طبق تعریف شایستگی ها توانایی، مهارت، دانش، انگیزه یا ویژگی های قابل مشاهده و توسعه پذیری هستند که بر حسب رفتارهای مورد نیاز برای عملکرد موفق حرفه ای تعریف می شوند.
شایستگی داشتن فرد برای انجام کاری یک جنبه است و عملکرد واقعی وی در انجام آن کار جنبه دیگری است که لازم است به این دو جنبه نگاه متفاوتی داشته باشیم.
بدیهی است برای ایجاد تغییر پایدار، افراد باید در مورد مهارت یا رفتاری که نیاز به بهبود دارد آگاه بوده، انگیزه ایجاد تغییر داشته باشند و بدانند که چه گام هایی را باید بردارند.
تخصص منابع انسانی؛ مدیریت تعاملات؛ عملکرد اخلاقی؛ هوش کسب و کاری؛ ارزیابی انتقادی؛ رهبری و هدایتگری؛ مشاوره؛ اثربخشی جهانی و فرهنگی؛ ارتباطات.
و زیر مجموعه ای از شایستگی های فرعی که برای هوشمندی کسب و کاری در نظر گرفته شده است عبارتند از: چابکی استراتژیک؛ دانش کسب و کار؛ تفکر سیستمی؛ آگاهی اقتصادی؛ مدیریت مؤثر؛ آشنایی با امور مالی و حسابداری؛ دانش فروش و بازاریابی؛ دانش فناوری؛ آگاهی از بازار کار؛ دانش تجارت؛ آشنایی با عملیات و لجستیک؛ آشنایی با دستورالعمل های دولتی و نظارتی؛ شناخت شاخص های منابع انسانی و سازمانی، تجزیه و تحلیل و شاخص های تجاری.
ارزش های کلیدی؛ شایستگی های محوری؛ شایستگی های عملیاتی.
«در تعاملات شفاهی و کتبی به صورت واضح، مختصر و بی طرفانه ارتباط برقرار می کند. برای گوش دادن و درک دیدگاه های دیگران وقت می گذارد و راه حل هایی را پیشنهاد می کند.»
یکی از شایستگی های این مدل «مدیریت ابهام» است. با این تعریف «عملکرد مؤثر، حتی زمانی که همه چیز قطعی نبوده یا راه پیش رو مشخص نیست.»
شایستگی «عمل گرایی» به قبول فرصتهای جدید و چالشهای سخت با احساس فوریت، انرژی بالا و اشتیاق اشاره دارد.
و شایستگی «جذب استعدادهای برتر» به معنی جذب و انتخاب بهترین استعدادها برای رفع نیازهای فعلی و آتی کسب و کار است.
شایستگی های حرفه ای بازرگانان
- انگیزه: افراد دارای هوش عاطفی بالا می توانند نه تنها خود، بلکه به دیگران نیز انگیزه دهند.
در مورد این مهارت یا شایستگی های کسب و کاری توجه به الزامات و جنبه های مربوط به فعالیت در زمینه بین المللی می تواند بسیار تعیین کننده باشد. به طور مثال ابعاد مختلف اقتصاد کلان با وجود تأثیرگذاری بر تمام کسب و کارها، میزان تأثیرشان بر فعالان بین المللی به مراتب گسترده تر و عمیق تر است.
با در نظر گرفتن مفهوم شایستگی و تمام مدل ها و چارچوب های مطرح شده در این مقاله و نیز ماهیت چند بعدی و دارای پیچیدگی حرفه بازرگانی بین الملل می توان به یک الگوی سه بُعدی دست یافت:
Nicholas Mathew, Building International Business Competencies, Human Capital, and Service Capabilities: A Study of Emerging Market Professional , Service Small-and-Medium-Sized Enterprises, 2019
Fatemeh Shakhsian
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۲:۳۳:۴۱
برچسب ها
بلاگ های ما
بایگانی
ورود برای ارائه نظر