مدیریت ریسک منابع انسانی چیست و چرا اهمیت دارد؟
این را تصور کنید: همه چیز در سازمان شما خوب پیش می رود. همکاران با یکدیگر کنار می آیند. تیم ها به اهداف خود می رسند. کارکنان احساس می کنند از رهبری الهام گرفته اند. و جریان ارتباطات مشخص و واضح است.
این سناریویی است که اکثر کسب و کارها برای محل کار می خواهند، اما اگر به مسائل کوچک مربوط به کارکنان به موقع توجه نشود، اغلب میتواند منجر به مشکلات بزرگ شود. مدیریت ریسک منابع انسانی می تواند به کسب و کارها در حل این قبیل مسائل احتمالی کمک کند.
مدیریت ریسک منابع انسانی چیست؟
برای آشنایی بیشتر با مدیریت ریسک منابع انسانی کلیک کنید
ریسک های رایجی که مدیران منابع انسانی باید تشخیص دهند:
اگر ندانید به دنبال چه هستید، پیادهسازی مدیریت ریسک منابع انسانی در کسبوکارتان میتواند گیج کننده باشد. در این جا چند سناریوی متداول که مدیران منابع انسانی باید در رادار توجه خود داشته باشند آورده شده است:
ـ نقض امنیت نرم افزاری و انتشار اطلاعات محرمانه کارکنان؛
ـ کارمندانی که بیش از ساعات تعیین شده خود کار می کنند.
ـکارکنانی که دستمزد کمتری نسبت به خود دریافت می کنند.
ـ کارکنانی که طبق قانون، حق مسکن تعیین شده را دریافت نمی کنند.
ـ توجه نکردن و یا اهمال در بررسی مراجع برای استخدام های جدید
ـ صدمات کارکنان به دلیل بی توجهی به کارآموزی و آموزش های لازم
ـ احساس کارکنان بر این که نمی توانند در مورد مسائل کاری بالقوه صادق باشند.
راه های کاهش ریسک در محیط کار
رعایت این نکات می تواند در کاهش تعداد مشکلات احتمالی مرتبط با کارکنان در یک سازمان مفید باشد:
ـ یک برنامه جذب و استخدام ایجاد کنید. استخدام با عجله کارکنان جدید می تواند منجر به مشکلات بعدی شود. بهتر است برای نیازهای استخدام خود برنامه ریزی کنید تا بتوانید برای بررسی مناسب همه داوطلبان وقت بگذارید. کوتاهی در بررسی مراجع هر فرد ممکن برای کسب و کار مضر و پرهزینه باشد.
ـ از قوانین و مقررات مرتبط با حوزه کار و صنعت مطلع باشید. از قوانین کار، قوانین ایمنی محل کار، قوانین حریم خصوصی و هنجارهای صنعت آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که سیاست های سازمان شما منعکس کننده این مقررات است.
ـ پیگیر آخرین دستورالعمل های قانونی باشید. مهم است که در مورد مسائل قانونی استخدام، به ویژه در مورد مرخصی خانوادگی، مرخصی پزشکی و رعایت برخی از دستورالعمل های مرتبط به روز باشید. اگر سازمان شما در چندین منطقه کارمند دارد، توجه داشته باشید که قوانین ممکن است از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد.
ـ روند به کارگماری و آموزش مناسبی را برای کارکنان در نظر بگیرید. یک برنامه دقیق برای آماده سازی کارکنان جدید در تمام سطوح برای کار مؤثر و ایمن در سازمان خود ایجاد کنید. الزامات مربوط به نصب و آموزش را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که همه کارکنان آنها را کامل می کنند.
ـ فرهنگ سازمانی مطلوب و پذیرایی برای کارکنان ایجاد کنید. فرهنگ سازمانی را توسعه دهید که کارکنان را تشویق به ابراز وجود و تعامل مؤثر کند. به این ترتیب، کسانی که با مسائل کاری یا شخصی دست و پنجه نرم می کنند، از منابعی که می توانند استفاده کنند آگاه هستند، بنابراین احساس نادیده گرفته شدن یا تنهایی نمی کنند. این می تواند نارضایتی احتمالی از مدیریت و رهبری در سازمان را کاهش دهد.
مدیریت ریسک منابع انسانی هم از کارکنان و هم از کارفرمایان محافظت می کند. مطمئن شوید که حوزه های بالقوه ای را که ممکن است سازمان شما در معرض خطر باشد بررسی کنید و استراتژی هایی را برای به حداقل رساندن مسائل احتمالی قبل از وقوع آنها اجرا نمایید.
برای دسترسی به منبع این محتوا کلیک کنید.