منتورینگ و کوچینگ در سازمان ها
به طور فزایندهای، سازمانها به مزایای فراوان رشد استعداد از طریق برنامههای کوچینگ و منتورینگ پی میبرند. با این حال، اغلب در مورد این که آیا این رویکرد می تواند در یک شرایط خاص مفید باشد و نیز روش مناسب، و این که چگونه هر یک از این روش ها می توانند از رشد سرمایه های انسانی حمایت کنند هم چنین ابزارهای موجود برای اجرای برنامه ها، سوالاتی مطرح می شود
آشنایی با نمونه های موفق موجود در دنیای واقعی و مجموعه ابزارهای جدید در دسترس، برای کشف این که چگونه سازمان شما می تواند برنامه های مؤثر توسعه استعدادها را ایجاد، مدیریت و اجرا کند، مفید خواهند بود.
چالش توسعه استعدادها:
علی رغم تلاشهای زیادی که شرکتها برای توسعه استعدادهای مجموعه خود انجام میدهند، بسیاری متوجه میشوند که با گسترش و رشد سازمان، تعداد کارکنانی که آماده تصدی پستهای کلیدی هستند، کافی نیست.
آن دسته از سازمان هایی که در شکوفایی استعدادهای خود موفق هستند، تمایل دارند در سه حوزه اصلی تمرکز کنند:
ـ یک فرآیند تعریف شده برای انتخاب استعداد و توسعه رهبری، که از اهداف استراتژیک کسب و کار و سرمایه انسانی پشتیبانی می کند.
ـ فرهنگی که در آن کارکنان از نظر عاطفی با کار خود درگیر هستند و می خواهند بمانند، یاد بگیرند و رشد کنند.
ـ نشان دادن تعهد نسبت به توسعه، حمایت و مشاوره افراد از طریق کوچینگ و منتورینگ، با تأکید بر فرآیند مستمری از توسعه، بازخورد، و انرژی مثبت یادگیری متمرکز بر کارکنان
برای آشنایی با مفهوم توسعه فردی کلیک کنید
امروزه شرکت ها برای پرورش استعدادها به برنامه های کوچینگ و منتورینگ روی آورده اند. این برنامه ها از ارزش افراد درون مجموعه برای توسعه یکدیگر استفاده می کنند که باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و افزایش رضایت کلی کارکنان می شود.
در واقع، 71 درصد از شرکت های Fortune 500 به کارکنان خود برنامه منتورینگ ارائه می دهند.
با این حال، سازمانها چگونه تصمیم میگیرند که از چه ترکیبی از تعاملات منتورینگ و کوچینگ استفاده کنند؟ و با یک نگاه عمیق تر، چه برنامه های منتورینگ و کوچینگ برای یک سازمان مفید است؟
کوچینگ شرکتی دقیقاً چیست؟
کوچینگ به فرد کمک می کند تا به سطح بهترین عملکرد خود دست یابد - پتانسیلی که از ابتدا وجود داشته و لازم است به فعلیت درآید. دو نوع کوچ وجود دارد: کوچ داخلی و کوچ حرفه ای بیرون از مجموعه. در این جا به مزایا و معایب هر کدام اشاره ای می کنیم:
کوچ درونی (یک مدیر عملیاتی یا کوچ حرفه ای از اعضای شرکت)
ویژگی ها:
فردی از درون شرکت و دارای آموزش های حرفه ای؛
پیشرو در جریان کوچینگ سازمانی؛
هم راستا با برنامه توسعه استعدادهای سازمانی؛
مقرون به صرفه به ویژه زمانی که کوچ تعداد زیادی از کارکنان مدنظر است.
کوچ بیرونی (اغلب یک کوچ حرفه ای)
ویژگی ها:
دارای مشغولیت های شغلی و حرفه ای خارج از شرکت؛
ارائه کننده ارزش مبتنی بر تجربه وسیع و با رویکرد مستقل؛
متعهد به حفظ محرمانگی؛
امکان ارائه دانش و ایده های نو و جدید برای شرکت؛ اغلب دارای مجموعه ای غنی از مهارت های کوچینگ.
مشارکت های کوچینگ در سازمان با هدف توسعه شایستگی های مهارت محور و بهبود عملکرد در زمینه های خاص، بر توسعه استعدادها طی برنامه های کوتاه مدت متمرکز هستند.
با یادگیری محدودتر و ملموس تری که از طریق کوچینگ ارائه می شود، اهداف توسعه و عملکرد تعیین شده در دوره های زمانی کوتاه تر به افراد با پتانسیل بالا کمک می کند تا در مراحل مختلف پیشرفت شغلی خود پیشرفت کنند.
اگر این کوچینگ است، پس منتورینگ چیست؟
به کارگیری برنامه های منتورینگ و کوچینگ در سازمان ما
برخی از شرکت ها یک حامی و یک منتور و گاهی یا یک حامی و یک کوچ بیرونی برای کارکنان شان در نظر می گیرند.
ویژگیهایی مانند ارتباط دهی تعداد زیادی از افراد به صورت هوشمند و گزارشهای مربوط به صحت و سلامت برنامه در زمان واقعی به مدیران کمک میکند برنامهها را نظارت کنند، تنظیمات را انجام داده و زمان اجرای آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
سپس این پروفایلها را میتوان بر اساس مجموعهای از معیارهای غنیتر (مانند «مشارکت در یک دوره آموزشی»، «تمرکز شغلی» یا حتی «علاقمندی ها») با منتور یا مِنتی مناسب تطبیق داد، که منجر به افزایش هماهنگی و هم افزایی بین شرکتکنندگان میشود.
با این حال به طور سنتی این برنامه ها به دلیل هزینه های اداری توسعه و اجرای این برنامه ها تنها به تعداد معدودی ارائه می شوند. با ابزارهای جدید، تحقیقات ROI، و منابع تخصصی که امروزه در دسترس است، شرکتها اکنون از امکانات بیشتری برخوردار هستند. فرصتی برای به کارگیری این برنامهها را نه تنها برای رهبران ارشد، بلکه در سراسر سازمان به منظور تأثیر مثبت بر رشد شغلی، تعامل و حفظ کارمندان در همه سطوح، افزایش میدهد.
برای دسترسی به منبع این مقاله کلیک کنید